O corpo, a ruina e o tempo : fotografia documental e arte na obra de Miguel Rio Branco
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
Texto Completo: | http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/8784 |
Resumo: | This thesis presents a reflection on the images of the human body in the work of the brazilian artist Miguel Rio Branco (1946-). Looking for the contaminations among documentary photography and art, the work proposes an analysis of works of the artist from the ruin (of the human body and the landscape) and the relations with the multiple temporalities. The works are analyzed from different ways of exposure: the photographic series “Satelites” published in the Malasartes Art Magazine (1976), the exhibition “Negativo Sujo” placed in Parque Laje in 1978, the photobooks “Dulce Sudor Amargo” (1985) and “Silent Book” (1998), the exhibition and the movie Nada levarei quando morrer aqueles que mim deve cobrarei no inferno (1980), the “Barroco” polyptych (1994), the art installations “Diálogo com Amaú” (1983) and “Out of Nowhere” (1994). The aim of studying different media is the main restlessness: as the field of photodocumentarism, throughout the 1970s and 1980s, has undergone some changes, thus providing the creation of works that have in art and documentary photography substance for creation of hybrid poetics. We realize that the images of the human body in the work of Rio Branco are the common thread in the constitution of a poetic that has in documentary photography and in art its expression. Thus, the main objective of the work is to analyze the visual poetics of Miguel Rio Branco from the images of the human body, based on concepts related to ruin and temporality. |
id |
P_RS_95bfb0e328f2fbf8a9f4b1f609890c3a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede2.pucrs.br:tede/8784 |
network_acronym_str |
P_RS |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
repository_id_str |
|
spelling |
Monteiro, Charleshttp://lattes.cnpq.br/7314978347718720http://lattes.cnpq.br/7971865654656427Brasil, Luisa Kuhl2019-07-05T11:49:49Z2019-03-28http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/8784This thesis presents a reflection on the images of the human body in the work of the brazilian artist Miguel Rio Branco (1946-). Looking for the contaminations among documentary photography and art, the work proposes an analysis of works of the artist from the ruin (of the human body and the landscape) and the relations with the multiple temporalities. The works are analyzed from different ways of exposure: the photographic series “Satelites” published in the Malasartes Art Magazine (1976), the exhibition “Negativo Sujo” placed in Parque Laje in 1978, the photobooks “Dulce Sudor Amargo” (1985) and “Silent Book” (1998), the exhibition and the movie Nada levarei quando morrer aqueles que mim deve cobrarei no inferno (1980), the “Barroco” polyptych (1994), the art installations “Diálogo com Amaú” (1983) and “Out of Nowhere” (1994). The aim of studying different media is the main restlessness: as the field of photodocumentarism, throughout the 1970s and 1980s, has undergone some changes, thus providing the creation of works that have in art and documentary photography substance for creation of hybrid poetics. We realize that the images of the human body in the work of Rio Branco are the common thread in the constitution of a poetic that has in documentary photography and in art its expression. Thus, the main objective of the work is to analyze the visual poetics of Miguel Rio Branco from the images of the human body, based on concepts related to ruin and temporality.Esta tese apresenta uma reflexão sobre as imagens do corpo na obra do artista brasileiro Miguel Rio Branco (1946-). Buscando as contaminações entre fotografia documental e arte, o trabalho propõe uma análise de obras do artista a partir da ruína (do corpo e da paisagem) e das relações com as múltiplas temporalidades. São analisadas obras com diferentes meios de exposição: a série fotográfica Satélites publicada na revista de arte Malasartes (1976), a exposição Negativo Sujo realizada no Parque Laje em 1978, os fotolivros Dulce Sudor Smargo (1985) e Silent Book (1998), a exposição e o filme Nada levarei quando morrer aqueles que mim deve cobrarei no inferno (1980), o políptico Barroco (1994), as instalações Diálogos com Amaú (1983) e Out of nowhere (1994). O objetivo em estudar diferentes suportes está na inquietação principal: como o campo do fotodocumentarismo, ao longo das décadas de 1970 e 1980, sofreu algumas mudanças, proporcionando, assim, a criação de obras que tem na arte e na fotografia documental matéria para a criação de poéticas híbridas. Percebemos que as imagens do corpo na obra de Rio Branco são o fio condutor na constituição de uma poética que tem na fotografia documental e na arte sua expressão. Assim, o objetivo principal do trabalho é analisar a poética visual de Miguel Rio Branco a partir das imagens do corpo, tendo como base conceitos relacionados à ruína e à temporalidade.Submitted by PPG História (historia-pg@pucrs.br) on 2019-07-03T13:53:55Z No. of bitstreams: 1 Versão final O CORPO A RUÍNA E O TEMPO FOTOGRAFIA DOCUMENTAL E ARTE NA OBRA DE MIGUEL RIO BRANCO (002).pdf: 6760866 bytes, checksum: bfae70dbd6c8bf9dc78b198ef7036aa9 (MD5)Approved for entry into archive by Sheila Dias (sheila.dias@pucrs.br) on 2019-07-05T11:44:12Z (GMT) No. of bitstreams: 1 Versão final O CORPO A RUÍNA E O TEMPO FOTOGRAFIA DOCUMENTAL E ARTE NA OBRA DE MIGUEL RIO BRANCO (002).pdf: 6760866 bytes, checksum: bfae70dbd6c8bf9dc78b198ef7036aa9 (MD5)Made available in DSpace on 2019-07-05T11:49:49Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Versão final O CORPO A RUÍNA E O TEMPO FOTOGRAFIA DOCUMENTAL E ARTE NA OBRA DE MIGUEL RIO BRANCO (002).pdf: 6760866 bytes, checksum: bfae70dbd6c8bf9dc78b198ef7036aa9 (MD5) Previous issue date: 2019-03-28Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESapplication/pdfhttp://tede2.pucrs.br:80/tede2/retrieve/175864/Vers%c3%a3o%20final%20O%20CORPO%20A%20RU%c3%8dNA%20E%20O%20TEMPO%20FOTOGRAFIA%20DOCUMENTAL%20E%20ARTE%20NA%20OBRA%20DE%20MIGUEL%20RIO%20BRANCO%20%28002%29.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do SulPrograma de Pós-Graduação em HistóriaPUCRSBrasilEscola de HumanidadesFotografiaCorpoRuinaTempoMiguel Rio BrancoCIENCIAS HUMANAS::HISTORIAO corpo, a ruina e o tempo : fotografia documental e arte na obra de Miguel Rio Brancoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisTrabalho não apresenta restrição para publicação2600208937974908513500500500600-6557531471218110192-38409219363320405913590462550136975366info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RSinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSTHUMBNAILVersão final O CORPO A RUÍNA E O TEMPO FOTOGRAFIA DOCUMENTAL E ARTE NA OBRA DE MIGUEL RIO BRANCO (002).pdf.jpgVersão final O CORPO A RUÍNA E O TEMPO FOTOGRAFIA DOCUMENTAL E ARTE NA OBRA DE MIGUEL RIO BRANCO (002).pdf.jpgimage/jpeg5624http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/8784/4/Vers%C3%A3o+final+O+CORPO+A+RU%C3%8DNA+E+O+TEMPO+FOTOGRAFIA+DOCUMENTAL+E+ARTE+NA+OBRA+DE+MIGUEL+RIO+BRANCO+%28002%29.pdf.jpgf0d030a02e9e02671ce30e3d4ecefc9bMD54TEXTVersão final O CORPO A RUÍNA E O TEMPO FOTOGRAFIA DOCUMENTAL E ARTE NA OBRA DE MIGUEL RIO BRANCO (002).pdf.txtVersão final O CORPO A RUÍNA E O TEMPO FOTOGRAFIA DOCUMENTAL E ARTE NA OBRA DE MIGUEL RIO BRANCO (002).pdf.txttext/plain365366http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/8784/3/Vers%C3%A3o+final+O+CORPO+A+RU%C3%8DNA+E+O+TEMPO+FOTOGRAFIA+DOCUMENTAL+E+ARTE+NA+OBRA+DE+MIGUEL+RIO+BRANCO+%28002%29.pdf.txt41dfca8fb1750b70363bcbc1491eff61MD53ORIGINALVersão final O CORPO A RUÍNA E O TEMPO FOTOGRAFIA DOCUMENTAL E ARTE NA OBRA DE MIGUEL RIO BRANCO (002).pdfVersão final O CORPO A RUÍNA E O TEMPO FOTOGRAFIA DOCUMENTAL E ARTE NA OBRA DE MIGUEL RIO BRANCO (002).pdfapplication/pdf6760866http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/8784/2/Vers%C3%A3o+final+O+CORPO+A+RU%C3%8DNA+E+O+TEMPO+FOTOGRAFIA+DOCUMENTAL+E+ARTE+NA+OBRA+DE+MIGUEL+RIO+BRANCO+%28002%29.pdfbfae70dbd6c8bf9dc78b198ef7036aa9MD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-8590http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/8784/1/license.txt220e11f2d3ba5354f917c7035aadef24MD51tede/87842019-07-05 12:00:39.941oai:tede2.pucrs.br:tede/8784QXV0b3JpemE/P28gcGFyYSBQdWJsaWNhPz9vIEVsZXRyP25pY2E6IENvbSBiYXNlIG5vIGRpc3Bvc3RvIG5hIExlaSBGZWRlcmFsIG4/OS42MTAsIGRlIDE5IGRlIGZldmVyZWlybyBkZSAxOTk4LCBvIGF1dG9yIEFVVE9SSVpBIGEgcHVibGljYT8/byBlbGV0cj9uaWNhIGRhIHByZXNlbnRlIG9icmEgbm8gYWNlcnZvIGRhIEJpYmxpb3RlY2EgRGlnaXRhbCBkYSBQb250aWY/Y2lhIFVuaXZlcnNpZGFkZSBDYXQ/bGljYSBkbyBSaW8gR3JhbmRlIGRvIFN1bCwgc2VkaWFkYSBhIEF2LiBJcGlyYW5nYSA2NjgxLCBQb3J0byBBbGVncmUsIFJpbyBHcmFuZGUgZG8gU3VsLCBjb20gcmVnaXN0cm8gZGUgQ05QSiA4ODYzMDQxMzAwMDItODEgYmVtIGNvbW8gZW0gb3V0cmFzIGJpYmxpb3RlY2FzIGRpZ2l0YWlzLCBuYWNpb25haXMgZSBpbnRlcm5hY2lvbmFpcywgY29ucz9yY2lvcyBlIHJlZGVzID9zIHF1YWlzIGEgYmlibGlvdGVjYSBkYSBQVUNSUyBwb3NzYSBhIHZpciBwYXJ0aWNpcGFyLCBzZW0gP251cyBhbHVzaXZvIGFvcyBkaXJlaXRvcyBhdXRvcmFpcywgYSB0P3R1bG8gZGUgZGl2dWxnYT8/byBkYSBwcm9kdT8/byBjaWVudD9maWNhLgo=Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede2.pucrs.br/tede2/PRIhttps://tede2.pucrs.br/oai/requestbiblioteca.central@pucrs.br||opendoar:2019-07-05T15:00:39Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O corpo, a ruina e o tempo : fotografia documental e arte na obra de Miguel Rio Branco |
title |
O corpo, a ruina e o tempo : fotografia documental e arte na obra de Miguel Rio Branco |
spellingShingle |
O corpo, a ruina e o tempo : fotografia documental e arte na obra de Miguel Rio Branco Brasil, Luisa Kuhl Fotografia Corpo Ruina Tempo Miguel Rio Branco CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
title_short |
O corpo, a ruina e o tempo : fotografia documental e arte na obra de Miguel Rio Branco |
title_full |
O corpo, a ruina e o tempo : fotografia documental e arte na obra de Miguel Rio Branco |
title_fullStr |
O corpo, a ruina e o tempo : fotografia documental e arte na obra de Miguel Rio Branco |
title_full_unstemmed |
O corpo, a ruina e o tempo : fotografia documental e arte na obra de Miguel Rio Branco |
title_sort |
O corpo, a ruina e o tempo : fotografia documental e arte na obra de Miguel Rio Branco |
author |
Brasil, Luisa Kuhl |
author_facet |
Brasil, Luisa Kuhl |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Monteiro, Charles |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7314978347718720 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7971865654656427 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brasil, Luisa Kuhl |
contributor_str_mv |
Monteiro, Charles |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fotografia Corpo Ruina Tempo Miguel Rio Branco |
topic |
Fotografia Corpo Ruina Tempo Miguel Rio Branco CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
description |
This thesis presents a reflection on the images of the human body in the work of the brazilian artist Miguel Rio Branco (1946-). Looking for the contaminations among documentary photography and art, the work proposes an analysis of works of the artist from the ruin (of the human body and the landscape) and the relations with the multiple temporalities. The works are analyzed from different ways of exposure: the photographic series “Satelites” published in the Malasartes Art Magazine (1976), the exhibition “Negativo Sujo” placed in Parque Laje in 1978, the photobooks “Dulce Sudor Amargo” (1985) and “Silent Book” (1998), the exhibition and the movie Nada levarei quando morrer aqueles que mim deve cobrarei no inferno (1980), the “Barroco” polyptych (1994), the art installations “Diálogo com Amaú” (1983) and “Out of Nowhere” (1994). The aim of studying different media is the main restlessness: as the field of photodocumentarism, throughout the 1970s and 1980s, has undergone some changes, thus providing the creation of works that have in art and documentary photography substance for creation of hybrid poetics. We realize that the images of the human body in the work of Rio Branco are the common thread in the constitution of a poetic that has in documentary photography and in art its expression. Thus, the main objective of the work is to analyze the visual poetics of Miguel Rio Branco from the images of the human body, based on concepts related to ruin and temporality. |
publishDate |
2019 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2019-07-05T11:49:49Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2019-03-28 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/8784 |
url |
http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/8784 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.program.fl_str_mv |
2600208937974908513 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
500 500 500 600 |
dc.relation.department.fl_str_mv |
-6557531471218110192 |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
-3840921936332040591 |
dc.relation.sponsorship.fl_str_mv |
3590462550136975366 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em História |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUCRS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Escola de Humanidades |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS instname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) instacron:PUC_RS |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
instacron_str |
PUC_RS |
institution |
PUC_RS |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/8784/4/Vers%C3%A3o+final+O+CORPO+A+RU%C3%8DNA+E+O+TEMPO+FOTOGRAFIA+DOCUMENTAL+E+ARTE+NA+OBRA+DE+MIGUEL+RIO+BRANCO+%28002%29.pdf.jpg http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/8784/3/Vers%C3%A3o+final+O+CORPO+A+RU%C3%8DNA+E+O+TEMPO+FOTOGRAFIA+DOCUMENTAL+E+ARTE+NA+OBRA+DE+MIGUEL+RIO+BRANCO+%28002%29.pdf.txt http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/8784/2/Vers%C3%A3o+final+O+CORPO+A+RU%C3%8DNA+E+O+TEMPO+FOTOGRAFIA+DOCUMENTAL+E+ARTE+NA+OBRA+DE+MIGUEL+RIO+BRANCO+%28002%29.pdf http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/8784/1/license.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
f0d030a02e9e02671ce30e3d4ecefc9b 41dfca8fb1750b70363bcbc1491eff61 bfae70dbd6c8bf9dc78b198ef7036aa9 220e11f2d3ba5354f917c7035aadef24 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_RS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.central@pucrs.br|| |
_version_ |
1799765341133340672 |