Multimodal and interdisciplinary methodological proposal in textbook research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Angulo, Kira Mahamud
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51249
Resumo: The first objective of the work is to continue advancing on methodological issues related to textbook research, building on the basis of previous theoretical and empirical works. This purpose leads to the second objective: to highlight the relevance and need to study thoroughly, from a theoretical and critical perspective, the methodological aspects of textbook analysis. The third is to present a multimodal and interdisciplinary methodological proposal that allows obtaining information about the school manual as a historiographic, social and political documentary source, in a rigorous manner. The importance of differentiating the textbook as a singular multicontextualized document, on the one hand, and the object of study with in the manual, on the other, is emphasized.
id RBHE-1_7fe54ef56ae95c741d4a8da94272e4e7
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/51249
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Multimodal and interdisciplinary methodological proposal in textbook research Propuesta metodológica multimodal e interdisciplinar en investigación manualística Proposta metodológica multimodal e interdisciplinar na pesquisa manualísticamethodologytextbook researchinterdisciplinaritytextual and contextual interpretive approachmetodologíamanualísticainterdisciplinariedadenfoque interpretativo textual y contextualmetodologiamanualísticainterdisciplinaridadeenfoque interpretativo contextual e textualThe first objective of the work is to continue advancing on methodological issues related to textbook research, building on the basis of previous theoretical and empirical works. This purpose leads to the second objective: to highlight the relevance and need to study thoroughly, from a theoretical and critical perspective, the methodological aspects of textbook analysis. The third is to present a multimodal and interdisciplinary methodological proposal that allows obtaining information about the school manual as a historiographic, social and political documentary source, in a rigorous manner. The importance of differentiating the textbook as a singular multicontextualized document, on the one hand, and the object of study with in the manual, on the other, is emphasized.El primer objetivo del trabajo es continuar avanzando en cuestiones metodológicas relacionadas con la investigación manualística, construyendo sobre la base de trabajos teóricos y empíricos anteriores. Este propósito conduce hacia el segundo objetivo: resaltar la relevancia y necesidad de estudiar a fondo, desde una perspectiva teórica y crítica, los aspectos metodológicos de análisis de los libros de texto. El tercero es presentar una propuesta metodológica multimodal e interdisciplinar que permite obtener información sobre el manual escolar como fuente documental historiográfica, social y política, de manera rigurosa. Se enfatiza la importancia de diferenciar el libro de texto como documento singular multicontextualizado, por una parte, y el objeto de estudio dentro del manual, por otra. O primeiro objetivo deste artigo é prosseguir no desenvolvimento de questões metodológicas relacionadas com a pesquisa manualística, construindo a partir da base de trabalhos teóricos e empíricos anteriores. Esse propósito conduz ao segundo objetivo: ressaltar a relevância e necessidade de estudar a fundo, desde uma perspectiva teórica e crítica, os aspectos metodológicos da análise de livros de texto. Por fim, o terceiro objetivo é apresentar uma proposta metodológica multimodal e interdisciplinar que permita obter informações sobre o manual escolar como fonte documental historiográfica, social e política, de maneira rigorosa. Enfatiza-se a importância de diferenciar o livro de texto como documento singular multicontextualizado, por um lado, e o objeto de estudo dentro do manual, por outro. RBHE2019-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51249Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e097Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e097Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e0972238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEspahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51249/751375149100Copyright (c) 2019 Kira Mahamud Angulohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAngulo, Kira Mahamud 2022-03-01T22:17:43Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/51249Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:43Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Multimodal and interdisciplinary methodological proposal in textbook research
Propuesta metodológica multimodal e interdisciplinar en investigación manualística
Proposta metodológica multimodal e interdisciplinar na pesquisa manualística
title Multimodal and interdisciplinary methodological proposal in textbook research
spellingShingle Multimodal and interdisciplinary methodological proposal in textbook research
Angulo, Kira Mahamud
methodology
textbook research
interdisciplinarity
textual and contextual interpretive approach
metodología
manualística
interdisciplinariedad
enfoque interpretativo textual y contextual
metodologia
manualística
interdisciplinaridade
enfoque interpretativo contextual e textual
title_short Multimodal and interdisciplinary methodological proposal in textbook research
title_full Multimodal and interdisciplinary methodological proposal in textbook research
title_fullStr Multimodal and interdisciplinary methodological proposal in textbook research
title_full_unstemmed Multimodal and interdisciplinary methodological proposal in textbook research
title_sort Multimodal and interdisciplinary methodological proposal in textbook research
author Angulo, Kira Mahamud
author_facet Angulo, Kira Mahamud
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Angulo, Kira Mahamud
dc.subject.por.fl_str_mv methodology
textbook research
interdisciplinarity
textual and contextual interpretive approach
metodología
manualística
interdisciplinariedad
enfoque interpretativo textual y contextual
metodologia
manualística
interdisciplinaridade
enfoque interpretativo contextual e textual
topic methodology
textbook research
interdisciplinarity
textual and contextual interpretive approach
metodología
manualística
interdisciplinariedad
enfoque interpretativo textual y contextual
metodologia
manualística
interdisciplinaridade
enfoque interpretativo contextual e textual
description The first objective of the work is to continue advancing on methodological issues related to textbook research, building on the basis of previous theoretical and empirical works. This purpose leads to the second objective: to highlight the relevance and need to study thoroughly, from a theoretical and critical perspective, the methodological aspects of textbook analysis. The third is to present a multimodal and interdisciplinary methodological proposal that allows obtaining information about the school manual as a historiographic, social and political documentary source, in a rigorous manner. The importance of differentiating the textbook as a singular multicontextualized document, on the one hand, and the object of study with in the manual, on the other, is emphasized.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51249
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51249
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51249/751375149100
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Kira Mahamud Angulo
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Kira Mahamud Angulo
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e097
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e097
Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e097
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532336222208