The process of organization of the Polish ethnic schools in State of Rio Grande do Sul (1875 – 1939)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38434 |
Resumo: | This article aims to present the structuring process of education of Polish immigration in the State of Rio Grande do Sul between 1875 and 1939. The prerogatives of this school process included prioritizing elementary school and also maintaining ethnic characteristics, as language, religion and Polish cultural values. It is intended to show that ethnic culture was an important element in structuring associative and community processes of the Polish immigration, which encouraged and promoted the structuring of schools in most of its colonial nuclei. For the construction of this narrative, we analyzed different empirical sources, such as, records of associations, reports and school documents. |
id |
RBHE-1_887eaebb5e506f8278308df98c01644e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38434 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The process of organization of the Polish ethnic schools in State of Rio Grande do Sul (1875 – 1939)El proceso de organización de las escuelas étnicas polacas en Rio Grande do Sul (1875 – 1939)O processo de organização de escolas étnicas polonesas no Rio Grande do Sul (1875 – 1939)ethnic schoolspolish immigrationschool processescuelas étnicasinmigración polacaproceso escolarEscolas étnicasImigração polonesaProcesso escolarEducaçãoHistória da EducaçãoHistória CulturalThis article aims to present the structuring process of education of Polish immigration in the State of Rio Grande do Sul between 1875 and 1939. The prerogatives of this school process included prioritizing elementary school and also maintaining ethnic characteristics, as language, religion and Polish cultural values. It is intended to show that ethnic culture was an important element in structuring associative and community processes of the Polish immigration, which encouraged and promoted the structuring of schools in most of its colonial nuclei. For the construction of this narrative, we analyzed different empirical sources, such as, records of associations, reports and school documents.Este artículo tiene como objetivo presentar la forma en que se estructuró el proceso de escolarización de la inmigración polaca en Rio Grande do Sul-Brasil, entre 1875 y 1939. Entre las prerrogativas de este proceso escolar estaba la priorización de la enseñanza primaria y también el mantenimiento de las especificidades étnicas, como el idioma, la religión y los valores culturales polacos. Se pretende mostrar que la cultura étnica fue un elemento importante en la estructuración de los procesos asociativos y comunitarios de la inmigración polaca, que fomentó y promovió la estructuración de las escuelas en la mayor parte de sus núcleos coloniales. Para la construcción de esta narración, se analizaron diferentes fuentes empíricas, tales como las actas de las asociaciones, informes y documentos escolares.No presente artigo, o objetivo é analisar como foi estruturado o processo de escolarização da imigração polonesa no Rio Grande do Sul entre 1875 e 1939, no qual foram priorizados o ensino elementar e a manutenção de especificidades étnicas, como língua, religiosidade e valores culturais poloneses. Pretende-se mostrar que a cultura étnica foi um elemento importante na estruturação de processos associativos e comunitários da imigração polonesa, que promoveu a estruturação de escolas na maior parte dos seus núcleos coloniais. Para a construção desta narrativa, foram analisadas diferentes fontes empíricas, como atas de associações, relatórios e documentos escolares.RBHE2017-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38434Revista Brasileira de História da Educação; Vol 17 No 3[46] (2017): Julho/Setembro; 85 - 105Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 17 Núm. 3[46] (2017): Julho/Setembro; 85 - 105Revista Brasileira de História da Educação; v. 17 n. 3[46] (2017): Julho/Setembro; 85 - 1052238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporenghttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38434/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38434/pdf_1Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMalikoski, AdrianoLuchese, Terciane Ângela2022-02-22T22:17:36Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38434Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:36Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The process of organization of the Polish ethnic schools in State of Rio Grande do Sul (1875 – 1939) El proceso de organización de las escuelas étnicas polacas en Rio Grande do Sul (1875 – 1939) O processo de organização de escolas étnicas polonesas no Rio Grande do Sul (1875 – 1939) |
title |
The process of organization of the Polish ethnic schools in State of Rio Grande do Sul (1875 – 1939) |
spellingShingle |
The process of organization of the Polish ethnic schools in State of Rio Grande do Sul (1875 – 1939) Malikoski, Adriano ethnic schools polish immigration school process escuelas étnicas inmigración polaca proceso escolar Escolas étnicas Imigração polonesa Processo escolar Educação História da Educação História Cultural |
title_short |
The process of organization of the Polish ethnic schools in State of Rio Grande do Sul (1875 – 1939) |
title_full |
The process of organization of the Polish ethnic schools in State of Rio Grande do Sul (1875 – 1939) |
title_fullStr |
The process of organization of the Polish ethnic schools in State of Rio Grande do Sul (1875 – 1939) |
title_full_unstemmed |
The process of organization of the Polish ethnic schools in State of Rio Grande do Sul (1875 – 1939) |
title_sort |
The process of organization of the Polish ethnic schools in State of Rio Grande do Sul (1875 – 1939) |
author |
Malikoski, Adriano |
author_facet |
Malikoski, Adriano Luchese, Terciane Ângela |
author_role |
author |
author2 |
Luchese, Terciane Ângela |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Malikoski, Adriano Luchese, Terciane Ângela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ethnic schools polish immigration school process escuelas étnicas inmigración polaca proceso escolar Escolas étnicas Imigração polonesa Processo escolar Educação História da Educação História Cultural |
topic |
ethnic schools polish immigration school process escuelas étnicas inmigración polaca proceso escolar Escolas étnicas Imigração polonesa Processo escolar Educação História da Educação História Cultural |
description |
This article aims to present the structuring process of education of Polish immigration in the State of Rio Grande do Sul between 1875 and 1939. The prerogatives of this school process included prioritizing elementary school and also maintaining ethnic characteristics, as language, religion and Polish cultural values. It is intended to show that ethnic culture was an important element in structuring associative and community processes of the Polish immigration, which encouraged and promoted the structuring of schools in most of its colonial nuclei. For the construction of this narrative, we analyzed different empirical sources, such as, records of associations, reports and school documents. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-07-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa Histórica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38434 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38434 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38434/pdf https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38434/pdf_1 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 17 No 3[46] (2017): Julho/Setembro; 85 - 105 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 17 Núm. 3[46] (2017): Julho/Setembro; 85 - 105 Revista Brasileira de História da Educação; v. 17 n. 3[46] (2017): Julho/Setembro; 85 - 105 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126529406500864 |