The school, the factory and the cinema
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/59581 |
Resumo: | This article analyzes the 1940 Soviet film Tanya, based on the study of the role of education and cinema in the construction of the ‘ideal model’ of a worker in the USSR during that period. This film stands out as one of the few works that immerses itself in the industrial universe, standing out in the analysis we carried out. In the meantime, we seek to understand the intentions of this work in instructing workers in its new ethos and in the appropriation of existing technological knowledge, inserted in the main aspects of Soviet education in the 1920s-30s. And, when analyzing the paths of the protagonist in her journey to transform herself into the ideal worker, we seek to analyze whether this cinematographic production specifies what should be the aspirations of workers in the new society idealized by the Soviet regime. |
id |
RBHE-1_60ce243b47ef869ec9d70930e43df1c7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/59581 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The school, the factory and the cinemaLa escuela, la fábrica y el cineA escola, a fábrica e o cinemasocialist educationSoviet cinemaStakhanovismeducación socialistacine soviéticostajanovismoEducação SocialistaCinema SoviéticoStakhanovismoThis article analyzes the 1940 Soviet film Tanya, based on the study of the role of education and cinema in the construction of the ‘ideal model’ of a worker in the USSR during that period. This film stands out as one of the few works that immerses itself in the industrial universe, standing out in the analysis we carried out. In the meantime, we seek to understand the intentions of this work in instructing workers in its new ethos and in the appropriation of existing technological knowledge, inserted in the main aspects of Soviet education in the 1920s-30s. And, when analyzing the paths of the protagonist in her journey to transform herself into the ideal worker, we seek to analyze whether this cinematographic production specifies what should be the aspirations of workers in the new society idealized by the Soviet regime.Este artículo analiza la película soviética de 1940 Tanya, basada en el estudio del papel de la educación y el cine en la construcción del ‘modelo ideal’ de un trabajador en la URSS durante ese período. Esta película se destaca como una de las pocas obras que se sumerge en el universo industrial, destacándose en el análisis que realizamos. Mientras, buscamos comprender las intenciones de este trabajo en instruir a los trabajadores en su nuevo ethos y también en la apropiación del conocimiento tecnológico existente, insertado en los principales aspectos de la educación soviética en las décadas de 1920 y 1930. Y, al analizar los caminos de la protagonista en su viaje para transformarse en la trabajadora ideal, buscamos analizar si esta producción cinematográfica concreta cuáles deberían ser las aspiraciones de los trabajadores en la nueva sociedad idealizada por el régimen soviético.Este artigo analisa o filme soviético Tanya, de 1940, a partir do estudo sobre o papel da educação e do cinema na construção do ‘modelo ideal’ de trabalhador na URSS desse período. Esse filme se destaca ao figurar como uma das poucas obras no país que mergulha no universo fabril, o qual é enfatizado na análise que realizamos. Nesse sentido, buscamos compreender as intencionalidades dessa obra quanto a instruir os trabalhadores tanto em seu novo ethos quanto na apropriação do conhecimento tecnológico existente, os quais estão inseridos nos principais aspectos da educação soviética nas décadas de 1920-30. Além disso, ao analisarmos os caminhos da protagonista em sua jornada para se transformar na operária ideal, buscamos analisar se essa produção cinematográfica especifica quais deveriam ser as aspirações dos(as) trabalhadores(as) na nova sociedade idealizada pelo regime soviético.RBHE2022-09-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/5958110.4025/rbhe.v22.2022.e227Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e227Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e227Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e2272238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/59581/751375154735Copyright (c) 2022 Cássio Hideo Diniz Hiro (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDiniz Hiro, Cássio Hideo2022-10-13T16:40:59Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/59581Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-10-13T16:40:59Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The school, the factory and the cinema La escuela, la fábrica y el cine A escola, a fábrica e o cinema |
title |
The school, the factory and the cinema |
spellingShingle |
The school, the factory and the cinema Diniz Hiro, Cássio Hideo socialist education Soviet cinema Stakhanovism educación socialista cine soviético stajanovismo Educação Socialista Cinema Soviético Stakhanovismo |
title_short |
The school, the factory and the cinema |
title_full |
The school, the factory and the cinema |
title_fullStr |
The school, the factory and the cinema |
title_full_unstemmed |
The school, the factory and the cinema |
title_sort |
The school, the factory and the cinema |
author |
Diniz Hiro, Cássio Hideo |
author_facet |
Diniz Hiro, Cássio Hideo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Diniz Hiro, Cássio Hideo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
socialist education Soviet cinema Stakhanovism educación socialista cine soviético stajanovismo Educação Socialista Cinema Soviético Stakhanovismo |
topic |
socialist education Soviet cinema Stakhanovism educación socialista cine soviético stajanovismo Educação Socialista Cinema Soviético Stakhanovismo |
description |
This article analyzes the 1940 Soviet film Tanya, based on the study of the role of education and cinema in the construction of the ‘ideal model’ of a worker in the USSR during that period. This film stands out as one of the few works that immerses itself in the industrial universe, standing out in the analysis we carried out. In the meantime, we seek to understand the intentions of this work in instructing workers in its new ethos and in the appropriation of existing technological knowledge, inserted in the main aspects of Soviet education in the 1920s-30s. And, when analyzing the paths of the protagonist in her journey to transform herself into the ideal worker, we seek to analyze whether this cinematographic production specifies what should be the aspirations of workers in the new society idealized by the Soviet regime. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/59581 10.4025/rbhe.v22.2022.e227 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/59581 |
identifier_str_mv |
10.4025/rbhe.v22.2022.e227 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/59581/751375154735 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Cássio Hideo Diniz Hiro (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Cássio Hideo Diniz Hiro (Autor) http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e227 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e227 Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e227 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532745166848 |