Isolated schools and grade-level practices: Hybrid experiments (1929–1949).

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Amália
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40759
Resumo: We present research results concerning the types of primary schools in the municipality of Iguaçu, Rio de Janeiro, from 1929 to 1949. By analyzing school attendance maps—a state tool for school inspections—it was possible to reconstruct a profile of primary schools in the region. The isolated school was a dominant type of school organization in both rural and urban areas of the municipality. These schools, however, had a plurality of arrangements regarding shifts, teachers, students, grade levels, and classes, revealing a diversity of experiences and intercessions with the perspectives of educational levels and schools operating modes and conditions. 
id RBHE-1_0d76eca1b328347416a43157d2b9b08b
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40759
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Isolated schools and grade-level practices: Hybrid experiments (1929–1949).Escuelas aisladas y prácticas de serialización: experiencias híbridas (1929-1949).Escolas isoladas e práticas de seriação: experiências híbridas (1929-1949)Elementary schoolsmunicipalitiesclassesEscuela primariamunicipioclase escolarEscola primáriamunicípioclasse escolar.We present research results concerning the types of primary schools in the municipality of Iguaçu, Rio de Janeiro, from 1929 to 1949. By analyzing school attendance maps—a state tool for school inspections—it was possible to reconstruct a profile of primary schools in the region. The isolated school was a dominant type of school organization in both rural and urban areas of the municipality. These schools, however, had a plurality of arrangements regarding shifts, teachers, students, grade levels, and classes, revealing a diversity of experiences and intercessions with the perspectives of educational levels and schools operating modes and conditions. Presentamos resultados de investigación sobre los tipos de escuelas primarias existentes en el municipio de Iguaçu, estado de Rio de Janeiro, entre 1929-1949. A partir del análisis de los mapas de frecuencia escolar – herramienta de inspección estadual de las escuelas – fue posible restituir un perfil de escuelas primarias existentes en la región. La escuela aislada predominó como tipo de organización de las escuelas, tanto en áreas rurales como urbanas del municipio. Estas escuelas presentan, sin embargo, una pluralidad de disposiciones entre turnos, docentes, alumnos, series y clases, que revela una diversidad de experiencias e intersecciones con las perspectivas de serialización de la enseñanza y los modos y condiciones de funcionamiento de las escuelas. Escuelas aisladas y prácticas de serialización: experiencias híbridas (1929-1949).Apresentam-se os resultados da pesquisa acerca dos tipos de escolas primárias existentes no município de Iguaçu, estado do Rio de Janeiro, entre 1929-1949. Com base na análise dos mapas de frequência escolar – ferramenta de inspeção estadual das escolas – foi possível recompor um perfil de escolas primárias existentes na região. A escola isolada predominou como tipo de organização das escolas no munícipio, em áreas tanto rurais quanto urbanas. Essas escolas apresentam, contudo, uma pluralidade de arranjos entre turnos, docentes, alunos, séries e classes que revela uma diversidade de experiências e intercessões com as perspectivas de seriação do ensino e os modos e condições de funcionamento das escolas.RBHE2016-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40759Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 2[41] (2016): Abril/Junho; 233 - 260Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 2[41] (2016): Abril/Junho; 233 - 260Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 2[41] (2016): Abril/Junho; 233 - 2602238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40759/pdf_122Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDias, Amália2022-02-22T22:17:48Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40759Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:48Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Isolated schools and grade-level practices: Hybrid experiments (1929–1949).
Escuelas aisladas y prácticas de serialización: experiencias híbridas (1929-1949).
Escolas isoladas e práticas de seriação: experiências híbridas (1929-1949)
title Isolated schools and grade-level practices: Hybrid experiments (1929–1949).
spellingShingle Isolated schools and grade-level practices: Hybrid experiments (1929–1949).
Dias, Amália
Elementary schools
municipalities
classes
Escuela primaria
municipio
clase escolar
Escola primária
município
classe escolar.
title_short Isolated schools and grade-level practices: Hybrid experiments (1929–1949).
title_full Isolated schools and grade-level practices: Hybrid experiments (1929–1949).
title_fullStr Isolated schools and grade-level practices: Hybrid experiments (1929–1949).
title_full_unstemmed Isolated schools and grade-level practices: Hybrid experiments (1929–1949).
title_sort Isolated schools and grade-level practices: Hybrid experiments (1929–1949).
author Dias, Amália
author_facet Dias, Amália
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Amália
dc.subject.por.fl_str_mv Elementary schools
municipalities
classes
Escuela primaria
municipio
clase escolar
Escola primária
município
classe escolar.
topic Elementary schools
municipalities
classes
Escuela primaria
municipio
clase escolar
Escola primária
município
classe escolar.
description We present research results concerning the types of primary schools in the municipality of Iguaçu, Rio de Janeiro, from 1929 to 1949. By analyzing school attendance maps—a state tool for school inspections—it was possible to reconstruct a profile of primary schools in the region. The isolated school was a dominant type of school organization in both rural and urban areas of the municipality. These schools, however, had a plurality of arrangements regarding shifts, teachers, students, grade levels, and classes, revealing a diversity of experiences and intercessions with the perspectives of educational levels and schools operating modes and conditions. 
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-05-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40759
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40759
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40759/pdf_122
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 2[41] (2016): Abril/Junho; 233 - 260
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 2[41] (2016): Abril/Junho; 233 - 260
Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 2[41] (2016): Abril/Junho; 233 - 260
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531291840512