A typology of letters used in initial schooling in Rio Grande do Sul based on student notebooks (1937-2015)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silveira, Alessandra Amaral da
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/58750
Resumo: This study brings a mapping of letters used in the initial schooling classes of different schools in Rio Grande do Sul, in the period of 1937-2015. This periodization is based on the documentation (student notebooks) available in the collection of a Brazilian memory center. Historiographical operation was used as methodology, taken as a researcher production that associates a (social) place with different analysis procedures (practices), added with the construction of a piece of writing. The analysis made it possible to problematize the changes in perspectives that change the orientations and prescriptions for the teaching of typefaces. From the data, it was possible to identify students' notebooks with the exclusive use of a type of font and notebooks with the concomitant use of letters, these variations were linked to the debates of the time.
id RBHE-1_09d4d74e3a9406ec4995ea3bf49eaa77
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/58750
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling A typology of letters used in initial schooling in Rio Grande do Sul based on student notebooks (1937-2015)Una tipología de letras utilizadas en la etapa inicial de la escuela en Rio Grande do Sul estudios cuadernos estudiante (1937-2015)Uma tipologia das letras usadas na fase inicial da escolarização no Rio Grande do Sulgraphic culturecursive handwritinglower case letterupper case lettercultura gráficaletra cursivaletra prensa minúsculaletra prensa maiúsculacultura gráficaletra cursivaletra imprensa minúsculaletra imprensa maiúsculaThis study brings a mapping of letters used in the initial schooling classes of different schools in Rio Grande do Sul, in the period of 1937-2015. This periodization is based on the documentation (student notebooks) available in the collection of a Brazilian memory center. Historiographical operation was used as methodology, taken as a researcher production that associates a (social) place with different analysis procedures (practices), added with the construction of a piece of writing. The analysis made it possible to problematize the changes in perspectives that change the orientations and prescriptions for the teaching of typefaces. From the data, it was possible to identify students' notebooks with the exclusive use of a type of font and notebooks with the concomitant use of letters, these variations were linked to the debates of the time.Este artículo presenta un mapeo de las letras utilizadas en las clases de escolarización inicial de diferentes escuelas de Rio Grande do Sul en el período 1937-2015, posible periodización considerando la documentación (cuadernos de estudiantes) disponible en la colección de un centro de memoria brasileño. La metodología utilizada fue la operación historiográfica como producción investigadora que asocia un lugar (social) con diferentes procedimientos de análisis (prácticas) y la construcción de un escrito. El análisis permitió problematizar los cambios de perspectivas que cambian las orientaciones y prescripciones para la enseñanza de las tipografías. A partir de los datos, fue posible identificar los cuadernos de estudiantes con el uso exclusivo de un tipo de fuente y cuadernos con el uso concomitante de letras, estas variaciones estaban vinculadas a los debates de la época.Este artigo apresenta um mapeamento das letras usadas nas classes iniciais de escolarização de diferentes escolas gaúchas no período de 1937-2015, periodização possível considerando a documentação (cadernos de alunos) disponível no acervo de um centro de memória brasileiro. A metodologia utilizada foi a operação historiográfica enquanto uma produção do pesquisador que associa um lugar (social) com diferentes procedimentos de análises (práticas) e com a construção de uma escrita. A análise possibilitou problematizar as mudanças de perspectivas que alteram as orientações e prescrições para o ensino dos tipos de letras. A partir dos dados, foi possível identificar cadernos dos alunos com o uso exclusivo de um tipo de letra e cadernos com o uso concomitante das letras, e essas variações estavam vinculadas aos debates da época.RBHE2022-09-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/5875010.4025/rbhe.v22.2022.e230Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e230Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e230Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e2302238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/58750/751375154826Copyright (c) 2022 Alessandra Amaral da Silveira (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilveira, Alessandra Amaral da 2022-10-24T18:06:41Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/58750Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-10-24T18:06:41Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv A typology of letters used in initial schooling in Rio Grande do Sul based on student notebooks (1937-2015)
Una tipología de letras utilizadas en la etapa inicial de la escuela en Rio Grande do Sul estudios cuadernos estudiante (1937-2015)
Uma tipologia das letras usadas na fase inicial da escolarização no Rio Grande do Sul
title A typology of letters used in initial schooling in Rio Grande do Sul based on student notebooks (1937-2015)
spellingShingle A typology of letters used in initial schooling in Rio Grande do Sul based on student notebooks (1937-2015)
Silveira, Alessandra Amaral da
graphic culture
cursive handwriting
lower case letter
upper case letter
cultura gráfica
letra cursiva
letra prensa minúscula
letra prensa maiúscula
cultura gráfica
letra cursiva
letra imprensa minúscula
letra imprensa maiúscula
title_short A typology of letters used in initial schooling in Rio Grande do Sul based on student notebooks (1937-2015)
title_full A typology of letters used in initial schooling in Rio Grande do Sul based on student notebooks (1937-2015)
title_fullStr A typology of letters used in initial schooling in Rio Grande do Sul based on student notebooks (1937-2015)
title_full_unstemmed A typology of letters used in initial schooling in Rio Grande do Sul based on student notebooks (1937-2015)
title_sort A typology of letters used in initial schooling in Rio Grande do Sul based on student notebooks (1937-2015)
author Silveira, Alessandra Amaral da
author_facet Silveira, Alessandra Amaral da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silveira, Alessandra Amaral da
dc.subject.por.fl_str_mv graphic culture
cursive handwriting
lower case letter
upper case letter
cultura gráfica
letra cursiva
letra prensa minúscula
letra prensa maiúscula
cultura gráfica
letra cursiva
letra imprensa minúscula
letra imprensa maiúscula
topic graphic culture
cursive handwriting
lower case letter
upper case letter
cultura gráfica
letra cursiva
letra prensa minúscula
letra prensa maiúscula
cultura gráfica
letra cursiva
letra imprensa minúscula
letra imprensa maiúscula
description This study brings a mapping of letters used in the initial schooling classes of different schools in Rio Grande do Sul, in the period of 1937-2015. This periodization is based on the documentation (student notebooks) available in the collection of a Brazilian memory center. Historiographical operation was used as methodology, taken as a researcher production that associates a (social) place with different analysis procedures (practices), added with the construction of a piece of writing. The analysis made it possible to problematize the changes in perspectives that change the orientations and prescriptions for the teaching of typefaces. From the data, it was possible to identify students' notebooks with the exclusive use of a type of font and notebooks with the concomitant use of letters, these variations were linked to the debates of the time.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/58750
10.4025/rbhe.v22.2022.e230
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/58750
identifier_str_mv 10.4025/rbhe.v22.2022.e230
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/58750/751375154826
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Alessandra Amaral da Silveira (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Alessandra Amaral da Silveira (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e230
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e230
Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e230
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532733632512