Teachers from the State of Santa Catarina: reasons for choosing and remaining in the profession
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38818 |
Resumo: | This paper analyzes, as from the development of the project Teaching memory and school justice, some reasons why retired school teachers from the State of Santa Catarina have chosen and remained in their professions. The timeframe of the analysis ranges from the mid-1950s to the end of the 60s. We believe that understanding the reasons that encouraged those teachers to choose and persevere in teaching and the issues that marked their careers can contribute to the understanding of the teaching career perspectives, considering the history and the memory of school teachers from the State of Santa Catarina, not only per se, but also as constituents of a broader and more complex field that combines history and sociology of education. |
id |
RBHE-1_6ffae440df6510d9ca2ca8a70e346586 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38818 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teachers from the State of Santa Catarina: reasons for choosing and remaining in the professionProfessoras catarinenses: razões para escolher e permanecer na carreiraTeaching MemoriesTeaching ProfessionState of Santa CatarinaTeaching CareerMemória DocenteProfissão DocenteProfessoras CatarinensesCarreira DocenteThis paper analyzes, as from the development of the project Teaching memory and school justice, some reasons why retired school teachers from the State of Santa Catarina have chosen and remained in their professions. The timeframe of the analysis ranges from the mid-1950s to the end of the 60s. We believe that understanding the reasons that encouraged those teachers to choose and persevere in teaching and the issues that marked their careers can contribute to the understanding of the teaching career perspectives, considering the history and the memory of school teachers from the State of Santa Catarina, not only per se, but also as constituents of a broader and more complex field that combines history and sociology of education. Este escrito analisa, a partir do desenvolvimento do projeto Memória docente e justiça escolar, algumas razões que levaram professoras aposentadas da Rede Estadual de Ensino de SantaCatarina a escolher e permanecer na carreira docente. O recortetemporal para efetuar a análise é entre meados dos anos de 1950 ea década de 1960. Acreditamos que, ao compreender as causas queas moveram a escolher e perseverar na prática da profissão, bemcomo questões que marcaram sua carreira profissional, contribuímospara o entendimento de perspectivas caras à carreira docente quepermitem pensar a história da formação e a memória das docentescatarinenses, não em si mesmas, mas como constituidoras de umcampo maior e mais complexo, que articula história e sociologia daeducação. RBHE2013-02-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38818Revista Brasileira de História da Educação; Vol 12 No 3[30] (2012): Setembro/Dezembro; 199-228Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 12 Núm. 3[30] (2012): Setembro/Dezembro; 199-228Revista Brasileira de História da Educação; v. 12 n. 3[30] (2012): Setembro/Dezembro; 199-2282238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38818/20336Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMelo, Marilândes Mól Ribeiro deValle, Ione Ribeiro2022-02-22T22:18:50Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38818Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:50Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teachers from the State of Santa Catarina: reasons for choosing and remaining in the profession Professoras catarinenses: razões para escolher e permanecer na carreira |
title |
Teachers from the State of Santa Catarina: reasons for choosing and remaining in the profession |
spellingShingle |
Teachers from the State of Santa Catarina: reasons for choosing and remaining in the profession Melo, Marilândes Mól Ribeiro de Teaching Memories Teaching Profession State of Santa Catarina Teaching Career Memória Docente Profissão Docente Professoras Catarinenses Carreira Docente |
title_short |
Teachers from the State of Santa Catarina: reasons for choosing and remaining in the profession |
title_full |
Teachers from the State of Santa Catarina: reasons for choosing and remaining in the profession |
title_fullStr |
Teachers from the State of Santa Catarina: reasons for choosing and remaining in the profession |
title_full_unstemmed |
Teachers from the State of Santa Catarina: reasons for choosing and remaining in the profession |
title_sort |
Teachers from the State of Santa Catarina: reasons for choosing and remaining in the profession |
author |
Melo, Marilândes Mól Ribeiro de |
author_facet |
Melo, Marilândes Mól Ribeiro de Valle, Ione Ribeiro |
author_role |
author |
author2 |
Valle, Ione Ribeiro |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Melo, Marilândes Mól Ribeiro de Valle, Ione Ribeiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teaching Memories Teaching Profession State of Santa Catarina Teaching Career Memória Docente Profissão Docente Professoras Catarinenses Carreira Docente |
topic |
Teaching Memories Teaching Profession State of Santa Catarina Teaching Career Memória Docente Profissão Docente Professoras Catarinenses Carreira Docente |
description |
This paper analyzes, as from the development of the project Teaching memory and school justice, some reasons why retired school teachers from the State of Santa Catarina have chosen and remained in their professions. The timeframe of the analysis ranges from the mid-1950s to the end of the 60s. We believe that understanding the reasons that encouraged those teachers to choose and persevere in teaching and the issues that marked their careers can contribute to the understanding of the teaching career perspectives, considering the history and the memory of school teachers from the State of Santa Catarina, not only per se, but also as constituents of a broader and more complex field that combines history and sociology of education. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-02-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38818 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38818 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38818/20336 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 12 No 3[30] (2012): Setembro/Dezembro; 199-228 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 12 Núm. 3[30] (2012): Setembro/Dezembro; 199-228 Revista Brasileira de História da Educação; v. 12 n. 3[30] (2012): Setembro/Dezembro; 199-228 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530728755200 |