Multimodal and interdisciplinary methodological proposal in textbook research
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51249 |
Resumo: | The first objective of the work is to continue advancing on methodological issues related to textbook research, building on the basis of previous theoretical and empirical works. This purpose leads to the second objective: to highlight the relevance and need to study thoroughly, from a theoretical and critical perspective, the methodological aspects of textbook analysis. The third is to present a multimodal and interdisciplinary methodological proposal that allows obtaining information about the school manual as a historiographic, social and political documentary source, in a rigorous manner. The importance of differentiating the textbook as a singular multicontextualized document, on the one hand, and the object of study with in the manual, on the other, is emphasized. |
id |
RBHE-1_7fe54ef56ae95c741d4a8da94272e4e7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/51249 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Multimodal and interdisciplinary methodological proposal in textbook research Propuesta metodológica multimodal e interdisciplinar en investigación manualística Proposta metodológica multimodal e interdisciplinar na pesquisa manualísticamethodologytextbook researchinterdisciplinaritytextual and contextual interpretive approachmetodologíamanualísticainterdisciplinariedadenfoque interpretativo textual y contextualmetodologiamanualísticainterdisciplinaridadeenfoque interpretativo contextual e textualThe first objective of the work is to continue advancing on methodological issues related to textbook research, building on the basis of previous theoretical and empirical works. This purpose leads to the second objective: to highlight the relevance and need to study thoroughly, from a theoretical and critical perspective, the methodological aspects of textbook analysis. The third is to present a multimodal and interdisciplinary methodological proposal that allows obtaining information about the school manual as a historiographic, social and political documentary source, in a rigorous manner. The importance of differentiating the textbook as a singular multicontextualized document, on the one hand, and the object of study with in the manual, on the other, is emphasized.El primer objetivo del trabajo es continuar avanzando en cuestiones metodológicas relacionadas con la investigación manualística, construyendo sobre la base de trabajos teóricos y empíricos anteriores. Este propósito conduce hacia el segundo objetivo: resaltar la relevancia y necesidad de estudiar a fondo, desde una perspectiva teórica y crítica, los aspectos metodológicos de análisis de los libros de texto. El tercero es presentar una propuesta metodológica multimodal e interdisciplinar que permite obtener información sobre el manual escolar como fuente documental historiográfica, social y política, de manera rigurosa. Se enfatiza la importancia de diferenciar el libro de texto como documento singular multicontextualizado, por una parte, y el objeto de estudio dentro del manual, por otra. O primeiro objetivo deste artigo é prosseguir no desenvolvimento de questões metodológicas relacionadas com a pesquisa manualística, construindo a partir da base de trabalhos teóricos e empíricos anteriores. Esse propósito conduz ao segundo objetivo: ressaltar a relevância e necessidade de estudar a fundo, desde uma perspectiva teórica e crítica, os aspectos metodológicos da análise de livros de texto. Por fim, o terceiro objetivo é apresentar uma proposta metodológica multimodal e interdisciplinar que permita obter informações sobre o manual escolar como fonte documental historiográfica, social e política, de maneira rigorosa. Enfatiza-se a importância de diferenciar o livro de texto como documento singular multicontextualizado, por um lado, e o objeto de estudo dentro do manual, por outro. RBHE2019-12-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51249Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e097Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e097Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e0972238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEspahttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51249/751375149100Copyright (c) 2019 Kira Mahamud Angulohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAngulo, Kira Mahamud 2022-03-01T22:17:43Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/51249Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:43Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Multimodal and interdisciplinary methodological proposal in textbook research Propuesta metodológica multimodal e interdisciplinar en investigación manualística Proposta metodológica multimodal e interdisciplinar na pesquisa manualística |
title |
Multimodal and interdisciplinary methodological proposal in textbook research |
spellingShingle |
Multimodal and interdisciplinary methodological proposal in textbook research Angulo, Kira Mahamud methodology textbook research interdisciplinarity textual and contextual interpretive approach metodología manualística interdisciplinariedad enfoque interpretativo textual y contextual metodologia manualística interdisciplinaridade enfoque interpretativo contextual e textual |
title_short |
Multimodal and interdisciplinary methodological proposal in textbook research |
title_full |
Multimodal and interdisciplinary methodological proposal in textbook research |
title_fullStr |
Multimodal and interdisciplinary methodological proposal in textbook research |
title_full_unstemmed |
Multimodal and interdisciplinary methodological proposal in textbook research |
title_sort |
Multimodal and interdisciplinary methodological proposal in textbook research |
author |
Angulo, Kira Mahamud |
author_facet |
Angulo, Kira Mahamud |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Angulo, Kira Mahamud |
dc.subject.por.fl_str_mv |
methodology textbook research interdisciplinarity textual and contextual interpretive approach metodología manualística interdisciplinariedad enfoque interpretativo textual y contextual metodologia manualística interdisciplinaridade enfoque interpretativo contextual e textual |
topic |
methodology textbook research interdisciplinarity textual and contextual interpretive approach metodología manualística interdisciplinariedad enfoque interpretativo textual y contextual metodologia manualística interdisciplinaridade enfoque interpretativo contextual e textual |
description |
The first objective of the work is to continue advancing on methodological issues related to textbook research, building on the basis of previous theoretical and empirical works. This purpose leads to the second objective: to highlight the relevance and need to study thoroughly, from a theoretical and critical perspective, the methodological aspects of textbook analysis. The third is to present a multimodal and interdisciplinary methodological proposal that allows obtaining information about the school manual as a historiographic, social and political documentary source, in a rigorous manner. The importance of differentiating the textbook as a singular multicontextualized document, on the one hand, and the object of study with in the manual, on the other, is emphasized. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51249 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51249 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51249/751375149100 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Kira Mahamud Angulo http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Kira Mahamud Angulo http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 20 No 1 (2020): Continuous publication; e097 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 20 Núm. 1 (2020): Publicación continua; e097 Revista Brasileira de História da Educação; v. 20 n. 1 (2020): Publicação contínua; e097 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532336222208 |