Geography schoolbooks and the study of indigenous lands in the context of the law 11.645/2008: possibilities of intercultural learning?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Neves, Josélia Gomes
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: da Costa Silva, Ricardo Gilson, Castilho Valenciano, Rosangela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Acervo (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://revista.an.gov.br/index.php/revistaacervo/article/view/1703
Resumo: The article discusses the geography textbook, records source for this study, and its pedagogical possibilities in the context of the law n. 11.645/2008. We infer that the intercultural dynamics conveyed by this resource, from the perspective of critical education, might signal relevant contributions to learning by means of studies on indigenous lands. Keywords: geography; schoolbook; indigenous lands; critical education.
id RAN-0_f3dba107daeb636afae8941e22c95882
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1703
network_acronym_str RAN-0
network_name_str Acervo (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling Geography schoolbooks and the study of indigenous lands in the context of the law 11.645/2008: possibilities of intercultural learning?Libros didácticos de geografía y el estudio de las tierras indígenas según la ley 11.645/2008: ¿posibilidades de aprendizajes interculturales?O livro didático de geografia e o estudo das terras indígenas diante da lei n. 11.645/2008: possibilidades de aprendizagens interculturais?The article discusses the geography textbook, records source for this study, and its pedagogical possibilities in the context of the law n. 11.645/2008. We infer that the intercultural dynamics conveyed by this resource, from the perspective of critical education, might signal relevant contributions to learning by means of studies on indigenous lands. Keywords: geography; schoolbook; indigenous lands; critical education.El artículo analiza el libro de texto de geografía, fuente documental de ese estudio, y sus posibilidades pedagógicas según la ley n. 11.645 /2008. Inferimos que la dinámica intercultural que posibilita este recurso, desde la perspectiva de la educación crítica, puede señalar aportes relevantes al aprendizaje por medio de estudios sobre tierras indígenas. Palabras clave: geografía; libro didáctico; tierras indígenas; educación crítica.O artigo discute o livro didático de geografia, fonte documental desse estudo, e suas possibilidades pedagógicas diante da lei n. 11.645/2008. Inferimos que as dinâmicas interculturais veiculadas por esse recurso, na perspectiva da educação crítica, podem sinalizar relevantes contribuições para as aprendizagens por meio dos estudos sobre terras indígenas. Palavras-chave: geografia; livro didático; terras indígenas; educação crítica.  Arquivo Nacional2021-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revista.an.gov.br/index.php/revistaacervo/article/view/1703Acervo; Vol. 34 No. 2 (maio/ago - 2021): Indigenous history, agency and interdisciplinary dialogues; 1-16Acervo; Vol. 34 Núm. 2 (maio/ago - 2021): Historia indígena, agencia y diálogos interdisciplinarios; 1-16Acervo; v. 34 n. 2 (maio/ago - 2021): História indígena, agência e diálogos interdisciplinares; 1-162237-87230102-700Xreponame:Acervo (Rio de Janeiro. Online)instname:Arquivo Nacional (AN)instacron:RANporhttps://revista.an.gov.br/index.php/revistaacervo/article/view/1703/1646Copyright (c) 2021 Arquivo Nacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccessNeves, Josélia Gomesda Costa Silva, Ricardo Gilson Castilho Valenciano, Rosangela 2022-08-16T19:28:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1703Revistahttps://revista.an.gov.br//index.php/revistaacervoPUBhttps://revista.an.gov.br//index.php/revistaacervo/oairevista.acervo@arquivonacional.gov.br || revista.acervo@arquivonacional.gov.br2237-87230102-700-Xopendoar:2022-08-16T19:28:22Acervo (Rio de Janeiro. Online) - Arquivo Nacional (AN)false
dc.title.none.fl_str_mv Geography schoolbooks and the study of indigenous lands in the context of the law 11.645/2008: possibilities of intercultural learning?
Libros didácticos de geografía y el estudio de las tierras indígenas según la ley 11.645/2008: ¿posibilidades de aprendizajes interculturales?
O livro didático de geografia e o estudo das terras indígenas diante da lei n. 11.645/2008: possibilidades de aprendizagens interculturais?
title Geography schoolbooks and the study of indigenous lands in the context of the law 11.645/2008: possibilities of intercultural learning?
spellingShingle Geography schoolbooks and the study of indigenous lands in the context of the law 11.645/2008: possibilities of intercultural learning?
Neves, Josélia Gomes
title_short Geography schoolbooks and the study of indigenous lands in the context of the law 11.645/2008: possibilities of intercultural learning?
title_full Geography schoolbooks and the study of indigenous lands in the context of the law 11.645/2008: possibilities of intercultural learning?
title_fullStr Geography schoolbooks and the study of indigenous lands in the context of the law 11.645/2008: possibilities of intercultural learning?
title_full_unstemmed Geography schoolbooks and the study of indigenous lands in the context of the law 11.645/2008: possibilities of intercultural learning?
title_sort Geography schoolbooks and the study of indigenous lands in the context of the law 11.645/2008: possibilities of intercultural learning?
author Neves, Josélia Gomes
author_facet Neves, Josélia Gomes
da Costa Silva, Ricardo Gilson
Castilho Valenciano, Rosangela
author_role author
author2 da Costa Silva, Ricardo Gilson
Castilho Valenciano, Rosangela
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Neves, Josélia Gomes
da Costa Silva, Ricardo Gilson
Castilho Valenciano, Rosangela
description The article discusses the geography textbook, records source for this study, and its pedagogical possibilities in the context of the law n. 11.645/2008. We infer that the intercultural dynamics conveyed by this resource, from the perspective of critical education, might signal relevant contributions to learning by means of studies on indigenous lands. Keywords: geography; schoolbook; indigenous lands; critical education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revista.an.gov.br/index.php/revistaacervo/article/view/1703
url https://revista.an.gov.br/index.php/revistaacervo/article/view/1703
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revista.an.gov.br/index.php/revistaacervo/article/view/1703/1646
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Arquivo Nacional
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Arquivo Nacional
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Arquivo Nacional
publisher.none.fl_str_mv Arquivo Nacional
dc.source.none.fl_str_mv Acervo; Vol. 34 No. 2 (maio/ago - 2021): Indigenous history, agency and interdisciplinary dialogues; 1-16
Acervo; Vol. 34 Núm. 2 (maio/ago - 2021): Historia indígena, agencia y diálogos interdisciplinarios; 1-16
Acervo; v. 34 n. 2 (maio/ago - 2021): História indígena, agência e diálogos interdisciplinares; 1-16
2237-8723
0102-700X
reponame:Acervo (Rio de Janeiro. Online)
instname:Arquivo Nacional (AN)
instacron:RAN
instname_str Arquivo Nacional (AN)
instacron_str RAN
institution RAN
reponame_str Acervo (Rio de Janeiro. Online)
collection Acervo (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Acervo (Rio de Janeiro. Online) - Arquivo Nacional (AN)
repository.mail.fl_str_mv revista.acervo@arquivonacional.gov.br || revista.acervo@arquivonacional.gov.br
_version_ 1798042241809252352