Citadels of research in history of education in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47892 |
Resumo: | The proper reflection to the History of Education Research Groups, formalized in Brazilian university institutions in the 1990s, ‘especially at the Federal University of Rio Grande do Norte’ is, in principle, an exercise of reconstitution by memory and writing of an academic culture of debates, studies, meetings and reciprocal interactions of researchers. The main purpose of the work was to analyze the situations of knowledge production in history of education and its theoretical and methodological assumptions, including, in part, the twentieth century and, in part, the twenty-first century. By this reconstitution, we noted that, from the beginning, the History of Education Research Groups, which bring together Brazilian and foreign researchers, present themselves for university institutions, for working groups and for scientific societies, as producers par excellence of knowledge of the history of education. |
id |
RBHE-1_a20949f708620ec5035fe87cbcc50d0a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/47892 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Citadels of research in history of education in BrazilLas ciudades de las investigaciones de historia de la educación en BrasilAs cidadelas das pesquisas de história da educação no Brasilresearch groupshistory of educationcultural historyuniversity institutionsgrupos de investigacioneshistoria de la educaciónhistoria culturalinstituciones universitariasgrupos de pesquisashistória da educaçãohistória culturalinstituições universitáriasThe proper reflection to the History of Education Research Groups, formalized in Brazilian university institutions in the 1990s, ‘especially at the Federal University of Rio Grande do Norte’ is, in principle, an exercise of reconstitution by memory and writing of an academic culture of debates, studies, meetings and reciprocal interactions of researchers. The main purpose of the work was to analyze the situations of knowledge production in history of education and its theoretical and methodological assumptions, including, in part, the twentieth century and, in part, the twenty-first century. By this reconstitution, we noted that, from the beginning, the History of Education Research Groups, which bring together Brazilian and foreign researchers, present themselves for university institutions, for working groups and for scientific societies, as producers par excellence of knowledge of the history of education.La reflexión adecuada a los Grupos de Investigaciones de Historia de la Educación, formalizados en las instituciones universitarias brasileñas en la década de 1990, ‘en especial, en la Universidad Federal del Rio Grande del Norte’, es, en principio, un ejercicio de reconstitución por la memoria y la escritura de una cultura académica de debates, estudios, encuentros e interacciones recíprocas de investigadores. El principal propósito del trabajo es analizar las situaciones de producción del conocimiento de la historia de la educación y sus presupuestos teórico-metodológicos, contemplando, en parte, el siglo XX y, en parte, el siglo XXI. Por esa reconstitución, se constata que, desde el inicio, los grupos de investigaciones de historia de la educación, que congregan investigadores brasileños y extranjeros, se presentan para las instituciones universitarias, para los grupos de trabajo y para las sociedades científicas como productores por excelencia del conocimiento de la historia de la educación.A reflexão consentânea aos Grupos de Pesquisas de História da Educação, formalizados nas instituições universitárias brasileiras na década de 1990, ‘em especial, na Universidade Federal do Rio Grande do Norte’, é, em princípio, um exercício de reconstituição pela memória e pela escrita de uma cultura acadêmica de debates, de estudos, de encontros e de interações recíprocas de pesquisadores. O principal propósito do trabalho é analisar as situações de produção do conhecimento da história da educação e os seus pressupostos teórico-metodológicos, contemplando, em parte, o século XX e, em parte, o século XXI. Por essa reconstituição, constata-se que, desde o início, os grupos de pesquisas de história da educação, que congregam pesquisadores brasileiros e estrangeiros, apresentam-se, para as instituições universitárias, para os grupos de trabalho e para as sociedades científicas, como produtores por excelência do conhecimento da história da educação.RBHE2019-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47892Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e085Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e085Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e0852238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47892/751375148423Copyright (c) 2019 Marta Maria de Araújohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Marta Maria de2022-03-01T22:17:48Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/47892Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:48Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Citadels of research in history of education in Brazil Las ciudades de las investigaciones de historia de la educación en Brasil As cidadelas das pesquisas de história da educação no Brasil |
title |
Citadels of research in history of education in Brazil |
spellingShingle |
Citadels of research in history of education in Brazil Araújo, Marta Maria de research groups history of education cultural history university institutions grupos de investigaciones historia de la educación historia cultural instituciones universitarias grupos de pesquisas história da educação história cultural instituições universitárias |
title_short |
Citadels of research in history of education in Brazil |
title_full |
Citadels of research in history of education in Brazil |
title_fullStr |
Citadels of research in history of education in Brazil |
title_full_unstemmed |
Citadels of research in history of education in Brazil |
title_sort |
Citadels of research in history of education in Brazil |
author |
Araújo, Marta Maria de |
author_facet |
Araújo, Marta Maria de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Marta Maria de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
research groups history of education cultural history university institutions grupos de investigaciones historia de la educación historia cultural instituciones universitarias grupos de pesquisas história da educação história cultural instituições universitárias |
topic |
research groups history of education cultural history university institutions grupos de investigaciones historia de la educación historia cultural instituciones universitarias grupos de pesquisas história da educação história cultural instituições universitárias |
description |
The proper reflection to the History of Education Research Groups, formalized in Brazilian university institutions in the 1990s, ‘especially at the Federal University of Rio Grande do Norte’ is, in principle, an exercise of reconstitution by memory and writing of an academic culture of debates, studies, meetings and reciprocal interactions of researchers. The main purpose of the work was to analyze the situations of knowledge production in history of education and its theoretical and methodological assumptions, including, in part, the twentieth century and, in part, the twenty-first century. By this reconstitution, we noted that, from the beginning, the History of Education Research Groups, which bring together Brazilian and foreign researchers, present themselves for university institutions, for working groups and for scientific societies, as producers par excellence of knowledge of the history of education. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47892 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47892 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/47892/751375148423 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Marta Maria de Araújo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Marta Maria de Araújo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 19 (2019): Publicação contínua; e085 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 19 (2019): Publicação contínua; e085 Revista Brasileira de História da Educação; v. 19 (2019): Publicação contínua; e085 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126532286939136 |