The school, the factory and the cinema

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Diniz Hiro, Cássio Hideo
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/59581
Resumo: This article analyzes the 1940 Soviet film Tanya, based on the study of the role of education and cinema in the construction of the ‘ideal model’ of a worker in the USSR during that period. This film stands out as one of the few works that immerses itself in the industrial universe, standing out in the analysis we carried out. In the meantime, we seek to understand the intentions of this work in instructing workers in its new ethos and in the appropriation of existing technological knowledge, inserted in the main aspects of Soviet education in the 1920s-30s. And, when analyzing the paths of the protagonist in her journey to transform herself into the ideal worker, we seek to analyze whether this cinematographic production specifies what should be the aspirations of workers in the new society idealized by the Soviet regime.
id RBHE-1_60ce243b47ef869ec9d70930e43df1c7
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/59581
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The school, the factory and the cinemaLa escuela, la fábrica y el cineA escola, a fábrica e o cinemasocialist educationSoviet cinemaStakhanovismeducación socialistacine soviéticostajanovismoEducação SocialistaCinema SoviéticoStakhanovismoThis article analyzes the 1940 Soviet film Tanya, based on the study of the role of education and cinema in the construction of the ‘ideal model’ of a worker in the USSR during that period. This film stands out as one of the few works that immerses itself in the industrial universe, standing out in the analysis we carried out. In the meantime, we seek to understand the intentions of this work in instructing workers in its new ethos and in the appropriation of existing technological knowledge, inserted in the main aspects of Soviet education in the 1920s-30s. And, when analyzing the paths of the protagonist in her journey to transform herself into the ideal worker, we seek to analyze whether this cinematographic production specifies what should be the aspirations of workers in the new society idealized by the Soviet regime.Este artículo analiza la película soviética de 1940 Tanya, basada en el estudio del papel de la educación y el cine en la construcción del ‘modelo ideal’ de un trabajador en la URSS durante ese período. Esta película se destaca como una de las pocas obras que se sumerge en el universo industrial, destacándose en el análisis que realizamos. Mientras, buscamos comprender las intenciones de este trabajo en instruir a los trabajadores en su nuevo ethos y también en la apropiación del conocimiento tecnológico existente, insertado en los principales aspectos de la educación soviética en las décadas de 1920 y 1930. Y, al analizar los caminos de la protagonista en su viaje para transformarse en la trabajadora ideal, buscamos analizar si esta producción cinematográfica concreta cuáles deberían ser las aspiraciones de los trabajadores en la nueva sociedad idealizada por el régimen soviético.Este artigo analisa o filme soviético Tanya, de 1940, a partir do estudo sobre o papel da educação e do cinema na construção do ‘modelo ideal’ de trabalhador na URSS desse período. Esse filme se destaca ao figurar como uma das poucas obras no país que mergulha no universo fabril, o qual é enfatizado na análise que realizamos. Nesse sentido, buscamos compreender as intencionalidades dessa obra quanto a instruir os trabalhadores tanto em seu novo ethos quanto na apropriação do conhecimento tecnológico existente, os quais estão inseridos nos principais aspectos da educação soviética nas décadas de 1920-30. Além disso, ao analisarmos os caminhos da protagonista em sua jornada para se transformar na operária ideal, buscamos analisar se essa produção cinematográfica especifica quais deveriam ser as aspirações dos(as) trabalhadores(as) na nova sociedade idealizada pelo regime soviético.RBHE2022-09-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/5958110.4025/rbhe.v22.2022.e227Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e227Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e227Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e2272238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/59581/751375154735Copyright (c) 2022 Cássio Hideo Diniz Hiro (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDiniz Hiro, Cássio Hideo2022-10-13T16:40:59Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/59581Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-10-13T16:40:59Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The school, the factory and the cinema
La escuela, la fábrica y el cine
A escola, a fábrica e o cinema
title The school, the factory and the cinema
spellingShingle The school, the factory and the cinema
Diniz Hiro, Cássio Hideo
socialist education
Soviet cinema
Stakhanovism
educación socialista
cine soviético
stajanovismo
Educação Socialista
Cinema Soviético
Stakhanovismo
title_short The school, the factory and the cinema
title_full The school, the factory and the cinema
title_fullStr The school, the factory and the cinema
title_full_unstemmed The school, the factory and the cinema
title_sort The school, the factory and the cinema
author Diniz Hiro, Cássio Hideo
author_facet Diniz Hiro, Cássio Hideo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Diniz Hiro, Cássio Hideo
dc.subject.por.fl_str_mv socialist education
Soviet cinema
Stakhanovism
educación socialista
cine soviético
stajanovismo
Educação Socialista
Cinema Soviético
Stakhanovismo
topic socialist education
Soviet cinema
Stakhanovism
educación socialista
cine soviético
stajanovismo
Educação Socialista
Cinema Soviético
Stakhanovismo
description This article analyzes the 1940 Soviet film Tanya, based on the study of the role of education and cinema in the construction of the ‘ideal model’ of a worker in the USSR during that period. This film stands out as one of the few works that immerses itself in the industrial universe, standing out in the analysis we carried out. In the meantime, we seek to understand the intentions of this work in instructing workers in its new ethos and in the appropriation of existing technological knowledge, inserted in the main aspects of Soviet education in the 1920s-30s. And, when analyzing the paths of the protagonist in her journey to transform herself into the ideal worker, we seek to analyze whether this cinematographic production specifies what should be the aspirations of workers in the new society idealized by the Soviet regime.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/59581
10.4025/rbhe.v22.2022.e227
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/59581
identifier_str_mv 10.4025/rbhe.v22.2022.e227
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/59581/751375154735
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Cássio Hideo Diniz Hiro (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Cássio Hideo Diniz Hiro (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 22 No 1 (2022): Publicação contínua; e227
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 22 Núm. 1 (2022): Publicação contínua; e227
Revista Brasileira de História da Educação; v. 22 n. 1 (2022): Publicação contínua; e227
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532745166848