O desencontro entre o material didático e a diversidade cultural numa rede franciscana de ensino: um estudo de caso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10175 |
Resumo: | This paper develops a study about the didactic material elaborated by a private school system, based on the experience of one of its schools located in Pari, which is a neighborhood in the metropolitan region of São Paulo. For presenting uniqueness in its student body when compared with other schools, the research focuses initially on its local reality, analyzing the necessities and the existing practices when using this material in the classroom, with 5th to 7th grade students in Elementary School II. In the studied context there are two opposing forces: the curricular purpose of this teaching system presented in handouts configuring a standardization in the elaboration and proposition of the school curriculum, and a student body formed by foreign students, which presents a great ethnic cultural diversity, showing difficulties in expressing themselves in Portuguese as well as Brazilian students, who are the minority on this group. The argumentation of this study has been developed based on theorical support from authors as J. Gimeno Sacristán (1998, 1999, 2000, 2002, 2007), Paulo Freire (1981, 1982, 1996, 2000, 2001), Peter McLaren (1997, 2000), Michel Apple (2001, 2006), Antônio Flávio Moreira (1990, 2001, 2006), Tomaz Tadeu da Silva (2006, 2007). The study concludes there is a mismatch between the homogenizing didactic material and the cultural diversity found in the studied institution |
id |
PUC_SP-1_e5eaabfabbb49c4d3d8bf81b65494c2a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10175 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Ponce, Branca JuremaPerillo, Paula Adriana2016-04-27T14:32:38Z2009-11-112009-10-20Perillo, Paula Adriana. O desencontro entre o material didático e a diversidade cultural numa rede franciscana de ensino: um estudo de caso. 2009. 116 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10175This paper develops a study about the didactic material elaborated by a private school system, based on the experience of one of its schools located in Pari, which is a neighborhood in the metropolitan region of São Paulo. For presenting uniqueness in its student body when compared with other schools, the research focuses initially on its local reality, analyzing the necessities and the existing practices when using this material in the classroom, with 5th to 7th grade students in Elementary School II. In the studied context there are two opposing forces: the curricular purpose of this teaching system presented in handouts configuring a standardization in the elaboration and proposition of the school curriculum, and a student body formed by foreign students, which presents a great ethnic cultural diversity, showing difficulties in expressing themselves in Portuguese as well as Brazilian students, who are the minority on this group. The argumentation of this study has been developed based on theorical support from authors as J. Gimeno Sacristán (1998, 1999, 2000, 2002, 2007), Paulo Freire (1981, 1982, 1996, 2000, 2001), Peter McLaren (1997, 2000), Michel Apple (2001, 2006), Antônio Flávio Moreira (1990, 2001, 2006), Tomaz Tadeu da Silva (2006, 2007). The study concludes there is a mismatch between the homogenizing didactic material and the cultural diversity found in the studied institutionEste trabalho desenvolve um estudo sobre o material didático elaborado por uma Rede de Ensino privado, tendo como referência a experiência de uma das unidades que compõe essa rede, cuja localização é no bairro do Pari, região metropolitana de São Paulo. Por apresentar uma singularidade em seu corpo discente em relação às demais unidades, a pesquisa focaliza em primeiro plano a realidade local, analisando as necessidades e as práticas presentes no uso desse material em sala de aula, com alunos de 5ª a 7ª séries do Ensino Fundamental II. No contexto estudado ocorre o encontro de duas forças opostas: de um lado, a proposta curricular desse sistema de ensino apresentada de forma apostilada, configurando uma estandardização na elaboração e proposição do currículo escolar, do outro lado, um corpo discente formado por alunos estrangeiros, que apresenta uma grande diversidade étnico-cultural, demonstrando dificuldades no domínio da língua portuguesa e alunos brasileiros representando a minoria nessa agrupação. A argumentação desse estudo está desenvolvida com apoio teórico de autores como, J. Gimeno Sacristán (1998, 1999, 2000, 2002, 2007), Paulo Freire (1981, 1982, 1996, 2000, 2001), Peter McLaren (1997, 2000), Michel Apple (2001, 2006), Antônio Flávio Moreira (1990, 2001, 2006), Tomaz Tadeu da Silva (2006, 2007). O estudo conclui que há um desencontro entre o material didático homogeneizante e a diversidade cultural presente na instituição estudadaCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22245/Paula%20Adriana%20Perillo.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoCurrículoEstandardizaçãoDiversidade culturalColegio Santo Antonio do Pari (Sao Paulo, SP)Curriculos -- Planejamento -- Estudo de casosMaterial didaticoMulticulturalismoCurriculumStandardizationCultural diversityDidactic materialCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOO desencontro entre o material didático e a diversidade cultural numa rede franciscana de ensino: um estudo de casoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTPaula Adriana Perillo.pdf.txtPaula Adriana Perillo.pdf.txtExtracted texttext/plain187804https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10175/3/Paula%20Adriana%20Perillo.pdf.txt8d2bee06eaa92874cc689e5c21c5e5a0MD53ORIGINALPaula Adriana Perillo.pdfapplication/pdf3350966https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10175/1/Paula%20Adriana%20Perillo.pdf151480a431c3c0f2ca13d4f3830b6949MD51THUMBNAILPaula Adriana Perillo.pdf.jpgPaula Adriana Perillo.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3530https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10175/2/Paula%20Adriana%20Perillo.pdf.jpg371910a4678e6be1d949aae9a735ba0eMD52handle/101752022-04-28 03:33:31.573oai:repositorio.pucsp.br:handle/10175Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T06:33:31Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O desencontro entre o material didático e a diversidade cultural numa rede franciscana de ensino: um estudo de caso |
title |
O desencontro entre o material didático e a diversidade cultural numa rede franciscana de ensino: um estudo de caso |
spellingShingle |
O desencontro entre o material didático e a diversidade cultural numa rede franciscana de ensino: um estudo de caso Perillo, Paula Adriana Currículo Estandardização Diversidade cultural Colegio Santo Antonio do Pari (Sao Paulo, SP) Curriculos -- Planejamento -- Estudo de casos Material didatico Multiculturalismo Curriculum Standardization Cultural diversity Didactic material CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
O desencontro entre o material didático e a diversidade cultural numa rede franciscana de ensino: um estudo de caso |
title_full |
O desencontro entre o material didático e a diversidade cultural numa rede franciscana de ensino: um estudo de caso |
title_fullStr |
O desencontro entre o material didático e a diversidade cultural numa rede franciscana de ensino: um estudo de caso |
title_full_unstemmed |
O desencontro entre o material didático e a diversidade cultural numa rede franciscana de ensino: um estudo de caso |
title_sort |
O desencontro entre o material didático e a diversidade cultural numa rede franciscana de ensino: um estudo de caso |
author |
Perillo, Paula Adriana |
author_facet |
Perillo, Paula Adriana |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ponce, Branca Jurema |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Perillo, Paula Adriana |
contributor_str_mv |
Ponce, Branca Jurema |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Currículo Estandardização Diversidade cultural Colegio Santo Antonio do Pari (Sao Paulo, SP) Curriculos -- Planejamento -- Estudo de casos Material didatico Multiculturalismo |
topic |
Currículo Estandardização Diversidade cultural Colegio Santo Antonio do Pari (Sao Paulo, SP) Curriculos -- Planejamento -- Estudo de casos Material didatico Multiculturalismo Curriculum Standardization Cultural diversity Didactic material CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Curriculum Standardization Cultural diversity Didactic material |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This paper develops a study about the didactic material elaborated by a private school system, based on the experience of one of its schools located in Pari, which is a neighborhood in the metropolitan region of São Paulo. For presenting uniqueness in its student body when compared with other schools, the research focuses initially on its local reality, analyzing the necessities and the existing practices when using this material in the classroom, with 5th to 7th grade students in Elementary School II. In the studied context there are two opposing forces: the curricular purpose of this teaching system presented in handouts configuring a standardization in the elaboration and proposition of the school curriculum, and a student body formed by foreign students, which presents a great ethnic cultural diversity, showing difficulties in expressing themselves in Portuguese as well as Brazilian students, who are the minority on this group. The argumentation of this study has been developed based on theorical support from authors as J. Gimeno Sacristán (1998, 1999, 2000, 2002, 2007), Paulo Freire (1981, 1982, 1996, 2000, 2001), Peter McLaren (1997, 2000), Michel Apple (2001, 2006), Antônio Flávio Moreira (1990, 2001, 2006), Tomaz Tadeu da Silva (2006, 2007). The study concludes there is a mismatch between the homogenizing didactic material and the cultural diversity found in the studied institution |
publishDate |
2009 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-11-11 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-10-20 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:32:38Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Perillo, Paula Adriana. O desencontro entre o material didático e a diversidade cultural numa rede franciscana de ensino: um estudo de caso. 2009. 116 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10175 |
identifier_str_mv |
Perillo, Paula Adriana. O desencontro entre o material didático e a diversidade cultural numa rede franciscana de ensino: um estudo de caso. 2009. 116 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10175 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10175/3/Paula%20Adriana%20Perillo.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10175/1/Paula%20Adriana%20Perillo.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10175/2/Paula%20Adriana%20Perillo.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
8d2bee06eaa92874cc689e5c21c5e5a0 151480a431c3c0f2ca13d4f3830b6949 371910a4678e6be1d949aae9a735ba0e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277864532508672 |