Aprender, pensar, fazer: Dewey e uma possível proposta de gestão escolar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30105 |
Resumo: | John Dewey, one of the founders of the North American philosophical current of pragmatism, develops in his professional and academic works a theory that aims to understand and present the production of knowledge in humans from their relationship with the practical world. Defining the concept of experience from the everyday world and the relations of men among themselves and the nature, Dewey analyzes and perceives the school as the formal environment where such experience is (or should be) thought for the completion of an effective thinking. Likewise, contemporary studies on education, specifically on the official space of teaching and learning (the school) highlight the relevance of the management of this educational space for the achievement of its goals, being this element the space-time administration, one of the foundations of the educational management studies. In this study, we attempt to draw an identification between Dewey’s pragmatic ideas and current studies and concepts of educational management, in the attempt of establishing a parallel between the North American pragmatic theory, so well elucidated by John Dewey, and current works on school management, exemplified here by the work of the researcher on the subject Heloisa Lück |
id |
PUC_SP-1_e5aa286fe71efc1a6dcb8daabb3e50de |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/30105 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Silva, Sonia A. IgnacioCosta, Renato Augusto da2022-11-11T21:30:59Z2022-11-11T21:30:59Z2012-07-04Costa, Renato Augusto da. Aprender, pensar, fazer: Dewey e uma possível proposta de gestão escolar. 2012. Monografia de Especialização (Especialização em Fundamentos de uma Educação para o Pensar) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30105John Dewey, one of the founders of the North American philosophical current of pragmatism, develops in his professional and academic works a theory that aims to understand and present the production of knowledge in humans from their relationship with the practical world. Defining the concept of experience from the everyday world and the relations of men among themselves and the nature, Dewey analyzes and perceives the school as the formal environment where such experience is (or should be) thought for the completion of an effective thinking. Likewise, contemporary studies on education, specifically on the official space of teaching and learning (the school) highlight the relevance of the management of this educational space for the achievement of its goals, being this element the space-time administration, one of the foundations of the educational management studies. In this study, we attempt to draw an identification between Dewey’s pragmatic ideas and current studies and concepts of educational management, in the attempt of establishing a parallel between the North American pragmatic theory, so well elucidated by John Dewey, and current works on school management, exemplified here by the work of the researcher on the subject Heloisa LückJohn Dewey, um dos fundadores da corrente filosófica pragmática norteamericana, desenvolve em sua obra acadêmica e profissional uma teoria que pretende compreender e apresentar a produção do conhecimento no ser humano a partir de sua relação com o mundo prático. Conceituando no mundo cotidiano e das relações dos homens entre si e com a natureza a chamada experiência, Dewey analisa e percebe na escola o ambiente formal onde tal experiência é (ou deveria ser) pensada para a efetivação de um pensamento eficaz. Da mesma maneira, estudos contemporâneos em educação, especificamente do espaço oficial de ensino-aprendizagem (a escola) destacam a importância da gestão do espaço educativo como fundamento para a realização de seus objetivos, lembrando a ideia de gestão trata exatamente da organização espaço-temporal, administrativa, organizacional, de ambientes variados, para a consecução de práticas a serem realizadas nesses mesmos ambientes pelos grupos que o constituem. Nesse trabalho, buscamos traçar uma identificação das ideias pragmáticas deweyanas com os estudos e conceitos atuais de gestão educativa, na tentativa de estabelecer um paralelo entre a teoria pragmatista norte americana, tão bem elucidada por John Dewey, e os trabalhos atuais sobre gestão escolar, exemplificados aqui pelo trabalho da pesquisadora no tema Heloisa LückporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Fundamentos de uma Educação para o PensarPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAODeweyPragmatismoGestão educativaEducaçãoDeweyPragmatismEducationAprender, pensar, fazer: Dewey e uma possível proposta de gestão escolarinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALRENATO AUGUSTO DA COSTA.pdfapplication/pdf280745https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30105/1/RENATO%20AUGUSTO%20DA%20COSTA.pdf32f56a1b035f6bf40227ffbf7222ca0aMD51TEXTRENATO AUGUSTO DA COSTA.pdf.txtRENATO AUGUSTO DA COSTA.pdf.txtExtracted texttext/plain85128https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30105/2/RENATO%20AUGUSTO%20DA%20COSTA.pdf.txt202b75fb8821a78a9a9f9f118f085d68MD52THUMBNAILRENATO AUGUSTO DA COSTA.pdf.jpgRENATO AUGUSTO DA COSTA.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1210https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30105/3/RENATO%20AUGUSTO%20DA%20COSTA.pdf.jpg4563b8a1d895712e9cdf4ad1a6b58e6fMD53handle/301052022-11-12 01:08:31.628oai:repositorio.pucsp.br:handle/30105Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-11-12T04:08:31Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Aprender, pensar, fazer: Dewey e uma possível proposta de gestão escolar |
title |
Aprender, pensar, fazer: Dewey e uma possível proposta de gestão escolar |
spellingShingle |
Aprender, pensar, fazer: Dewey e uma possível proposta de gestão escolar Costa, Renato Augusto da CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO Dewey Pragmatismo Gestão educativa Educação Dewey Pragmatism Education |
title_short |
Aprender, pensar, fazer: Dewey e uma possível proposta de gestão escolar |
title_full |
Aprender, pensar, fazer: Dewey e uma possível proposta de gestão escolar |
title_fullStr |
Aprender, pensar, fazer: Dewey e uma possível proposta de gestão escolar |
title_full_unstemmed |
Aprender, pensar, fazer: Dewey e uma possível proposta de gestão escolar |
title_sort |
Aprender, pensar, fazer: Dewey e uma possível proposta de gestão escolar |
author |
Costa, Renato Augusto da |
author_facet |
Costa, Renato Augusto da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Silva, Sonia A. Ignacio |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Renato Augusto da |
contributor_str_mv |
Silva, Sonia A. Ignacio |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO Dewey Pragmatismo Gestão educativa Educação Dewey Pragmatism Education |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dewey Pragmatismo Gestão educativa Educação |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Dewey Pragmatism Education |
description |
John Dewey, one of the founders of the North American philosophical current of pragmatism, develops in his professional and academic works a theory that aims to understand and present the production of knowledge in humans from their relationship with the practical world. Defining the concept of experience from the everyday world and the relations of men among themselves and the nature, Dewey analyzes and perceives the school as the formal environment where such experience is (or should be) thought for the completion of an effective thinking. Likewise, contemporary studies on education, specifically on the official space of teaching and learning (the school) highlight the relevance of the management of this educational space for the achievement of its goals, being this element the space-time administration, one of the foundations of the educational management studies. In this study, we attempt to draw an identification between Dewey’s pragmatic ideas and current studies and concepts of educational management, in the attempt of establishing a parallel between the North American pragmatic theory, so well elucidated by John Dewey, and current works on school management, exemplified here by the work of the researcher on the subject Heloisa Lück |
publishDate |
2012 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-07-04 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-11-11T21:30:59Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-11-11T21:30:59Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Costa, Renato Augusto da. Aprender, pensar, fazer: Dewey e uma possível proposta de gestão escolar. 2012. Monografia de Especialização (Especialização em Fundamentos de uma Educação para o Pensar) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30105 |
identifier_str_mv |
Costa, Renato Augusto da. Aprender, pensar, fazer: Dewey e uma possível proposta de gestão escolar. 2012. Monografia de Especialização (Especialização em Fundamentos de uma Educação para o Pensar) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30105 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Fundamentos de uma Educação para o Pensar |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30105/1/RENATO%20AUGUSTO%20DA%20COSTA.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30105/2/RENATO%20AUGUSTO%20DA%20COSTA.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30105/3/RENATO%20AUGUSTO%20DA%20COSTA.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
32f56a1b035f6bf40227ffbf7222ca0a 202b75fb8821a78a9a9f9f118f085d68 4563b8a1d895712e9cdf4ad1a6b58e6f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277912015175680 |