Correspondência verbal: a relação entre os comportamentos verbal e não verbal de professores em sala de aula
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16840 |
Resumo: | Skinner says that tact is a verbal operant under environmental control (an object, a fact or one of its properties) which includes the behavior of the speaker, as when he describes his present, past or future action. Many aspects can interfere in tact, distorting the link between what is said and the real fact. Verbal correspondence area works with the relationship between verbal and nonverbal behavior, as such, between what a person says and do, said or will say and your real practice. This study contributed for a better understanding of the variables that interferes in the verbal-nonverbal correspondence in a natural environment analyzing set ups in which that correspondence occurred or not. Two 5thteachers were subjects. The data were recorded in the classroom and transcript besides. It was observed four classes to one teacher and five classes to the other. Based on transcription the questionnaires were created and showed about ten situations observed in classes, each of them followed by a question about teacher behavior (future or past). The results showed that the teachers presented correspondence repots more frequently for a questionnaires related a past behavior. The study allowed the indication of possible variables that interfere in a correspondence between verbal and nonverbal behavior of the teacher in a natural environment |
id |
PUC_SP-1_ecf5eb3d5d1e34f34bc813bd31ad0e7c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/16840 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Pereira, Maria Eliza MazzilliLeme, Renata Coradi2016-04-29T13:18:10Z2008-06-042005-05-20Leme, Renata Coradi. Correspondência verbal: a relação entre os comportamentos verbal e não verbal de professores em sala de aula. 2005. 139 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16840Skinner says that tact is a verbal operant under environmental control (an object, a fact or one of its properties) which includes the behavior of the speaker, as when he describes his present, past or future action. Many aspects can interfere in tact, distorting the link between what is said and the real fact. Verbal correspondence area works with the relationship between verbal and nonverbal behavior, as such, between what a person says and do, said or will say and your real practice. This study contributed for a better understanding of the variables that interferes in the verbal-nonverbal correspondence in a natural environment analyzing set ups in which that correspondence occurred or not. Two 5thteachers were subjects. The data were recorded in the classroom and transcript besides. It was observed four classes to one teacher and five classes to the other. Based on transcription the questionnaires were created and showed about ten situations observed in classes, each of them followed by a question about teacher behavior (future or past). The results showed that the teachers presented correspondence repots more frequently for a questionnaires related a past behavior. The study allowed the indication of possible variables that interfere in a correspondence between verbal and nonverbal behavior of the teacher in a natural environmentSkinner afirma que o tato é um operante verbal sob controle de aspectos do ambiente (um objeto, um acontecimento ou uma propriedade deles), que incluem o comportamento do próprio falante, como quando descreve sua ação, presente, passada ou futura. Diversos fatores podem interferir no tato, distorcendo a relação entre o relato verbal e o fato relatado. A área de correspondência verbal enfoca essa relação entre o comportamento verbal e o não verbal, ou seja, entre o que um indivíduo diz que faz, fez ou fará e a sua prática real. Este estudo pretendeu contribuir para uma melhor compreensão das variáveis interferentes na correspondência verbal-não verbal em uma situação natural do ambiente escolar, analisando as situações em que tal correspondência ocorreu ou não. Foram sujeitos do estudo dois professores que lecionavam para uma 5ª séries do Ensino Fundamental. Os dados foram coletados por meio da gravação das aulas, que em seguida foram transcritas. Observaram-se 4 aulas para um sujeito e cinco para outro. Com base na transcrição montaram-se questionários que apresentavam cerca de dez situações observadas em sala de aula, cada uma delas seguida de uma pergunta sobre o que o professor faria (comportamento futuro) ou sobre o que fez (comportamento passado) naquela situação. Os dados apontam que os sujeitos emitiram, com maior freqüência, relatos correspondentes à situação observada, principalmente para as questões referentes a um comportamento passado. O estudo permitiu a indicação de possíveis variáveis que influenciam a correspondência entre os comportamentos verbal e não verbal de professores em ambiente naturalapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/35580/Renata%20Coradi%20Leme.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Psicologia Experimental: Análise do ComportamentoPUC-SPBRPsicologiaComunicação oralComunicação não verbalcorrespondência verbalambiente naturalrelação dizer/fazerCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIALCorrespondência verbal: a relação entre os comportamentos verbal e não verbal de professores em sala de aulainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRenata Coradi Leme.pdf.txtRenata Coradi Leme.pdf.txtExtracted texttext/plain221858https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16840/3/Renata%20Coradi%20Leme.pdf.txt9f7ab9151e79057fea08dbb8c9dd30c6MD53ORIGINALRenata Coradi Leme.pdfapplication/pdf373256https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16840/1/Renata%20Coradi%20Leme.pdf8da77a7fdde9f1ea3989a43edc2944aeMD51THUMBNAILRenata Coradi Leme.pdf.jpgRenata Coradi Leme.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2103https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16840/2/Renata%20Coradi%20Leme.pdf.jpgcbe1a18c688cdcb7cb7bf8ff1002d4efMD52handle/168402022-04-27 18:58:24.249oai:repositorio.pucsp.br:handle/16840Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T21:58:24Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Correspondência verbal: a relação entre os comportamentos verbal e não verbal de professores em sala de aula |
title |
Correspondência verbal: a relação entre os comportamentos verbal e não verbal de professores em sala de aula |
spellingShingle |
Correspondência verbal: a relação entre os comportamentos verbal e não verbal de professores em sala de aula Leme, Renata Coradi Comunicação oral Comunicação não verbal correspondência verbal ambiente natural relação dizer/fazer CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL |
title_short |
Correspondência verbal: a relação entre os comportamentos verbal e não verbal de professores em sala de aula |
title_full |
Correspondência verbal: a relação entre os comportamentos verbal e não verbal de professores em sala de aula |
title_fullStr |
Correspondência verbal: a relação entre os comportamentos verbal e não verbal de professores em sala de aula |
title_full_unstemmed |
Correspondência verbal: a relação entre os comportamentos verbal e não verbal de professores em sala de aula |
title_sort |
Correspondência verbal: a relação entre os comportamentos verbal e não verbal de professores em sala de aula |
author |
Leme, Renata Coradi |
author_facet |
Leme, Renata Coradi |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Pereira, Maria Eliza Mazzilli |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leme, Renata Coradi |
contributor_str_mv |
Pereira, Maria Eliza Mazzilli |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comunicação oral Comunicação não verbal correspondência verbal ambiente natural relação dizer/fazer |
topic |
Comunicação oral Comunicação não verbal correspondência verbal ambiente natural relação dizer/fazer CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL |
description |
Skinner says that tact is a verbal operant under environmental control (an object, a fact or one of its properties) which includes the behavior of the speaker, as when he describes his present, past or future action. Many aspects can interfere in tact, distorting the link between what is said and the real fact. Verbal correspondence area works with the relationship between verbal and nonverbal behavior, as such, between what a person says and do, said or will say and your real practice. This study contributed for a better understanding of the variables that interferes in the verbal-nonverbal correspondence in a natural environment analyzing set ups in which that correspondence occurred or not. Two 5thteachers were subjects. The data were recorded in the classroom and transcript besides. It was observed four classes to one teacher and five classes to the other. Based on transcription the questionnaires were created and showed about ten situations observed in classes, each of them followed by a question about teacher behavior (future or past). The results showed that the teachers presented correspondence repots more frequently for a questionnaires related a past behavior. The study allowed the indication of possible variables that interfere in a correspondence between verbal and nonverbal behavior of the teacher in a natural environment |
publishDate |
2005 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2005-05-20 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-06-04 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-29T13:18:10Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Leme, Renata Coradi. Correspondência verbal: a relação entre os comportamentos verbal e não verbal de professores em sala de aula. 2005. 139 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16840 |
identifier_str_mv |
Leme, Renata Coradi. Correspondência verbal: a relação entre os comportamentos verbal e não verbal de professores em sala de aula. 2005. 139 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16840 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Psicologia Experimental: Análise do Comportamento |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16840/3/Renata%20Coradi%20Leme.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16840/1/Renata%20Coradi%20Leme.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16840/2/Renata%20Coradi%20Leme.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
9f7ab9151e79057fea08dbb8c9dd30c6 8da77a7fdde9f1ea3989a43edc2944ae cbe1a18c688cdcb7cb7bf8ff1002d4ef |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277808280600576 |