Prisma e pirâmide: um estudo didático de uma abordagem computacional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11471 |
Resumo: | In the preliminary studies, moreover, in the bibliográphy revision, it's been observed that some works report difficulties that teachers might find when teaching the content: prism and pyramid volumes. Aiming the deepening of the knowledge related to the studies of prism and pyramid volume and aware that the theme still needs reaserch, it's been considered as an hypothesis at this study that a teaching sequence conceived by the Theory of Didatic Situations and the Theory of Registry of semioptical Representations, done by the use of a dynamic geometry software, Cabri 3D, could contribute to deepen the study on the theme. The objective of the rersearch was to develop a teaching sequence to deepen the study with teachers currently in the public network tha would allow the development of the ability to express algebrically and graphically the volume of prisms and pyramids, favoring the greatness chart. After the elaboration, the prior analysis of the sequence and sbjecting that to a group of Mathematics teachers from the board of the Public Teaching Department of Jacareí, The posteriori analysis showed that our hypothesys had been confirmed, that is, that a sequence developed and applied based on the Theory of Didatic Situations and on the change of registry of representation conduct the teachers to recognizing the volume of prisms and pyramids as greatnesses |
id |
PUC_SP-1_f5c1b2db3b6a5f33492856fd427851ac |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11471 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Silva, Maria José Ferreira daFerraz, Marcelo Cardoso2016-04-27T16:59:07Z2010-09-152010-05-28Ferraz, Marcelo Cardoso. Prisma e pirâmide: um estudo didático de uma abordagem computacional. 2010. 188 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11471In the preliminary studies, moreover, in the bibliográphy revision, it's been observed that some works report difficulties that teachers might find when teaching the content: prism and pyramid volumes. Aiming the deepening of the knowledge related to the studies of prism and pyramid volume and aware that the theme still needs reaserch, it's been considered as an hypothesis at this study that a teaching sequence conceived by the Theory of Didatic Situations and the Theory of Registry of semioptical Representations, done by the use of a dynamic geometry software, Cabri 3D, could contribute to deepen the study on the theme. The objective of the rersearch was to develop a teaching sequence to deepen the study with teachers currently in the public network tha would allow the development of the ability to express algebrically and graphically the volume of prisms and pyramids, favoring the greatness chart. After the elaboration, the prior analysis of the sequence and sbjecting that to a group of Mathematics teachers from the board of the Public Teaching Department of Jacareí, The posteriori analysis showed that our hypothesys had been confirmed, that is, that a sequence developed and applied based on the Theory of Didatic Situations and on the change of registry of representation conduct the teachers to recognizing the volume of prisms and pyramids as greatnessesNos estudos preliminares, sobretudo, na revisão bibliográfica, observou-se que alguns trabalhos constatam as dificuldades que os professores encontram em ensinar o conteúdo volume de prismas e pirâmides. Com o objetivo de aprofundamento dos conhecimentos relacionados ao estudo do volume de prismas e pirâmides e conscientes de que o tema ainda carece de pesquisas, considerou-se por hipótese deste estudo que uma sequência de ensino concebida à luz da Teoria das Situações Didáticas e da Teoria dos Registros de Representações semióticas, mediada pelo uso de um software de geometria dinâmica, o Cabri 3D, poderá contribuir para aprofundar o estudo sobre o tema. O objetivo da pesquisa foi desenvolver uma sequência de ensino para aprofundar o estudo com professores da rede pública estadual que contribuísse para o desenvolvimento da capacidade de expressar algebricamente e graficamente o volume de prismas e pirâmides, favorecendo o quadro das grandezas. Após a elaboração, a análise a priori da sequência e a aplicação em um grupo de professores de Matemática da Diretoria de ensino de Jacareí da rede pública estadual, a análise a posteriori mostrou que nossa hipótese foi confirmada, isto é, que uma sequência desenvolvida e aplicada com base na Teoria das Situações Didáticas e na mudança de registros de representação conduz os professores a reconhecer o volume de prismas e pirâmides como grandezasSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23875/Marcelo%20Cardoso%20Ferraz.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoVolume de prisma e pirâmidesRegistro de representaçãoTeoria das situações didáticasPiramidesCabri-geometre (Programa de computador)Material didatico -- BrasilMatematica -- Estudo e ensinoPrism e pyramid volumeRegistry of representationTheory of didatic situationsCabri 3DCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAPrisma e pirâmide: um estudo didático de uma abordagem computacionalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMarcelo Cardoso Ferraz.pdf.txtMarcelo Cardoso Ferraz.pdf.txtExtracted texttext/plain271195https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11471/3/Marcelo%20Cardoso%20Ferraz.pdf.txtcecd2bd2932f2063ca2416ba0c8c7038MD53ORIGINALMarcelo Cardoso Ferraz.pdfapplication/pdf9476006https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11471/1/Marcelo%20Cardoso%20Ferraz.pdfadfda7db7f110baa78ede97fb5b6e283MD51THUMBNAILMarcelo Cardoso Ferraz.pdf.jpgMarcelo Cardoso Ferraz.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3685https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11471/2/Marcelo%20Cardoso%20Ferraz.pdf.jpg4bc96d141afe0f8cb689b64a6670a438MD52handle/114712022-04-27 12:51:28.957oai:repositorio.pucsp.br:handle/11471Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T15:51:28Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Prisma e pirâmide: um estudo didático de uma abordagem computacional |
title |
Prisma e pirâmide: um estudo didático de uma abordagem computacional |
spellingShingle |
Prisma e pirâmide: um estudo didático de uma abordagem computacional Ferraz, Marcelo Cardoso Volume de prisma e pirâmides Registro de representação Teoria das situações didáticas Piramides Cabri-geometre (Programa de computador) Material didatico -- Brasil Matematica -- Estudo e ensino Prism e pyramid volume Registry of representation Theory of didatic situations Cabri 3D CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Prisma e pirâmide: um estudo didático de uma abordagem computacional |
title_full |
Prisma e pirâmide: um estudo didático de uma abordagem computacional |
title_fullStr |
Prisma e pirâmide: um estudo didático de uma abordagem computacional |
title_full_unstemmed |
Prisma e pirâmide: um estudo didático de uma abordagem computacional |
title_sort |
Prisma e pirâmide: um estudo didático de uma abordagem computacional |
author |
Ferraz, Marcelo Cardoso |
author_facet |
Ferraz, Marcelo Cardoso |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Silva, Maria José Ferreira da |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferraz, Marcelo Cardoso |
contributor_str_mv |
Silva, Maria José Ferreira da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Volume de prisma e pirâmides Registro de representação Teoria das situações didáticas Piramides Cabri-geometre (Programa de computador) Material didatico -- Brasil Matematica -- Estudo e ensino |
topic |
Volume de prisma e pirâmides Registro de representação Teoria das situações didáticas Piramides Cabri-geometre (Programa de computador) Material didatico -- Brasil Matematica -- Estudo e ensino Prism e pyramid volume Registry of representation Theory of didatic situations Cabri 3D CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Prism e pyramid volume Registry of representation Theory of didatic situations Cabri 3D |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
In the preliminary studies, moreover, in the bibliográphy revision, it's been observed that some works report difficulties that teachers might find when teaching the content: prism and pyramid volumes. Aiming the deepening of the knowledge related to the studies of prism and pyramid volume and aware that the theme still needs reaserch, it's been considered as an hypothesis at this study that a teaching sequence conceived by the Theory of Didatic Situations and the Theory of Registry of semioptical Representations, done by the use of a dynamic geometry software, Cabri 3D, could contribute to deepen the study on the theme. The objective of the rersearch was to develop a teaching sequence to deepen the study with teachers currently in the public network tha would allow the development of the ability to express algebrically and graphically the volume of prisms and pyramids, favoring the greatness chart. After the elaboration, the prior analysis of the sequence and sbjecting that to a group of Mathematics teachers from the board of the Public Teaching Department of Jacareí, The posteriori analysis showed that our hypothesys had been confirmed, that is, that a sequence developed and applied based on the Theory of Didatic Situations and on the change of registry of representation conduct the teachers to recognizing the volume of prisms and pyramids as greatnesses |
publishDate |
2010 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-09-15 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-05-28 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:59:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Ferraz, Marcelo Cardoso. Prisma e pirâmide: um estudo didático de uma abordagem computacional. 2010. 188 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11471 |
identifier_str_mv |
Ferraz, Marcelo Cardoso. Prisma e pirâmide: um estudo didático de uma abordagem computacional. 2010. 188 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11471 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11471/3/Marcelo%20Cardoso%20Ferraz.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11471/1/Marcelo%20Cardoso%20Ferraz.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11471/2/Marcelo%20Cardoso%20Ferraz.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
cecd2bd2932f2063ca2416ba0c8c7038 adfda7db7f110baa78ede97fb5b6e283 4bc96d141afe0f8cb689b64a6670a438 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277926288392192 |