Foreign language teaching as translingual practice: articulations with bakhtinian theories
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
Texto Completo: | https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26388 |
Resumo: | This paper presents the concept of translingual practice as opposedto monolithic and monolingual perspectives within the fi eld of foreignlanguage teaching. The notion of superdiversity is also discussed, as well asits implications to the ways meanings and knowledge are constructed thesedays. Bakhtinian theories, especially as far as the notions of dialogismand heteroglossia are concerned, are linked to the translingual approachraising the idea of public space in order to support the importance of apedagogy concerned with the development of social responsibility. |
id |
PUC_SP-4_e1234a098a5790d17605e3da4d9f1c7b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26388 |
network_acronym_str |
PUC_SP-4 |
network_name_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository_id_str |
|
spelling |
Foreign language teaching as translingual practice: articulations with bakhtinian theoriesEnsino de língua estrangeira como prática translíngue: articulações com teorizações bakhtinianasEnsino de língua estrangeiraprática translíngueheteroglossiapedagogia pública.Foreign language teachingtranslingual practiceheteroglossiapublic pedagogy.This paper presents the concept of translingual practice as opposedto monolithic and monolingual perspectives within the fi eld of foreignlanguage teaching. The notion of superdiversity is also discussed, as well asits implications to the ways meanings and knowledge are constructed thesedays. Bakhtinian theories, especially as far as the notions of dialogismand heteroglossia are concerned, are linked to the translingual approachraising the idea of public space in order to support the importance of apedagogy concerned with the development of social responsibility.O presente artigo discute a noção de prática translíngue, em contraposiçãoa orientações monolíngues e monolíticas, no campo do ensino de línguaestrangeira. Para tanto, são tecidas considerações sobre a noção desuperdiversidade e seus impactos nos modos de expressão e construçãode conhecimento na atualidade. As teorizações bakhtinianas, por meiodos conceitos de dialogismo e heteroglossia, são atreladas às bases dopensamento translíngue, trazendo à tona a ideia de espaço público parasustentar a importância de uma pedagogia voltada à responsabilidadesocial.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2015-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26388DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 31 n. 2 (2015)1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26388/18933Rocha, Cláudia HilsdorfMaciel, Ruberval Francoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-16T14:32:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26388Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2016-08-16T14:32:40DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Foreign language teaching as translingual practice: articulations with bakhtinian theories Ensino de língua estrangeira como prática translíngue: articulações com teorizações bakhtinianas |
title |
Foreign language teaching as translingual practice: articulations with bakhtinian theories |
spellingShingle |
Foreign language teaching as translingual practice: articulations with bakhtinian theories Rocha, Cláudia Hilsdorf Ensino de língua estrangeira prática translíngue heteroglossia pedagogia pública. Foreign language teaching translingual practice heteroglossia public pedagogy. |
title_short |
Foreign language teaching as translingual practice: articulations with bakhtinian theories |
title_full |
Foreign language teaching as translingual practice: articulations with bakhtinian theories |
title_fullStr |
Foreign language teaching as translingual practice: articulations with bakhtinian theories |
title_full_unstemmed |
Foreign language teaching as translingual practice: articulations with bakhtinian theories |
title_sort |
Foreign language teaching as translingual practice: articulations with bakhtinian theories |
author |
Rocha, Cláudia Hilsdorf |
author_facet |
Rocha, Cláudia Hilsdorf Maciel, Ruberval Franco |
author_role |
author |
author2 |
Maciel, Ruberval Franco |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Cláudia Hilsdorf Maciel, Ruberval Franco |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de língua estrangeira prática translíngue heteroglossia pedagogia pública. Foreign language teaching translingual practice heteroglossia public pedagogy. |
topic |
Ensino de língua estrangeira prática translíngue heteroglossia pedagogia pública. Foreign language teaching translingual practice heteroglossia public pedagogy. |
description |
This paper presents the concept of translingual practice as opposedto monolithic and monolingual perspectives within the fi eld of foreignlanguage teaching. The notion of superdiversity is also discussed, as well asits implications to the ways meanings and knowledge are constructed thesedays. Bakhtinian theories, especially as far as the notions of dialogismand heteroglossia are concerned, are linked to the translingual approachraising the idea of public space in order to support the importance of apedagogy concerned with the development of social responsibility. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26388 |
url |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26388 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26388/18933 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 31 n. 2 (2015) 1678-460X 0102-4450 reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
collection |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||delta@pucsp.br |
_version_ |
1799129301098954752 |