The Arithmetica trilogy of Antônio Bandeira Trajano: an innovative and modernization project to teach Arithmetic
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38915 |
Resumo: | Here is presented the analysis of a trilogy Arithmetic. Such works have circulated for primary and secondary schools inBrazil, in the period between the second half of the nineteenth century and the beginning of the second half of the nineteen hundreds. Movement which comprised nearly a century. This analysis focuses on some characters (garments) that provided a project materialize, becoming a cultural object. These garments methodology will focus herself. Apparently, this trilogy spread a way of teaching Arithmetic that is configured in that context, as an innovator and modernizer. Question arises: How does the author thought the teaching of Arithmetic? That methodological ‘guise’ of education was called for innovative and modernizing the teaching of Arithmetic? |
id |
RBHE-1_dc3d7f471ff3880f4fdb588eb2bea9b6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38915 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Arithmetica trilogy of Antônio Bandeira Trajano: an innovative and modernization project to teach ArithmeticLa trilogía Arithmetica de Antônio Bandeira Trajano: un proyecto innovador y modernizador para enseñar AritméticaA trilogia "Arithmetica" de Antônio Bandeira Trajano: um projeto inovador e modernizador para ensinar AritméticaArithmetica trilogyMethodology of teaching ArithmeticHistory of mathematics educationTrilogía ArithmeticaMetodología de enseñanza de la AritméticaHistoria de la educación matemáticaHistória da Educação MatemáticaHere is presented the analysis of a trilogy Arithmetic. Such works have circulated for primary and secondary schools inBrazil, in the period between the second half of the nineteenth century and the beginning of the second half of the nineteen hundreds. Movement which comprised nearly a century. This analysis focuses on some characters (garments) that provided a project materialize, becoming a cultural object. These garments methodology will focus herself. Apparently, this trilogy spread a way of teaching Arithmetic that is configured in that context, as an innovator and modernizer. Question arises: How does the author thought the teaching of Arithmetic? That methodological ‘guise’ of education was called for innovative and modernizing the teaching of Arithmetic?Se presenta aquí el análisis de una trilogía Arithmetica. Estas obras circularon por las escuelas primarias y secundarias de Brasil en el período comprendido entre la segunda mitad de los Ochocientos y el comienzo de la segunda mitad de los Novecientos. Circulación que comprendió casi un siglo. Este análisis se centra en algunos personajes (ropaje) que proporcionaron un proyecto de materializar, convirtiéndose en un objeto cultural. De estos ropajes se privilegiará la metodología. Al parecer, de esta trilogía se extendió una manera de enseñar Aritmética que se configuró, en aquel contexto, como innovador y modernizador. Interesa saber: ¿De qué manera el autor pensó la enseñanza dela Aritmética? ¿Qué ‘ropaje’ metodológico de enseñanza quedó denominado de innovador y modernizador para la enseñanza dela Aritmética?Apresenta-se aqui a análise de uma trilogia Arithmetica. Tais obras circularam por escolas primárias e secundárias do Brasil, no período compreendido entre a segunda metade dos Oitocentos e o início da segunda metade dos Novecentos. Circulação que compreendeu quase um século. Tal análise foca alguns caracteres (roupagens) que proporcionaram a um projeto se materializar, transformando-se em objeto cultural. Dessas roupagens, privilegiar-se-á a metodologia. Ao que tudo indica, essa trilogia disseminou um modo de ensinar aritmética que se configurou, naquele contexto, como inovador e modernizador. Interessa saber: Como o autor pensou o ensino de aritmética? Que ‘roupagem’ metodológica de ensino ficou denominada inovadora e modernizadora para o ensino de aritmética?RBHE2015-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpesquisa históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38915Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 201-234Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 201-234Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 201-2342238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38915/pdf_53Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMesquita, Ilka Miglio deNascimento, Ester Fraga Vilas-Bôas Carvalho doOliveira, Marcus Aldenisson de2022-02-22T22:18:12Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38915Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:12Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Arithmetica trilogy of Antônio Bandeira Trajano: an innovative and modernization project to teach Arithmetic La trilogía Arithmetica de Antônio Bandeira Trajano: un proyecto innovador y modernizador para enseñar Aritmética A trilogia "Arithmetica" de Antônio Bandeira Trajano: um projeto inovador e modernizador para ensinar Aritmética |
title |
The Arithmetica trilogy of Antônio Bandeira Trajano: an innovative and modernization project to teach Arithmetic |
spellingShingle |
The Arithmetica trilogy of Antônio Bandeira Trajano: an innovative and modernization project to teach Arithmetic Mesquita, Ilka Miglio de Arithmetica trilogy Methodology of teaching Arithmetic History of mathematics education Trilogía Arithmetica Metodología de enseñanza de la Aritmética Historia de la educación matemática História da Educação Matemática |
title_short |
The Arithmetica trilogy of Antônio Bandeira Trajano: an innovative and modernization project to teach Arithmetic |
title_full |
The Arithmetica trilogy of Antônio Bandeira Trajano: an innovative and modernization project to teach Arithmetic |
title_fullStr |
The Arithmetica trilogy of Antônio Bandeira Trajano: an innovative and modernization project to teach Arithmetic |
title_full_unstemmed |
The Arithmetica trilogy of Antônio Bandeira Trajano: an innovative and modernization project to teach Arithmetic |
title_sort |
The Arithmetica trilogy of Antônio Bandeira Trajano: an innovative and modernization project to teach Arithmetic |
author |
Mesquita, Ilka Miglio de |
author_facet |
Mesquita, Ilka Miglio de Nascimento, Ester Fraga Vilas-Bôas Carvalho do Oliveira, Marcus Aldenisson de |
author_role |
author |
author2 |
Nascimento, Ester Fraga Vilas-Bôas Carvalho do Oliveira, Marcus Aldenisson de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mesquita, Ilka Miglio de Nascimento, Ester Fraga Vilas-Bôas Carvalho do Oliveira, Marcus Aldenisson de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Arithmetica trilogy Methodology of teaching Arithmetic History of mathematics education Trilogía Arithmetica Metodología de enseñanza de la Aritmética Historia de la educación matemática História da Educação Matemática |
topic |
Arithmetica trilogy Methodology of teaching Arithmetic History of mathematics education Trilogía Arithmetica Metodología de enseñanza de la Aritmética Historia de la educación matemática História da Educação Matemática |
description |
Here is presented the analysis of a trilogy Arithmetic. Such works have circulated for primary and secondary schools inBrazil, in the period between the second half of the nineteenth century and the beginning of the second half of the nineteen hundreds. Movement which comprised nearly a century. This analysis focuses on some characters (garments) that provided a project materialize, becoming a cultural object. These garments methodology will focus herself. Apparently, this trilogy spread a way of teaching Arithmetic that is configured in that context, as an innovator and modernizer. Question arises: How does the author thought the teaching of Arithmetic? That methodological ‘guise’ of education was called for innovative and modernizing the teaching of Arithmetic? |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion pesquisa histórica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38915 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38915 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38915/pdf_53 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 15 No 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 201-234 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 15 Núm. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 201-234 Revista Brasileira de História da Educação; v. 15 n. 1[37] (2015): Janeiro/Abril; 201-234 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530880798720 |