Sonorous School Scenes: Histories about education, radio and humor

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Salvadori, Maria Angela Borges
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38521
Resumo: This article, written from the survey of sonorous registers and sources printed of the decades of 1930, 1940 and 1950, interrogates about the success of old radio’s programs of humor centered in scholl thematics, generally constituted of dialogues between a professor and his pupils. It searchs, in this direction, to analyze the tensions that were presents between school knowledge, formal education and programming of the senders in a period in which the radio, before greeted as vehicle of national education, was taken by commercial and popular aspects. In this way, it dialogues particularly with the concepts of language and costum constructed respectively by Mikhail Bakhtin e E. P. hompson. 
id RBHE-1_dc4044dbf92e1369b712198ed4822638
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38521
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Sonorous School Scenes: Histories about education, radio and humorSonoras Cenas Escolares: histórias sobre educação, rádio e humorBroadcastingHumorSonorous SourcesSchool CultureRadiodifusãoHumorFontes SonorasCultura EscolarThis article, written from the survey of sonorous registers and sources printed of the decades of 1930, 1940 and 1950, interrogates about the success of old radio’s programs of humor centered in scholl thematics, generally constituted of dialogues between a professor and his pupils. It searchs, in this direction, to analyze the tensions that were presents between school knowledge, formal education and programming of the senders in a period in which the radio, before greeted as vehicle of national education, was taken by commercial and popular aspects. In this way, it dialogues particularly with the concepts of language and costum constructed respectively by Mikhail Bakhtin e E. P. hompson. Este artigo, escrito a partir do levantamento de registros sonoros e fontes impressas das décadas de 1930, 1940 e 1950, interroga sobre o sucesso de antigos programas radiofônicos de humor centrados em temáticas escolares, geralmente constituídos por diálogos entre um professor e seus alunos. Procura, neste sentido, analisar as tensões presentes entre conhecimento escolar, educação formal e programação das emissoras em um período no qual o rádio, antes saudado como veículo de educação nacional, foi tomado por aspectos comerciais e populares. Neste percurso, dialoga particularmente com os conceitos de linguagem e costume, construídos respectivamente por Mikhail Bakhtin e E. P. Thompson.    RBHE2012-01-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38521Revista Brasileira de História da Educação; Vol 10 No 3 [24] (2010): Setembro/Dezembro; 167-192Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 10 Núm. 3 [24] (2010): Setembro/Dezembro; 167-192Revista Brasileira de História da Educação; v. 10 n. 3 [24] (2010): Setembro/Dezembro; 167-1922238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38521/20052Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSalvadori, Maria Angela Borges2022-02-22T22:21:20Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38521Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:21:20Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Sonorous School Scenes: Histories about education, radio and humor
Sonoras Cenas Escolares: histórias sobre educação, rádio e humor
title Sonorous School Scenes: Histories about education, radio and humor
spellingShingle Sonorous School Scenes: Histories about education, radio and humor
Salvadori, Maria Angela Borges
Broadcasting
Humor
Sonorous Sources
School Culture
Radiodifusão
Humor
Fontes Sonoras
Cultura Escolar
title_short Sonorous School Scenes: Histories about education, radio and humor
title_full Sonorous School Scenes: Histories about education, radio and humor
title_fullStr Sonorous School Scenes: Histories about education, radio and humor
title_full_unstemmed Sonorous School Scenes: Histories about education, radio and humor
title_sort Sonorous School Scenes: Histories about education, radio and humor
author Salvadori, Maria Angela Borges
author_facet Salvadori, Maria Angela Borges
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Salvadori, Maria Angela Borges
dc.subject.por.fl_str_mv Broadcasting
Humor
Sonorous Sources
School Culture
Radiodifusão
Humor
Fontes Sonoras
Cultura Escolar
topic Broadcasting
Humor
Sonorous Sources
School Culture
Radiodifusão
Humor
Fontes Sonoras
Cultura Escolar
description This article, written from the survey of sonorous registers and sources printed of the decades of 1930, 1940 and 1950, interrogates about the success of old radio’s programs of humor centered in scholl thematics, generally constituted of dialogues between a professor and his pupils. It searchs, in this direction, to analyze the tensions that were presents between school knowledge, formal education and programming of the senders in a period in which the radio, before greeted as vehicle of national education, was taken by commercial and popular aspects. In this way, it dialogues particularly with the concepts of language and costum constructed respectively by Mikhail Bakhtin e E. P. hompson. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-01-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38521
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38521
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38521/20052
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 10 No 3 [24] (2010): Setembro/Dezembro; 167-192
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 10 Núm. 3 [24] (2010): Setembro/Dezembro; 167-192
Revista Brasileira de História da Educação; v. 10 n. 3 [24] (2010): Setembro/Dezembro; 167-192
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126529474658304