The formative education of the student Petronila da Silva Neri in the School Group ‘João Tibúrcio’ of the city of Natal (1935-1938)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Marta Maria de
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40688
Resumo: The work aims to analyze the school socialization of the student Petronila da Silva Neri, promoted, in part, by her primary school teachers of the ‘João Tibúrcio’ School Group in the city of Natal in the period from 1935 to 1938 through the intergenerational interactions (students, girls and boys, of the same class and approximate ages) and intragenerational interactions (parents, teachers, students, girls and boys, of the same class and approximate ages), as well as a set of institutional and pedagogical components. The writing of the work, methodologically, is oriented in the analysis of the documentary corpus contemplating the understanding of human formation and, by extension, school education, in line with the theorizations of Pierré Dominicé (2014), who postulates an inseparable socialization of school acquisitions.
id RBHE-1_0eeb579d88fc6639a041bcd7249880de
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/40688
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The formative education of the student Petronila da Silva Neri in the School Group ‘João Tibúrcio’ of the city of Natal (1935-1938)La educación formativa de la estudiante Petronila da Silva Neri en el Grupo Escolar ‘João Tiburcio’ de la ciudad de Natal (1935-1938)A educação formativa da estudante Petronila da Silva Neri no Grupo Escolar ‘João Tibúrcio’ da cidade de Natal (1935-1938)elementary educationhuman formationschool educationintergenerational interactionsintragenerational interactionseducación primariaformación humana y escolarinteracciones inter-generacionaleinteracciones intra-generacionaleseducação primáriaformação humana e escolarinterações intergeracionaisinterações intrageracionaisThe work aims to analyze the school socialization of the student Petronila da Silva Neri, promoted, in part, by her primary school teachers of the ‘João Tibúrcio’ School Group in the city of Natal in the period from 1935 to 1938 through the intergenerational interactions (students, girls and boys, of the same class and approximate ages) and intragenerational interactions (parents, teachers, students, girls and boys, of the same class and approximate ages), as well as a set of institutional and pedagogical components. The writing of the work, methodologically, is oriented in the analysis of the documentary corpus contemplating the understanding of human formation and, by extension, school education, in line with the theorizations of Pierré Dominicé (2014), who postulates an inseparable socialization of school acquisitions.El trabajo tiene como objetivo analizar la socialización escolar de la estudiante Petronila da Silva Neri, promovida, en parte, por sus maestros de educación primaria del Grupo Escolar ‘João Tibúrcio’ de la ciudad de Natal-Brasil, en el periodo de 1935 a 1938 por las correlacionadas interacciones inter-generacionales (alumnos y alumnas de la misma clase y de edades similares) y las interacciones intra-generacionales (padres, maestros, alumnas y alumnos de la misma clase y de edades similares), además de un conjunto de componentes institucionales y pedagógicos. La escritura de la obra, metodológicamente, se centra en el análisis del corpus documental contemplando el entendimiento de formación humana y, por extensión, de formación escolar, en consonancia con las teorizaciones de Pierré Dominicé (2014), que postulan una socialización inseparable de las adquisiciones escolares.O propósito do texto é analisar a socialização escolar da estudante Petronila da Silva Neri, ocorrida no período de 1935 a 1938. Em parte, sua formação foi promovida por suas professoras da educação primária do Grupo Escolar ‘João Tibúrcio’ da cidade de Natal, contando também com as correlatas interações intergeracionais (alunos e alunas da mesma classe e de idades aproximadas) e com as interações intrageracionais (pais, professoras, alunas e alunos da mesma classe e de idades aproximadas), além de um conjunto de componentes institucionais e pedagógicos. A redação do texto está metodologicamente orientada pela análise do corpus documental, pelo entendimento de formação humana e, por extensão, de formação escolar em consonância com a teorização de Pierré Dominicé (2014), para o qual a socialização é inseparável das aquisições escolares.RBHE2017-12-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40688Revista Brasileira de História da Educação; Vol 17 No 4[47] (2017): Outubro/Dezembro; 81 - 102Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 17 Núm. 4[47] (2017): Outubro/Dezembro; 81 - 102Revista Brasileira de História da Educação; v. 17 n. 4[47] (2017): Outubro/Dezembro; 81 - 1022238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40688/pdf_221Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Marta Maria de2022-02-22T22:17:33Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/40688Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:33Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The formative education of the student Petronila da Silva Neri in the School Group ‘João Tibúrcio’ of the city of Natal (1935-1938)
La educación formativa de la estudiante Petronila da Silva Neri en el Grupo Escolar ‘João Tiburcio’ de la ciudad de Natal (1935-1938)
A educação formativa da estudante Petronila da Silva Neri no Grupo Escolar ‘João Tibúrcio’ da cidade de Natal (1935-1938)
title The formative education of the student Petronila da Silva Neri in the School Group ‘João Tibúrcio’ of the city of Natal (1935-1938)
spellingShingle The formative education of the student Petronila da Silva Neri in the School Group ‘João Tibúrcio’ of the city of Natal (1935-1938)
Araújo, Marta Maria de
elementary education
human formation
school education
intergenerational interactions
intragenerational interactions
educación primaria
formación humana y escolar
interacciones inter-generacionale
interacciones intra-generacionales
educação primária
formação humana e escolar
interações intergeracionais
interações intrageracionais
title_short The formative education of the student Petronila da Silva Neri in the School Group ‘João Tibúrcio’ of the city of Natal (1935-1938)
title_full The formative education of the student Petronila da Silva Neri in the School Group ‘João Tibúrcio’ of the city of Natal (1935-1938)
title_fullStr The formative education of the student Petronila da Silva Neri in the School Group ‘João Tibúrcio’ of the city of Natal (1935-1938)
title_full_unstemmed The formative education of the student Petronila da Silva Neri in the School Group ‘João Tibúrcio’ of the city of Natal (1935-1938)
title_sort The formative education of the student Petronila da Silva Neri in the School Group ‘João Tibúrcio’ of the city of Natal (1935-1938)
author Araújo, Marta Maria de
author_facet Araújo, Marta Maria de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Marta Maria de
dc.subject.por.fl_str_mv elementary education
human formation
school education
intergenerational interactions
intragenerational interactions
educación primaria
formación humana y escolar
interacciones inter-generacionale
interacciones intra-generacionales
educação primária
formação humana e escolar
interações intergeracionais
interações intrageracionais
topic elementary education
human formation
school education
intergenerational interactions
intragenerational interactions
educación primaria
formación humana y escolar
interacciones inter-generacionale
interacciones intra-generacionales
educação primária
formação humana e escolar
interações intergeracionais
interações intrageracionais
description The work aims to analyze the school socialization of the student Petronila da Silva Neri, promoted, in part, by her primary school teachers of the ‘João Tibúrcio’ School Group in the city of Natal in the period from 1935 to 1938 through the intergenerational interactions (students, girls and boys, of the same class and approximate ages) and intragenerational interactions (parents, teachers, students, girls and boys, of the same class and approximate ages), as well as a set of institutional and pedagogical components. The writing of the work, methodologically, is oriented in the analysis of the documentary corpus contemplating the understanding of human formation and, by extension, school education, in line with the theorizations of Pierré Dominicé (2014), who postulates an inseparable socialization of school acquisitions.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40688
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40688
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/40688/pdf_221
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 17 No 4[47] (2017): Outubro/Dezembro; 81 - 102
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 17 Núm. 4[47] (2017): Outubro/Dezembro; 81 - 102
Revista Brasileira de História da Educação; v. 17 n. 4[47] (2017): Outubro/Dezembro; 81 - 102
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126531195371520