The centenary of Brazilian independence in our primary schools

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Patrícia Coelho da
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Costa Soares, Jefferson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54286
Resumo: The article proposes a study on how teaching inspectors, State agents, history teaching specialists and historians intended to appopriate the celebrations of the centenary of Brazilian indenependence to affirm a certain visions of this historical factim primary school. Through the documentary analysis of the magazine A Escola Primária, the theme was treated from two perspectives. The first is historiographical disputes. The results of the research indicatet He investments of specialists in the historical school narrative about Brazilian independence practiced in primary education, as it was an important way of consolidating the national identity
id RBHE-1_5c556e28d81a0b802d306a12e17246fb
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/54286
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The centenary of Brazilian independence in our primary schoolsEl centenario de la independencia brasileña en nuestras escuelas primariasO centenário da independência brasileira em nossas escolas primáriaspolitical emancipationhistoryprimary schoolnarrativeemancipación políticahistoriaescuela primarianarrativaemancipação políticahistóriaensino primárionarrativaThe article proposes a study on how teaching inspectors, State agents, history teaching specialists and historians intended to appopriate the celebrations of the centenary of Brazilian indenependence to affirm a certain visions of this historical factim primary school. Through the documentary analysis of the magazine A Escola Primária, the theme was treated from two perspectives. The first is historiographical disputes. The results of the research indicatet He investments of specialists in the historical school narrative about Brazilian independence practiced in primary education, as it was an important way of consolidating the national identityEl articulo propone um estúdio sobre cómolos inspectores docentes, los agentes estatales, los especialistas em enseñanza de la historia y los historiadores pretenden apropiar se de las celebraciones Del centenario de la independência brasileña para afirmar um certa visione de este hecho histórico em la escuela primaria. Através Del análisis documental de la revista A Escola Primária, el tema fue tratado desde dos perspectivas. El primeiro sonlas disputas historiográficas. La segunda es la dimensión pedagógica basada en el processo de tranposición didactica. Los resultados de la investigácion indican las inversiones de especialistas en la narrativa escolar sobre la independência brasileña practicada en la educación primaria, ya que era una forma importante de consolidar la identidad nacional.O artigo propõe um estudo sobre como os inspetores de ensino, agentes do Estado, especialistas em ensino de história e historiadores pretenderam se apropriar das comemorações do centenário da independência brasileira para afirmar uma determinada visão deste fato histórico na escola primária. Por meio da análise documental da revista A Escola Primária, o tema foi tratado sob duas perspectivas. A primeira são as disputas historiográficas. A segunda é a dimensão pedagógica a partir do processo de transposição didática. Os resultados da pesquisa indicam os investimentos de especialistas na narrativa histórica escolar sobre a independência brasileira praticada no ensino primário, à medida que era importante via de consolidação da identidade nacionalRBHE2020-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54286Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e130Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e130Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e1302238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54286/751375150395https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54286/751375150719Copyright (c) 2020 Patrícia Coelho da Costa, Jefferson Costa Soares (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Patrícia Coelho daCosta Soares, Jefferson2022-03-01T22:17:30Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/54286Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:30Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The centenary of Brazilian independence in our primary schools
El centenario de la independencia brasileña en nuestras escuelas primarias
O centenário da independência brasileira em nossas escolas primárias
title The centenary of Brazilian independence in our primary schools
spellingShingle The centenary of Brazilian independence in our primary schools
Costa, Patrícia Coelho da
political emancipation
history
primary school
narrative
emancipación política
historia
escuela primaria
narrativa
emancipação política
história
ensino primário
narrativa
title_short The centenary of Brazilian independence in our primary schools
title_full The centenary of Brazilian independence in our primary schools
title_fullStr The centenary of Brazilian independence in our primary schools
title_full_unstemmed The centenary of Brazilian independence in our primary schools
title_sort The centenary of Brazilian independence in our primary schools
author Costa, Patrícia Coelho da
author_facet Costa, Patrícia Coelho da
Costa Soares, Jefferson
author_role author
author2 Costa Soares, Jefferson
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Patrícia Coelho da
Costa Soares, Jefferson
dc.subject.por.fl_str_mv political emancipation
history
primary school
narrative
emancipación política
historia
escuela primaria
narrativa
emancipação política
história
ensino primário
narrativa
topic political emancipation
history
primary school
narrative
emancipación política
historia
escuela primaria
narrativa
emancipação política
história
ensino primário
narrativa
description The article proposes a study on how teaching inspectors, State agents, history teaching specialists and historians intended to appopriate the celebrations of the centenary of Brazilian indenependence to affirm a certain visions of this historical factim primary school. Through the documentary analysis of the magazine A Escola Primária, the theme was treated from two perspectives. The first is historiographical disputes. The results of the research indicatet He investments of specialists in the historical school narrative about Brazilian independence practiced in primary education, as it was an important way of consolidating the national identity
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54286
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54286
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54286/751375150395
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54286/751375150719
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Patrícia Coelho da Costa, Jefferson Costa Soares (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Patrícia Coelho da Costa, Jefferson Costa Soares (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e130
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e130
Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e130
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532441079808