Isolated schools and grade-level practices: Hybrid experiments (1929–1949).
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40759 |
Resumo: | We present research results concerning the types of primary schools in the municipality of Iguaçu, Rio de Janeiro, from 1929 to 1949. By analyzing school attendance maps—a state tool for school inspections—it was possible to reconstruct a profile of primary schools in the region. The isolated school was a dominant type of school organization in both rural and urban areas of the municipality. These schools, however, had a plurality of arrangements regarding shifts, teachers, students, grade levels, and classes, revealing a diversity of experiences and intercessions with the perspectives of educational levels and schools operating modes and conditions. |
id |
RBHE-1_0d76eca1b328347416a43157d2b9b08b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40759 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Isolated schools and grade-level practices: Hybrid experiments (1929–1949).Escuelas aisladas y prácticas de serialización: experiencias híbridas (1929-1949).Escolas isoladas e práticas de seriação: experiências híbridas (1929-1949)Elementary schoolsmunicipalitiesclassesEscuela primariamunicipioclase escolarEscola primáriamunicípioclasse escolar.We present research results concerning the types of primary schools in the municipality of Iguaçu, Rio de Janeiro, from 1929 to 1949. By analyzing school attendance maps—a state tool for school inspections—it was possible to reconstruct a profile of primary schools in the region. The isolated school was a dominant type of school organization in both rural and urban areas of the municipality. These schools, however, had a plurality of arrangements regarding shifts, teachers, students, grade levels, and classes, revealing a diversity of experiences and intercessions with the perspectives of educational levels and schools operating modes and conditions. Presentamos resultados de investigación sobre los tipos de escuelas primarias existentes en el municipio de Iguaçu, estado de Rio de Janeiro, entre 1929-1949. A partir del análisis de los mapas de frecuencia escolar – herramienta de inspección estadual de las escuelas – fue posible restituir un perfil de escuelas primarias existentes en la región. La escuela aislada predominó como tipo de organización de las escuelas, tanto en áreas rurales como urbanas del municipio. Estas escuelas presentan, sin embargo, una pluralidad de disposiciones entre turnos, docentes, alumnos, series y clases, que revela una diversidad de experiencias e intersecciones con las perspectivas de serialización de la enseñanza y los modos y condiciones de funcionamiento de las escuelas. Escuelas aisladas y prácticas de serialización: experiencias híbridas (1929-1949).Apresentam-se os resultados da pesquisa acerca dos tipos de escolas primárias existentes no município de Iguaçu, estado do Rio de Janeiro, entre 1929-1949. Com base na análise dos mapas de frequência escolar – ferramenta de inspeção estadual das escolas – foi possível recompor um perfil de escolas primárias existentes na região. A escola isolada predominou como tipo de organização das escolas no munícipio, em áreas tanto rurais quanto urbanas. Essas escolas apresentam, contudo, uma pluralidade de arranjos entre turnos, docentes, alunos, séries e classes que revela uma diversidade de experiências e intercessões com as perspectivas de seriação do ensino e os modos e condições de funcionamento das escolas.RBHE2016-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40759Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 2[41] (2016): Abril/Junho; 233 - 260Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 2[41] (2016): Abril/Junho; 233 - 260Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 2[41] (2016): Abril/Junho; 233 - 2602238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40759/pdf_122Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessDias, Amália2022-02-22T22:17:48Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40759Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:48Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Isolated schools and grade-level practices: Hybrid experiments (1929–1949). Escuelas aisladas y prácticas de serialización: experiencias híbridas (1929-1949). Escolas isoladas e práticas de seriação: experiências híbridas (1929-1949) |
title |
Isolated schools and grade-level practices: Hybrid experiments (1929–1949). |
spellingShingle |
Isolated schools and grade-level practices: Hybrid experiments (1929–1949). Dias, Amália Elementary schools municipalities classes Escuela primaria municipio clase escolar Escola primária município classe escolar. |
title_short |
Isolated schools and grade-level practices: Hybrid experiments (1929–1949). |
title_full |
Isolated schools and grade-level practices: Hybrid experiments (1929–1949). |
title_fullStr |
Isolated schools and grade-level practices: Hybrid experiments (1929–1949). |
title_full_unstemmed |
Isolated schools and grade-level practices: Hybrid experiments (1929–1949). |
title_sort |
Isolated schools and grade-level practices: Hybrid experiments (1929–1949). |
author |
Dias, Amália |
author_facet |
Dias, Amália |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, Amália |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Elementary schools municipalities classes Escuela primaria municipio clase escolar Escola primária município classe escolar. |
topic |
Elementary schools municipalities classes Escuela primaria municipio clase escolar Escola primária município classe escolar. |
description |
We present research results concerning the types of primary schools in the municipality of Iguaçu, Rio de Janeiro, from 1929 to 1949. By analyzing school attendance maps—a state tool for school inspections—it was possible to reconstruct a profile of primary schools in the region. The isolated school was a dominant type of school organization in both rural and urban areas of the municipality. These schools, however, had a plurality of arrangements regarding shifts, teachers, students, grade levels, and classes, revealing a diversity of experiences and intercessions with the perspectives of educational levels and schools operating modes and conditions. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-05-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40759 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40759 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40759/pdf_122 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 16 No 2[41] (2016): Abril/Junho; 233 - 260 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 16 Núm. 2[41] (2016): Abril/Junho; 233 - 260 Revista Brasileira de História da Educação; v. 16 n. 2[41] (2016): Abril/Junho; 233 - 260 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126531291840512 |