Observação de fatos linguísticos em livro didático sob a perspectiva da educação linguística
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29898 |
Resumo: | Amid the current crisis in education, the questions more relevant are what to teach about native language and how to teach. There are new paradigms, such as teaching speech and not only language; decentralize and contextualize the teaching of grammar, and teach language through genres. However, we note that the theory has not been applied in practice. Still teaches language like this is to summarize grammar. Several factors contribute to this scenario, among them: teacher education, quality of teaching materials, family breakdown, devaluation of education, among others. This monograph focuses on the analysis of the materials, through the prism of Education and Linguistics compared with official documents National Curriculum and National Textbook Program. The research methodology used is interpretive, qualitative approach. First, it is the literature review, followed by an analysis of the chosen material, the collection Portuguese: language, William Robert Cherry and Thereza strand Magellan. After the analysis of the work, the results showed that the collection is analyzed in accordance with the assumptions of Education and Linguistics with the guidelines of the National Curriculum Parameters official documents and National Textbook Program |
id |
PUC_SP-1_edcfdd03cf83e701772a0c8b08e2e976 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/29898 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Palma, Dieli VesaroAraujo, Luciana Souza Martins de2022-11-11T21:28:42Z2022-11-11T21:28:42Z2013-10-23Araujo, Luciana Souza Martins de. Observação de fatos linguísticos em livro didático sob a perspectiva da educação linguística. 2013. Monografia de Especialização (Especialização em Língua Portuguesa) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29898Amid the current crisis in education, the questions more relevant are what to teach about native language and how to teach. There are new paradigms, such as teaching speech and not only language; decentralize and contextualize the teaching of grammar, and teach language through genres. However, we note that the theory has not been applied in practice. Still teaches language like this is to summarize grammar. Several factors contribute to this scenario, among them: teacher education, quality of teaching materials, family breakdown, devaluation of education, among others. This monograph focuses on the analysis of the materials, through the prism of Education and Linguistics compared with official documents National Curriculum and National Textbook Program. The research methodology used is interpretive, qualitative approach. First, it is the literature review, followed by an analysis of the chosen material, the collection Portuguese: language, William Robert Cherry and Thereza strand Magellan. After the analysis of the work, the results showed that the collection is analyzed in accordance with the assumptions of Education and Linguistics with the guidelines of the National Curriculum Parameters official documents and National Textbook ProgramEm meio à atual crise na educação, os questionamentos mais relevantes são o que ensinar sobre língua materna e como ensinar. Surgem novos paradigmas, tais como ensinar linguagem e não língua somente; descentralizar e contextualizar o ensino de gramática; e ensinar língua materna por meio de gêneros. Contudo, nota-se que a teoria não vem sendo aplicada na prática. Ainda se ensina língua materna como se esta se resumisse à gramática. Vários fatores concorrem para este cenário, entre eles: formação do professor, qualidade do material didático, desestruturação da família, desvalorização da educação, entre outros. Esta monografia enfoca a análise do material didático, sob o prisma da Educação Linguística e comparado com os documentos oficiais Parâmetros Curriculares Nacionais e Programa Nacional do Livro Didático. A metodologia de pesquisa utilizada é a interpretativista, com abordagem qualitativa. Primeiramente, faz-se a revisão da literatura, seguida da análise do material escolhido, a coleção Português: linguagens, de William Roberto Cereja e Thereza Cochar Magalhães. Após a análise da obra, os resultados mostraram que a coleção analisada está em concordância com os pressupostos da Educação Linguística e com as orientações dos documentos oficiais Parâmetros Curriculares Nacionais e Programa Nacional do Livro DidáticoporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Língua PortuguesaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAEducação LinguísticaEnsino de Língua PortuguesaLivro didáticoEducational LinguisticsTeaching Portuguese languageTextbookObservação de fatos linguísticos em livro didático sob a perspectiva da educação linguísticainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALLuciana Souza Martins de Araújo.pdfapplication/pdf661979https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29898/1/Luciana%20Souza%20Martins%20de%20Ara%c3%bajo.pdfcc5c29618a7ba53c15d9363e6104eaeaMD51TEXTLuciana Souza Martins de Araújo.pdf.txtLuciana Souza Martins de Araújo.pdf.txtExtracted texttext/plain167612https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29898/2/Luciana%20Souza%20Martins%20de%20Ara%c3%bajo.pdf.txt8cf239a4b2a54e7e18b79729b40b8defMD52THUMBNAILLuciana Souza Martins de Araújo.pdf.jpgLuciana Souza Martins de Araújo.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1240https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29898/3/Luciana%20Souza%20Martins%20de%20Ara%c3%bajo.pdf.jpg4c2aa66f1af6c8429034a50593e14d7eMD53handle/298982022-11-12 01:06:10.592oai:repositorio.pucsp.br:handle/29898Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-11-12T04:06:10Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Observação de fatos linguísticos em livro didático sob a perspectiva da educação linguística |
title |
Observação de fatos linguísticos em livro didático sob a perspectiva da educação linguística |
spellingShingle |
Observação de fatos linguísticos em livro didático sob a perspectiva da educação linguística Araujo, Luciana Souza Martins de CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA Educação Linguística Ensino de Língua Portuguesa Livro didático Educational Linguistics Teaching Portuguese language Textbook |
title_short |
Observação de fatos linguísticos em livro didático sob a perspectiva da educação linguística |
title_full |
Observação de fatos linguísticos em livro didático sob a perspectiva da educação linguística |
title_fullStr |
Observação de fatos linguísticos em livro didático sob a perspectiva da educação linguística |
title_full_unstemmed |
Observação de fatos linguísticos em livro didático sob a perspectiva da educação linguística |
title_sort |
Observação de fatos linguísticos em livro didático sob a perspectiva da educação linguística |
author |
Araujo, Luciana Souza Martins de |
author_facet |
Araujo, Luciana Souza Martins de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Palma, Dieli Vesaro |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araujo, Luciana Souza Martins de |
contributor_str_mv |
Palma, Dieli Vesaro |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
topic |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA Educação Linguística Ensino de Língua Portuguesa Livro didático Educational Linguistics Teaching Portuguese language Textbook |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Linguística Ensino de Língua Portuguesa Livro didático |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Educational Linguistics Teaching Portuguese language Textbook |
description |
Amid the current crisis in education, the questions more relevant are what to teach about native language and how to teach. There are new paradigms, such as teaching speech and not only language; decentralize and contextualize the teaching of grammar, and teach language through genres. However, we note that the theory has not been applied in practice. Still teaches language like this is to summarize grammar. Several factors contribute to this scenario, among them: teacher education, quality of teaching materials, family breakdown, devaluation of education, among others. This monograph focuses on the analysis of the materials, through the prism of Education and Linguistics compared with official documents National Curriculum and National Textbook Program. The research methodology used is interpretive, qualitative approach. First, it is the literature review, followed by an analysis of the chosen material, the collection Portuguese: language, William Robert Cherry and Thereza strand Magellan. After the analysis of the work, the results showed that the collection is analyzed in accordance with the assumptions of Education and Linguistics with the guidelines of the National Curriculum Parameters official documents and National Textbook Program |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-10-23 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-11-11T21:28:42Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-11-11T21:28:42Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Araujo, Luciana Souza Martins de. Observação de fatos linguísticos em livro didático sob a perspectiva da educação linguística. 2013. Monografia de Especialização (Especialização em Língua Portuguesa) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29898 |
identifier_str_mv |
Araujo, Luciana Souza Martins de. Observação de fatos linguísticos em livro didático sob a perspectiva da educação linguística. 2013. Monografia de Especialização (Especialização em Língua Portuguesa) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/29898 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Língua Portuguesa |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29898/1/Luciana%20Souza%20Martins%20de%20Ara%c3%bajo.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29898/2/Luciana%20Souza%20Martins%20de%20Ara%c3%bajo.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/29898/3/Luciana%20Souza%20Martins%20de%20Ara%c3%bajo.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
cc5c29618a7ba53c15d9363e6104eaea 8cf239a4b2a54e7e18b79729b40b8def 4c2aa66f1af6c8429034a50593e14d7e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277887027609600 |