Aprender, pensar, fazer: Dewey e uma possível proposta de gestão escolar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Renato Augusto da
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30105
Resumo: John Dewey, one of the founders of the North American philosophical current of pragmatism, develops in his professional and academic works a theory that aims to understand and present the production of knowledge in humans from their relationship with the practical world. Defining the concept of experience from the everyday world and the relations of men among themselves and the nature, Dewey analyzes and perceives the school as the formal environment where such experience is (or should be) thought for the completion of an effective thinking. Likewise, contemporary studies on education, specifically on the official space of teaching and learning (the school) highlight the relevance of the management of this educational space for the achievement of its goals, being this element the space-time administration, one of the foundations of the educational management studies. In this study, we attempt to draw an identification between Dewey’s pragmatic ideas and current studies and concepts of educational management, in the attempt of establishing a parallel between the North American pragmatic theory, so well elucidated by John Dewey, and current works on school management, exemplified here by the work of the researcher on the subject Heloisa Lück
id PUC_SP-1_e5aa286fe71efc1a6dcb8daabb3e50de
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/30105
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Silva, Sonia A. IgnacioCosta, Renato Augusto da2022-11-11T21:30:59Z2022-11-11T21:30:59Z2012-07-04Costa, Renato Augusto da. Aprender, pensar, fazer: Dewey e uma possível proposta de gestão escolar. 2012. Monografia de Especialização (Especialização em Fundamentos de uma Educação para o Pensar) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30105John Dewey, one of the founders of the North American philosophical current of pragmatism, develops in his professional and academic works a theory that aims to understand and present the production of knowledge in humans from their relationship with the practical world. Defining the concept of experience from the everyday world and the relations of men among themselves and the nature, Dewey analyzes and perceives the school as the formal environment where such experience is (or should be) thought for the completion of an effective thinking. Likewise, contemporary studies on education, specifically on the official space of teaching and learning (the school) highlight the relevance of the management of this educational space for the achievement of its goals, being this element the space-time administration, one of the foundations of the educational management studies. In this study, we attempt to draw an identification between Dewey’s pragmatic ideas and current studies and concepts of educational management, in the attempt of establishing a parallel between the North American pragmatic theory, so well elucidated by John Dewey, and current works on school management, exemplified here by the work of the researcher on the subject Heloisa LückJohn Dewey, um dos fundadores da corrente filosófica pragmática norteamericana, desenvolve em sua obra acadêmica e profissional uma teoria que pretende compreender e apresentar a produção do conhecimento no ser humano a partir de sua relação com o mundo prático. Conceituando no mundo cotidiano e das relações dos homens entre si e com a natureza a chamada experiência, Dewey analisa e percebe na escola o ambiente formal onde tal experiência é (ou deveria ser) pensada para a efetivação de um pensamento eficaz. Da mesma maneira, estudos contemporâneos em educação, especificamente do espaço oficial de ensino-aprendizagem (a escola) destacam a importância da gestão do espaço educativo como fundamento para a realização de seus objetivos, lembrando a ideia de gestão trata exatamente da organização espaço-temporal, administrativa, organizacional, de ambientes variados, para a consecução de práticas a serem realizadas nesses mesmos ambientes pelos grupos que o constituem. Nesse trabalho, buscamos traçar uma identificação das ideias pragmáticas deweyanas com os estudos e conceitos atuais de gestão educativa, na tentativa de estabelecer um paralelo entre a teoria pragmatista norte americana, tão bem elucidada por John Dewey, e os trabalhos atuais sobre gestão escolar, exemplificados aqui pelo trabalho da pesquisadora no tema Heloisa LückporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Fundamentos de uma Educação para o PensarPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAODeweyPragmatismoGestão educativaEducaçãoDeweyPragmatismEducationAprender, pensar, fazer: Dewey e uma possível proposta de gestão escolarinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALRENATO AUGUSTO DA COSTA.pdfapplication/pdf280745https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30105/1/RENATO%20AUGUSTO%20DA%20COSTA.pdf32f56a1b035f6bf40227ffbf7222ca0aMD51TEXTRENATO AUGUSTO DA COSTA.pdf.txtRENATO AUGUSTO DA COSTA.pdf.txtExtracted texttext/plain85128https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30105/2/RENATO%20AUGUSTO%20DA%20COSTA.pdf.txt202b75fb8821a78a9a9f9f118f085d68MD52THUMBNAILRENATO AUGUSTO DA COSTA.pdf.jpgRENATO AUGUSTO DA COSTA.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1210https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30105/3/RENATO%20AUGUSTO%20DA%20COSTA.pdf.jpg4563b8a1d895712e9cdf4ad1a6b58e6fMD53handle/301052022-11-12 01:08:31.628oai:repositorio.pucsp.br:handle/30105Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-11-12T04:08:31Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Aprender, pensar, fazer: Dewey e uma possível proposta de gestão escolar
title Aprender, pensar, fazer: Dewey e uma possível proposta de gestão escolar
spellingShingle Aprender, pensar, fazer: Dewey e uma possível proposta de gestão escolar
Costa, Renato Augusto da
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO
Dewey
Pragmatismo
Gestão educativa
Educação
Dewey
Pragmatism
Education
title_short Aprender, pensar, fazer: Dewey e uma possível proposta de gestão escolar
title_full Aprender, pensar, fazer: Dewey e uma possível proposta de gestão escolar
title_fullStr Aprender, pensar, fazer: Dewey e uma possível proposta de gestão escolar
title_full_unstemmed Aprender, pensar, fazer: Dewey e uma possível proposta de gestão escolar
title_sort Aprender, pensar, fazer: Dewey e uma possível proposta de gestão escolar
author Costa, Renato Augusto da
author_facet Costa, Renato Augusto da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Silva, Sonia A. Ignacio
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Renato Augusto da
contributor_str_mv Silva, Sonia A. Ignacio
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO
Dewey
Pragmatismo
Gestão educativa
Educação
Dewey
Pragmatism
Education
dc.subject.por.fl_str_mv Dewey
Pragmatismo
Gestão educativa
Educação
dc.subject.eng.fl_str_mv Dewey
Pragmatism
Education
description John Dewey, one of the founders of the North American philosophical current of pragmatism, develops in his professional and academic works a theory that aims to understand and present the production of knowledge in humans from their relationship with the practical world. Defining the concept of experience from the everyday world and the relations of men among themselves and the nature, Dewey analyzes and perceives the school as the formal environment where such experience is (or should be) thought for the completion of an effective thinking. Likewise, contemporary studies on education, specifically on the official space of teaching and learning (the school) highlight the relevance of the management of this educational space for the achievement of its goals, being this element the space-time administration, one of the foundations of the educational management studies. In this study, we attempt to draw an identification between Dewey’s pragmatic ideas and current studies and concepts of educational management, in the attempt of establishing a parallel between the North American pragmatic theory, so well elucidated by John Dewey, and current works on school management, exemplified here by the work of the researcher on the subject Heloisa Lück
publishDate 2012
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-07-04
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-11-11T21:30:59Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-11-11T21:30:59Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Costa, Renato Augusto da. Aprender, pensar, fazer: Dewey e uma possível proposta de gestão escolar. 2012. Monografia de Especialização (Especialização em Fundamentos de uma Educação para o Pensar) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30105
identifier_str_mv Costa, Renato Augusto da. Aprender, pensar, fazer: Dewey e uma possível proposta de gestão escolar. 2012. Monografia de Especialização (Especialização em Fundamentos de uma Educação para o Pensar) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/30105
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Especialização em Fundamentos de uma Educação para o Pensar
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30105/1/RENATO%20AUGUSTO%20DA%20COSTA.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30105/2/RENATO%20AUGUSTO%20DA%20COSTA.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/30105/3/RENATO%20AUGUSTO%20DA%20COSTA.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 32f56a1b035f6bf40227ffbf7222ca0a
202b75fb8821a78a9a9f9f118f085d68
4563b8a1d895712e9cdf4ad1a6b58e6f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277912015175680