Foreign language teaching as translingual practice: articulations with bakhtinian theories

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rocha, Cláudia Hilsdorf
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Maciel, Ruberval Franco
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
Texto Completo: https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26388
Resumo: This paper presents the concept of translingual practice as opposedto monolithic and monolingual perspectives within the fi eld of foreignlanguage teaching. The notion of superdiversity is also discussed, as well asits implications to the ways meanings and knowledge are constructed thesedays. Bakhtinian theories, especially as far as the notions of dialogismand heteroglossia are concerned, are linked to the translingual approachraising the idea of public space in order to support the importance of apedagogy concerned with the development of social responsibility.
id PUC_SP-4_e1234a098a5790d17605e3da4d9f1c7b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26388
network_acronym_str PUC_SP-4
network_name_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository_id_str
spelling Foreign language teaching as translingual practice: articulations with bakhtinian theoriesEnsino de língua estrangeira como prática translíngue: articulações com teorizações bakhtinianasEnsino de língua estrangeiraprática translíngueheteroglossiapedagogia pública.Foreign language teachingtranslingual practiceheteroglossiapublic pedagogy.This paper presents the concept of translingual practice as opposedto monolithic and monolingual perspectives within the fi eld of foreignlanguage teaching. The notion of superdiversity is also discussed, as well asits implications to the ways meanings and knowledge are constructed thesedays. Bakhtinian theories, especially as far as the notions of dialogismand heteroglossia are concerned, are linked to the translingual approachraising the idea of public space in order to support the importance of apedagogy concerned with the development of social responsibility.O presente artigo discute a noção de prática translíngue, em contraposiçãoa orientações monolíngues e monolíticas, no campo do ensino de línguaestrangeira. Para tanto, são tecidas considerações sobre a noção desuperdiversidade e seus impactos nos modos de expressão e construçãode conhecimento na atualidade. As teorizações bakhtinianas, por meiodos conceitos de dialogismo e heteroglossia, são atreladas às bases dopensamento translíngue, trazendo à tona a ideia de espaço público parasustentar a importância de uma pedagogia voltada à responsabilidadesocial.Pontifícia Universidade Católica de São paulo2015-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26388DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 31 n. 2 (2015)1678-460X0102-4450reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicadainstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPporhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26388/18933Rocha, Cláudia HilsdorfMaciel, Ruberval Francoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-16T14:32:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26388Revistahttps://revistas.pucsp.br/deltaPRIhttps://revistas.pucsp.br/index.php/delta/oai||delta@pucsp.br1678-460X1678-460Xopendoar:2016-08-16T14:32:40DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.none.fl_str_mv Foreign language teaching as translingual practice: articulations with bakhtinian theories
Ensino de língua estrangeira como prática translíngue: articulações com teorizações bakhtinianas
title Foreign language teaching as translingual practice: articulations with bakhtinian theories
spellingShingle Foreign language teaching as translingual practice: articulations with bakhtinian theories
Rocha, Cláudia Hilsdorf
Ensino de língua estrangeira
prática translíngue
heteroglossia
pedagogia pública.
Foreign language teaching
translingual practice
heteroglossia
public pedagogy.
title_short Foreign language teaching as translingual practice: articulations with bakhtinian theories
title_full Foreign language teaching as translingual practice: articulations with bakhtinian theories
title_fullStr Foreign language teaching as translingual practice: articulations with bakhtinian theories
title_full_unstemmed Foreign language teaching as translingual practice: articulations with bakhtinian theories
title_sort Foreign language teaching as translingual practice: articulations with bakhtinian theories
author Rocha, Cláudia Hilsdorf
author_facet Rocha, Cláudia Hilsdorf
Maciel, Ruberval Franco
author_role author
author2 Maciel, Ruberval Franco
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rocha, Cláudia Hilsdorf
Maciel, Ruberval Franco
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de língua estrangeira
prática translíngue
heteroglossia
pedagogia pública.
Foreign language teaching
translingual practice
heteroglossia
public pedagogy.
topic Ensino de língua estrangeira
prática translíngue
heteroglossia
pedagogia pública.
Foreign language teaching
translingual practice
heteroglossia
public pedagogy.
description This paper presents the concept of translingual practice as opposedto monolithic and monolingual perspectives within the fi eld of foreignlanguage teaching. The notion of superdiversity is also discussed, as well asits implications to the ways meanings and knowledge are constructed thesedays. Bakhtinian theories, especially as far as the notions of dialogismand heteroglossia are concerned, are linked to the translingual approachraising the idea of public space in order to support the importance of apedagogy concerned with the development of social responsibility.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-07-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26388
url https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26388
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/26388/18933
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São paulo
dc.source.none.fl_str_mv DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada; v. 31 n. 2 (2015)
1678-460X
0102-4450
reponame:DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
collection DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada
repository.name.fl_str_mv DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv ||delta@pucsp.br
_version_ 1799129301098954752