The process of organization of the Polish ethnic schools in State of Rio Grande do Sul (1875 – 1939)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Malikoski, Adriano
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Luchese, Terciane Ângela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38434
Resumo: This article aims to present the structuring process of education of Polish immigration in the State of Rio Grande do Sul between 1875 and 1939. The prerogatives of this school process included prioritizing elementary school and also maintaining ethnic characteristics, as language, religion and Polish cultural values. It is intended to show that ethnic culture was an important element in structuring associative and community processes of the Polish immigration, which encouraged and promoted the structuring of schools in most of its colonial nuclei. For the construction of this narrative, we analyzed different empirical sources, such as, records of associations, reports and school documents.
id RBHE-1_887eaebb5e506f8278308df98c01644e
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38434
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling The process of organization of the Polish ethnic schools in State of Rio Grande do Sul (1875 – 1939)El proceso de organización de las escuelas étnicas polacas en Rio Grande do Sul (1875 – 1939)O processo de organização de escolas étnicas polonesas no Rio Grande do Sul (1875 – 1939)ethnic schoolspolish immigrationschool processescuelas étnicasinmigración polacaproceso escolarEscolas étnicasImigração polonesaProcesso escolarEducaçãoHistória da EducaçãoHistória CulturalThis article aims to present the structuring process of education of Polish immigration in the State of Rio Grande do Sul between 1875 and 1939. The prerogatives of this school process included prioritizing elementary school and also maintaining ethnic characteristics, as language, religion and Polish cultural values. It is intended to show that ethnic culture was an important element in structuring associative and community processes of the Polish immigration, which encouraged and promoted the structuring of schools in most of its colonial nuclei. For the construction of this narrative, we analyzed different empirical sources, such as, records of associations, reports and school documents.Este artículo tiene como objetivo presentar la forma en que se estructuró el proceso de escolarización de la inmigración polaca en Rio Grande do Sul-Brasil, entre 1875 y 1939. Entre las prerrogativas de este proceso escolar estaba la priorización de la enseñanza primaria y también el mantenimiento de las especificidades étnicas, como el idioma, la religión y los valores culturales polacos. Se pretende mostrar que la cultura étnica fue un elemento importante en la estructuración de los procesos asociativos y comunitarios de la inmigración polaca, que fomentó y promovió la estructuración de las escuelas en la mayor parte de sus núcleos coloniales. Para la construcción de esta narración, se analizaron diferentes fuentes empíricas, tales como las actas de las asociaciones, informes y documentos escolares.No presente artigo, o objetivo é analisar como foi estruturado o processo de escolarização da imigração polonesa no Rio Grande do Sul entre 1875 e 1939, no qual foram priorizados o ensino elementar e a manutenção de especificidades étnicas, como língua, religiosidade e valores culturais poloneses. Pretende-se mostrar que a cultura étnica foi um elemento importante na estruturação de processos associativos e comunitários da imigração polonesa, que promoveu a estruturação de escolas na maior parte dos seus núcleos coloniais. Para a construção desta narrativa, foram analisadas diferentes fontes empíricas, como atas de associações, relatórios e documentos escolares.RBHE2017-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38434Revista Brasileira de História da Educação; Vol 17 No 3[46] (2017): Julho/Setembro; 85 - 105Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 17 Núm. 3[46] (2017): Julho/Setembro; 85 - 105Revista Brasileira de História da Educação; v. 17 n. 3[46] (2017): Julho/Setembro; 85 - 1052238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38434/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38434/pdf_1Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMalikoski, AdrianoLuchese, Terciane Ângela2022-02-22T22:17:36Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38434Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:36Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv The process of organization of the Polish ethnic schools in State of Rio Grande do Sul (1875 – 1939)
El proceso de organización de las escuelas étnicas polacas en Rio Grande do Sul (1875 – 1939)
O processo de organização de escolas étnicas polonesas no Rio Grande do Sul (1875 – 1939)
title The process of organization of the Polish ethnic schools in State of Rio Grande do Sul (1875 – 1939)
spellingShingle The process of organization of the Polish ethnic schools in State of Rio Grande do Sul (1875 – 1939)
Malikoski, Adriano
ethnic schools
polish immigration
school process
escuelas étnicas
inmigración polaca
proceso escolar
Escolas étnicas
Imigração polonesa
Processo escolar
Educação
História da Educação
História Cultural
title_short The process of organization of the Polish ethnic schools in State of Rio Grande do Sul (1875 – 1939)
title_full The process of organization of the Polish ethnic schools in State of Rio Grande do Sul (1875 – 1939)
title_fullStr The process of organization of the Polish ethnic schools in State of Rio Grande do Sul (1875 – 1939)
title_full_unstemmed The process of organization of the Polish ethnic schools in State of Rio Grande do Sul (1875 – 1939)
title_sort The process of organization of the Polish ethnic schools in State of Rio Grande do Sul (1875 – 1939)
author Malikoski, Adriano
author_facet Malikoski, Adriano
Luchese, Terciane Ângela
author_role author
author2 Luchese, Terciane Ângela
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Malikoski, Adriano
Luchese, Terciane Ângela
dc.subject.por.fl_str_mv ethnic schools
polish immigration
school process
escuelas étnicas
inmigración polaca
proceso escolar
Escolas étnicas
Imigração polonesa
Processo escolar
Educação
História da Educação
História Cultural
topic ethnic schools
polish immigration
school process
escuelas étnicas
inmigración polaca
proceso escolar
Escolas étnicas
Imigração polonesa
Processo escolar
Educação
História da Educação
História Cultural
description This article aims to present the structuring process of education of Polish immigration in the State of Rio Grande do Sul between 1875 and 1939. The prerogatives of this school process included prioritizing elementary school and also maintaining ethnic characteristics, as language, religion and Polish cultural values. It is intended to show that ethnic culture was an important element in structuring associative and community processes of the Polish immigration, which encouraged and promoted the structuring of schools in most of its colonial nuclei. For the construction of this narrative, we analyzed different empirical sources, such as, records of associations, reports and school documents.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38434
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38434
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38434/pdf
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38434/pdf_1
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 17 No 3[46] (2017): Julho/Setembro; 85 - 105
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 17 Núm. 3[46] (2017): Julho/Setembro; 85 - 105
Revista Brasileira de História da Educação; v. 17 n. 3[46] (2017): Julho/Setembro; 85 - 105
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126529406500864