Prisma e pirâmide: um estudo didático de uma abordagem computacional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferraz, Marcelo Cardoso
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11471
Resumo: In the preliminary studies, moreover, in the bibliográphy revision, it's been observed that some works report difficulties that teachers might find when teaching the content: prism and pyramid volumes. Aiming the deepening of the knowledge related to the studies of prism and pyramid volume and aware that the theme still needs reaserch, it's been considered as an hypothesis at this study that a teaching sequence conceived by the Theory of Didatic Situations and the Theory of Registry of semioptical Representations, done by the use of a dynamic geometry software, Cabri 3D, could contribute to deepen the study on the theme. The objective of the rersearch was to develop a teaching sequence to deepen the study with teachers currently in the public network tha would allow the development of the ability to express algebrically and graphically the volume of prisms and pyramids, favoring the greatness chart. After the elaboration, the prior analysis of the sequence and sbjecting that to a group of Mathematics teachers from the board of the Public Teaching Department of Jacareí, The posteriori analysis showed that our hypothesys had been confirmed, that is, that a sequence developed and applied based on the Theory of Didatic Situations and on the change of registry of representation conduct the teachers to recognizing the volume of prisms and pyramids as greatnesses
id PUC_SP-1_f5c1b2db3b6a5f33492856fd427851ac
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11471
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Silva, Maria José Ferreira daFerraz, Marcelo Cardoso2016-04-27T16:59:07Z2010-09-152010-05-28Ferraz, Marcelo Cardoso. Prisma e pirâmide: um estudo didático de uma abordagem computacional. 2010. 188 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11471In the preliminary studies, moreover, in the bibliográphy revision, it's been observed that some works report difficulties that teachers might find when teaching the content: prism and pyramid volumes. Aiming the deepening of the knowledge related to the studies of prism and pyramid volume and aware that the theme still needs reaserch, it's been considered as an hypothesis at this study that a teaching sequence conceived by the Theory of Didatic Situations and the Theory of Registry of semioptical Representations, done by the use of a dynamic geometry software, Cabri 3D, could contribute to deepen the study on the theme. The objective of the rersearch was to develop a teaching sequence to deepen the study with teachers currently in the public network tha would allow the development of the ability to express algebrically and graphically the volume of prisms and pyramids, favoring the greatness chart. After the elaboration, the prior analysis of the sequence and sbjecting that to a group of Mathematics teachers from the board of the Public Teaching Department of Jacareí, The posteriori analysis showed that our hypothesys had been confirmed, that is, that a sequence developed and applied based on the Theory of Didatic Situations and on the change of registry of representation conduct the teachers to recognizing the volume of prisms and pyramids as greatnessesNos estudos preliminares, sobretudo, na revisão bibliográfica, observou-se que alguns trabalhos constatam as dificuldades que os professores encontram em ensinar o conteúdo volume de prismas e pirâmides. Com o objetivo de aprofundamento dos conhecimentos relacionados ao estudo do volume de prismas e pirâmides e conscientes de que o tema ainda carece de pesquisas, considerou-se por hipótese deste estudo que uma sequência de ensino concebida à luz da Teoria das Situações Didáticas e da Teoria dos Registros de Representações semióticas, mediada pelo uso de um software de geometria dinâmica, o Cabri 3D, poderá contribuir para aprofundar o estudo sobre o tema. O objetivo da pesquisa foi desenvolver uma sequência de ensino para aprofundar o estudo com professores da rede pública estadual que contribuísse para o desenvolvimento da capacidade de expressar algebricamente e graficamente o volume de prismas e pirâmides, favorecendo o quadro das grandezas. Após a elaboração, a análise a priori da sequência e a aplicação em um grupo de professores de Matemática da Diretoria de ensino de Jacareí da rede pública estadual, a análise a posteriori mostrou que nossa hipótese foi confirmada, isto é, que uma sequência desenvolvida e aplicada com base na Teoria das Situações Didáticas e na mudança de registros de representação conduz os professores a reconhecer o volume de prismas e pirâmides como grandezasSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23875/Marcelo%20Cardoso%20Ferraz.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoVolume de prisma e pirâmidesRegistro de representaçãoTeoria das situações didáticasPiramidesCabri-geometre (Programa de computador)Material didatico -- BrasilMatematica -- Estudo e ensinoPrism e pyramid volumeRegistry of representationTheory of didatic situationsCabri 3DCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAPrisma e pirâmide: um estudo didático de uma abordagem computacionalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMarcelo Cardoso Ferraz.pdf.txtMarcelo Cardoso Ferraz.pdf.txtExtracted texttext/plain271195https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11471/3/Marcelo%20Cardoso%20Ferraz.pdf.txtcecd2bd2932f2063ca2416ba0c8c7038MD53ORIGINALMarcelo Cardoso Ferraz.pdfapplication/pdf9476006https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11471/1/Marcelo%20Cardoso%20Ferraz.pdfadfda7db7f110baa78ede97fb5b6e283MD51THUMBNAILMarcelo Cardoso Ferraz.pdf.jpgMarcelo Cardoso Ferraz.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3685https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11471/2/Marcelo%20Cardoso%20Ferraz.pdf.jpg4bc96d141afe0f8cb689b64a6670a438MD52handle/114712022-04-27 12:51:28.957oai:repositorio.pucsp.br:handle/11471Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T15:51:28Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Prisma e pirâmide: um estudo didático de uma abordagem computacional
title Prisma e pirâmide: um estudo didático de uma abordagem computacional
spellingShingle Prisma e pirâmide: um estudo didático de uma abordagem computacional
Ferraz, Marcelo Cardoso
Volume de prisma e pirâmides
Registro de representação
Teoria das situações didáticas
Piramides
Cabri-geometre (Programa de computador)
Material didatico -- Brasil
Matematica -- Estudo e ensino
Prism e pyramid volume
Registry of representation
Theory of didatic situations
Cabri 3D
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Prisma e pirâmide: um estudo didático de uma abordagem computacional
title_full Prisma e pirâmide: um estudo didático de uma abordagem computacional
title_fullStr Prisma e pirâmide: um estudo didático de uma abordagem computacional
title_full_unstemmed Prisma e pirâmide: um estudo didático de uma abordagem computacional
title_sort Prisma e pirâmide: um estudo didático de uma abordagem computacional
author Ferraz, Marcelo Cardoso
author_facet Ferraz, Marcelo Cardoso
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Silva, Maria José Ferreira da
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferraz, Marcelo Cardoso
contributor_str_mv Silva, Maria José Ferreira da
dc.subject.por.fl_str_mv Volume de prisma e pirâmides
Registro de representação
Teoria das situações didáticas
Piramides
Cabri-geometre (Programa de computador)
Material didatico -- Brasil
Matematica -- Estudo e ensino
topic Volume de prisma e pirâmides
Registro de representação
Teoria das situações didáticas
Piramides
Cabri-geometre (Programa de computador)
Material didatico -- Brasil
Matematica -- Estudo e ensino
Prism e pyramid volume
Registry of representation
Theory of didatic situations
Cabri 3D
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Prism e pyramid volume
Registry of representation
Theory of didatic situations
Cabri 3D
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description In the preliminary studies, moreover, in the bibliográphy revision, it's been observed that some works report difficulties that teachers might find when teaching the content: prism and pyramid volumes. Aiming the deepening of the knowledge related to the studies of prism and pyramid volume and aware that the theme still needs reaserch, it's been considered as an hypothesis at this study that a teaching sequence conceived by the Theory of Didatic Situations and the Theory of Registry of semioptical Representations, done by the use of a dynamic geometry software, Cabri 3D, could contribute to deepen the study on the theme. The objective of the rersearch was to develop a teaching sequence to deepen the study with teachers currently in the public network tha would allow the development of the ability to express algebrically and graphically the volume of prisms and pyramids, favoring the greatness chart. After the elaboration, the prior analysis of the sequence and sbjecting that to a group of Mathematics teachers from the board of the Public Teaching Department of Jacareí, The posteriori analysis showed that our hypothesys had been confirmed, that is, that a sequence developed and applied based on the Theory of Didatic Situations and on the change of registry of representation conduct the teachers to recognizing the volume of prisms and pyramids as greatnesses
publishDate 2010
dc.date.available.fl_str_mv 2010-09-15
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-05-28
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:59:07Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Ferraz, Marcelo Cardoso. Prisma e pirâmide: um estudo didático de uma abordagem computacional. 2010. 188 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11471
identifier_str_mv Ferraz, Marcelo Cardoso. Prisma e pirâmide: um estudo didático de uma abordagem computacional. 2010. 188 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11471
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11471/3/Marcelo%20Cardoso%20Ferraz.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11471/1/Marcelo%20Cardoso%20Ferraz.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11471/2/Marcelo%20Cardoso%20Ferraz.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv cecd2bd2932f2063ca2416ba0c8c7038
adfda7db7f110baa78ede97fb5b6e283
4bc96d141afe0f8cb689b64a6670a438
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277926288392192