Teachers from the State of Santa Catarina: reasons for choosing and remaining in the profession

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Melo, Marilândes Mól Ribeiro de
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Valle, Ione Ribeiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38818
Resumo: This paper analyzes, as from the development of the project Teaching memory and school justice, some reasons why retired school teachers from the State of Santa Catarina have chosen and remained in their professions. The timeframe of the analysis ranges from the mid-1950s to the end of the 60s. We believe that understanding the reasons that encouraged those teachers to choose and persevere in teaching and the issues that marked their careers can contribute to the understanding of the teaching career perspectives, considering the history and the memory of school teachers from the State of Santa Catarina, not only per se, but also as constituents of a broader and more complex field that combines history and sociology of education. 
id RBHE-1_6ffae440df6510d9ca2ca8a70e346586
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38818
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Teachers from the State of Santa Catarina: reasons for choosing and remaining in the professionProfessoras catarinenses: razões para escolher e permanecer na carreiraTeaching MemoriesTeaching ProfessionState of Santa CatarinaTeaching CareerMemória DocenteProfissão DocenteProfessoras CatarinensesCarreira DocenteThis paper analyzes, as from the development of the project Teaching memory and school justice, some reasons why retired school teachers from the State of Santa Catarina have chosen and remained in their professions. The timeframe of the analysis ranges from the mid-1950s to the end of the 60s. We believe that understanding the reasons that encouraged those teachers to choose and persevere in teaching and the issues that marked their careers can contribute to the understanding of the teaching career perspectives, considering the history and the memory of school teachers from the State of Santa Catarina, not only per se, but also as constituents of a broader and more complex field that combines history and sociology of education. Este escrito analisa, a partir do desenvolvimento do projeto Memória docente e justiça escolar, algumas razões que levaram professoras aposentadas da Rede Estadual de Ensino de SantaCatarina a escolher e permanecer na carreira docente. O recortetemporal para efetuar a análise é entre meados dos anos de 1950 ea década de 1960. Acreditamos que, ao compreender as causas queas moveram a escolher e perseverar na prática da profissão, bemcomo questões que marcaram sua carreira profissional, contribuímospara o entendimento de perspectivas caras à carreira docente quepermitem pensar a história da formação e a memória das docentescatarinenses, não em si mesmas, mas como constituidoras de umcampo maior e mais complexo, que articula história e sociologia daeducação. RBHE2013-02-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38818Revista Brasileira de História da Educação; Vol 12 No 3[30] (2012): Setembro/Dezembro; 199-228Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 12 Núm. 3[30] (2012): Setembro/Dezembro; 199-228Revista Brasileira de História da Educação; v. 12 n. 3[30] (2012): Setembro/Dezembro; 199-2282238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38818/20336Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMelo, Marilândes Mól Ribeiro deValle, Ione Ribeiro2022-02-22T22:18:50Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38818Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:50Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Teachers from the State of Santa Catarina: reasons for choosing and remaining in the profession
Professoras catarinenses: razões para escolher e permanecer na carreira
title Teachers from the State of Santa Catarina: reasons for choosing and remaining in the profession
spellingShingle Teachers from the State of Santa Catarina: reasons for choosing and remaining in the profession
Melo, Marilândes Mól Ribeiro de
Teaching Memories
Teaching Profession
State of Santa Catarina
Teaching Career
Memória Docente
Profissão Docente
Professoras Catarinenses
Carreira Docente
title_short Teachers from the State of Santa Catarina: reasons for choosing and remaining in the profession
title_full Teachers from the State of Santa Catarina: reasons for choosing and remaining in the profession
title_fullStr Teachers from the State of Santa Catarina: reasons for choosing and remaining in the profession
title_full_unstemmed Teachers from the State of Santa Catarina: reasons for choosing and remaining in the profession
title_sort Teachers from the State of Santa Catarina: reasons for choosing and remaining in the profession
author Melo, Marilândes Mól Ribeiro de
author_facet Melo, Marilândes Mól Ribeiro de
Valle, Ione Ribeiro
author_role author
author2 Valle, Ione Ribeiro
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Melo, Marilândes Mól Ribeiro de
Valle, Ione Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching Memories
Teaching Profession
State of Santa Catarina
Teaching Career
Memória Docente
Profissão Docente
Professoras Catarinenses
Carreira Docente
topic Teaching Memories
Teaching Profession
State of Santa Catarina
Teaching Career
Memória Docente
Profissão Docente
Professoras Catarinenses
Carreira Docente
description This paper analyzes, as from the development of the project Teaching memory and school justice, some reasons why retired school teachers from the State of Santa Catarina have chosen and remained in their professions. The timeframe of the analysis ranges from the mid-1950s to the end of the 60s. We believe that understanding the reasons that encouraged those teachers to choose and persevere in teaching and the issues that marked their careers can contribute to the understanding of the teaching career perspectives, considering the history and the memory of school teachers from the State of Santa Catarina, not only per se, but also as constituents of a broader and more complex field that combines history and sociology of education. 
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-02-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38818
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38818
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38818/20336
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 12 No 3[30] (2012): Setembro/Dezembro; 199-228
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 12 Núm. 3[30] (2012): Setembro/Dezembro; 199-228
Revista Brasileira de História da Educação; v. 12 n. 3[30] (2012): Setembro/Dezembro; 199-228
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530728755200