Citadels of research in history of education in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Marta Maria de
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47892
Resumo: The proper reflection to the History of Education Research Groups, formalized in Brazilian university institutions in the 1990s, ‘especially at the Federal University of Rio Grande do Norte’ is, in principle, an exercise of reconstitution by memory and writing of an academic culture of debates, studies, meetings and reciprocal interactions of researchers. The main purpose of the work was to analyze the situations of knowledge production in history of education and its theoretical and methodological assumptions, including, in part, the twentieth century and, in part, the twenty-first century. By this reconstitution, we noted that, from the beginning, the History of Education Research Groups, which bring together Brazilian and foreign researchers, present themselves for university institutions, for working groups and for scientific societies, as producers par excellence of knowledge of the history of education.
id RBHE-1_a20949f708620ec5035fe87cbcc50d0a
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/47892
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Citadels of research in history of education in BrazilLas ciudades de las investigaciones de historia de la educación en BrasilAs cidadelas das pesquisas de história da educação no Brasilresearch groupshistory of educationcultural historyuniversity institutionsgrupos de investigacioneshistoria de la educaciónhistoria culturalinstituciones universitariasgrupos de pesquisashistória da educaçãohistória culturalinstituições universitáriasThe proper reflection to the History of Education Research Groups, formalized in Brazilian university institutions in the 1990s, ‘especially at the Federal University of Rio Grande do Norte’ is, in principle, an exercise of reconstitution by memory and writing of an academic culture of debates, studies, meetings and reciprocal interactions of researchers. The main purpose of the work was to analyze the situations of knowledge production in history of education and its theoretical and methodological assumptions, including, in part, the twentieth century and, in part, the twenty-first century. By this reconstitution, we noted that, from the beginning, the History of Education Research Groups, which bring together Brazilian and foreign researchers, present themselves for university institutions, for working groups and for scientific societies, as producers par excellence of knowledge of the history of education.La reflexión adecuada a los Grupos de Investigaciones de Historia de la Educación, formalizados en las instituciones universitarias brasileñas en la década de 1990, ‘en especial, en la Universidad Federal del Rio Grande del Norte’, es, en principio, un ejercicio de reconstitución por la memoria y la escritura de una cultura académica de debates, estudios, encuentros e interacciones recíprocas de investigadores. El principal propósito del trabajo es analizar las situaciones de producción del conocimiento de la historia de la educación y sus presupuestos teórico-metodológicos, contemplando, en parte, el siglo XX y, en parte, el siglo XXI. Por esa reconstitución, se constata que, desde el inicio, los grupos de investigaciones de historia de la educación, que congregan investigadores brasileños y extranjeros, se presentan para las instituciones universitarias, para los grupos de trabajo y para las sociedades científicas como productores por excelencia del conocimiento de la historia de la educación.A reflexão consentânea aos Grupos de Pesquisas de História da Educação, formalizados nas instituições universitárias brasileiras na década de 1990, ‘em especial, na Universidade Federal do Rio Grande do Norte’, é, em princípio, um exercício de reconstituição pela memória e pela escrita de uma cultura acadêmica de debates, de estudos, de encontros e de interações recíprocas de pesquisadores. O principal propósito do trabalho é analisar as situações de produção do conhecimento da história da educação e os seus pressupostos teórico-metodológicos, contemplando, em parte, o século XX e, em parte, o século XXI. Por essa reconstituição, constata-se que, desde o início, os grupos de pesquisas de história da educação, que congregam pesquisadores brasileiros e estrangeiros, apresentam-se, para as instituições universitárias, para os grupos de trabalho e para as sociedades científicas, como produtores por excelência do conhecimento da história da educação.RBHE2019-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47892Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e085Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e085Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e0852238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47892/751375148423Copyright (c) 2019 Marta Maria de Araújohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Marta Maria de2022-03-01T22:17:48Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/47892Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:48Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Citadels of research in history of education in Brazil
Las ciudades de las investigaciones de historia de la educación en Brasil
As cidadelas das pesquisas de história da educação no Brasil
title Citadels of research in history of education in Brazil
spellingShingle Citadels of research in history of education in Brazil
Araújo, Marta Maria de
research groups
history of education
cultural history
university institutions
grupos de investigaciones
historia de la educación
historia cultural
instituciones universitarias
grupos de pesquisas
história da educação
história cultural
instituições universitárias
title_short Citadels of research in history of education in Brazil
title_full Citadels of research in history of education in Brazil
title_fullStr Citadels of research in history of education in Brazil
title_full_unstemmed Citadels of research in history of education in Brazil
title_sort Citadels of research in history of education in Brazil
author Araújo, Marta Maria de
author_facet Araújo, Marta Maria de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Marta Maria de
dc.subject.por.fl_str_mv research groups
history of education
cultural history
university institutions
grupos de investigaciones
historia de la educación
historia cultural
instituciones universitarias
grupos de pesquisas
história da educação
história cultural
instituições universitárias
topic research groups
history of education
cultural history
university institutions
grupos de investigaciones
historia de la educación
historia cultural
instituciones universitarias
grupos de pesquisas
história da educação
história cultural
instituições universitárias
description The proper reflection to the History of Education Research Groups, formalized in Brazilian university institutions in the 1990s, ‘especially at the Federal University of Rio Grande do Norte’ is, in principle, an exercise of reconstitution by memory and writing of an academic culture of debates, studies, meetings and reciprocal interactions of researchers. The main purpose of the work was to analyze the situations of knowledge production in history of education and its theoretical and methodological assumptions, including, in part, the twentieth century and, in part, the twenty-first century. By this reconstitution, we noted that, from the beginning, the History of Education Research Groups, which bring together Brazilian and foreign researchers, present themselves for university institutions, for working groups and for scientific societies, as producers par excellence of knowledge of the history of education.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47892
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47892
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47892/751375148423
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Marta Maria de Araújo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Marta Maria de Araújo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e085
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e085
Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e085
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532286939136