Observação de fatos linguísticos em livro didático sob a perspectiva da educação linguística

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araujo, Luciana Souza Martins de
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29898
Resumo: Amid the current crisis in education, the questions more relevant are what to teach about native language and how to teach. There are new paradigms, such as teaching speech and not only language; decentralize and contextualize the teaching of grammar, and teach language through genres. However, we note that the theory has not been applied in practice. Still teaches language like this is to summarize grammar. Several factors contribute to this scenario, among them: teacher education, quality of teaching materials, family breakdown, devaluation of education, among others. This monograph focuses on the analysis of the materials, through the prism of Education and Linguistics compared with official documents National Curriculum and National Textbook Program. The research methodology used is interpretive, qualitative approach. First, it is the literature review, followed by an analysis of the chosen material, the collection Portuguese: language, William Robert Cherry and Thereza strand Magellan. After the analysis of the work, the results showed that the collection is analyzed in accordance with the assumptions of Education and Linguistics with the guidelines of the National Curriculum Parameters official documents and National Textbook Program
id PUC_SP-1_edcfdd03cf83e701772a0c8b08e2e976
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/29898
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Palma, Dieli VesaroAraujo, Luciana Souza Martins de2022-11-11T21:28:42Z2022-11-11T21:28:42Z2013-10-23Araujo, Luciana Souza Martins de. Observação de fatos linguísticos em livro didático sob a perspectiva da educação linguística. 2013. Monografia de Especialização (Especialização em Língua Portuguesa) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29898Amid the current crisis in education, the questions more relevant are what to teach about native language and how to teach. There are new paradigms, such as teaching speech and not only language; decentralize and contextualize the teaching of grammar, and teach language through genres. However, we note that the theory has not been applied in practice. Still teaches language like this is to summarize grammar. Several factors contribute to this scenario, among them: teacher education, quality of teaching materials, family breakdown, devaluation of education, among others. This monograph focuses on the analysis of the materials, through the prism of Education and Linguistics compared with official documents National Curriculum and National Textbook Program. The research methodology used is interpretive, qualitative approach. First, it is the literature review, followed by an analysis of the chosen material, the collection Portuguese: language, William Robert Cherry and Thereza strand Magellan. After the analysis of the work, the results showed that the collection is analyzed in accordance with the assumptions of Education and Linguistics with the guidelines of the National Curriculum Parameters official documents and National Textbook ProgramEm meio à atual crise na educação, os questionamentos mais relevantes são o que ensinar sobre língua materna e como ensinar. Surgem novos paradigmas, tais como ensinar linguagem e não língua somente; descentralizar e contextualizar o ensino de gramática; e ensinar língua materna por meio de gêneros. Contudo, nota-se que a teoria não vem sendo aplicada na prática. Ainda se ensina língua materna como se esta se resumisse à gramática. Vários fatores concorrem para este cenário, entre eles: formação do professor, qualidade do material didático, desestruturação da família, desvalorização da educação, entre outros. Esta monografia enfoca a análise do material didático, sob o prisma da Educação Linguística e comparado com os documentos oficiais Parâmetros Curriculares Nacionais e Programa Nacional do Livro Didático. A metodologia de pesquisa utilizada é a interpretativista, com abordagem qualitativa. Primeiramente, faz-se a revisão da literatura, seguida da análise do material escolhido, a coleção Português: linguagens, de William Roberto Cereja e Thereza Cochar Magalhães. Após a análise da obra, os resultados mostraram que a coleção analisada está em concordância com os pressupostos da Educação Linguística e com as orientações dos documentos oficiais Parâmetros Curriculares Nacionais e Programa Nacional do Livro DidáticoporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Língua PortuguesaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAEducação LinguísticaEnsino de Língua PortuguesaLivro didáticoEducational LinguisticsTeaching Portuguese languageTextbookObservação de fatos linguísticos em livro didático sob a perspectiva da educação linguísticainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALLuciana Souza Martins de Araújo.pdfapplication/pdf661979https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29898/1/Luciana%20Souza%20Martins%20de%20Ara%c3%bajo.pdfcc5c29618a7ba53c15d9363e6104eaeaMD51TEXTLuciana Souza Martins de Araújo.pdf.txtLuciana Souza Martins de Araújo.pdf.txtExtracted texttext/plain167612https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29898/2/Luciana%20Souza%20Martins%20de%20Ara%c3%bajo.pdf.txt8cf239a4b2a54e7e18b79729b40b8defMD52THUMBNAILLuciana Souza Martins de Araújo.pdf.jpgLuciana Souza Martins de Araújo.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1240https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29898/3/Luciana%20Souza%20Martins%20de%20Ara%c3%bajo.pdf.jpg4c2aa66f1af6c8429034a50593e14d7eMD53handle/298982022-11-12 01:06:10.592oai:repositorio.pucsp.br:handle/29898Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-11-12T04:06:10Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Observação de fatos linguísticos em livro didático sob a perspectiva da educação linguística
title Observação de fatos linguísticos em livro didático sob a perspectiva da educação linguística
spellingShingle Observação de fatos linguísticos em livro didático sob a perspectiva da educação linguística
Araujo, Luciana Souza Martins de
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
Educação Linguística
Ensino de Língua Portuguesa
Livro didático
Educational Linguistics
Teaching Portuguese language
Textbook
title_short Observação de fatos linguísticos em livro didático sob a perspectiva da educação linguística
title_full Observação de fatos linguísticos em livro didático sob a perspectiva da educação linguística
title_fullStr Observação de fatos linguísticos em livro didático sob a perspectiva da educação linguística
title_full_unstemmed Observação de fatos linguísticos em livro didático sob a perspectiva da educação linguística
title_sort Observação de fatos linguísticos em livro didático sob a perspectiva da educação linguística
author Araujo, Luciana Souza Martins de
author_facet Araujo, Luciana Souza Martins de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Palma, Dieli Vesaro
dc.contributor.author.fl_str_mv Araujo, Luciana Souza Martins de
contributor_str_mv Palma, Dieli Vesaro
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
topic CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
Educação Linguística
Ensino de Língua Portuguesa
Livro didático
Educational Linguistics
Teaching Portuguese language
Textbook
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Linguística
Ensino de Língua Portuguesa
Livro didático
dc.subject.eng.fl_str_mv Educational Linguistics
Teaching Portuguese language
Textbook
description Amid the current crisis in education, the questions more relevant are what to teach about native language and how to teach. There are new paradigms, such as teaching speech and not only language; decentralize and contextualize the teaching of grammar, and teach language through genres. However, we note that the theory has not been applied in practice. Still teaches language like this is to summarize grammar. Several factors contribute to this scenario, among them: teacher education, quality of teaching materials, family breakdown, devaluation of education, among others. This monograph focuses on the analysis of the materials, through the prism of Education and Linguistics compared with official documents National Curriculum and National Textbook Program. The research methodology used is interpretive, qualitative approach. First, it is the literature review, followed by an analysis of the chosen material, the collection Portuguese: language, William Robert Cherry and Thereza strand Magellan. After the analysis of the work, the results showed that the collection is analyzed in accordance with the assumptions of Education and Linguistics with the guidelines of the National Curriculum Parameters official documents and National Textbook Program
publishDate 2013
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-10-23
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-11-11T21:28:42Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-11-11T21:28:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Araujo, Luciana Souza Martins de. Observação de fatos linguísticos em livro didático sob a perspectiva da educação linguística. 2013. Monografia de Especialização (Especialização em Língua Portuguesa) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29898
identifier_str_mv Araujo, Luciana Souza Martins de. Observação de fatos linguísticos em livro didático sob a perspectiva da educação linguística. 2013. Monografia de Especialização (Especialização em Língua Portuguesa) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29898
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Especialização em Língua Portuguesa
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29898/1/Luciana%20Souza%20Martins%20de%20Ara%c3%bajo.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29898/2/Luciana%20Souza%20Martins%20de%20Ara%c3%bajo.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29898/3/Luciana%20Souza%20Martins%20de%20Ara%c3%bajo.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv cc5c29618a7ba53c15d9363e6104eaea
8cf239a4b2a54e7e18b79729b40b8def
4c2aa66f1af6c8429034a50593e14d7e
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277887027609600