Music, gymnastics and dance in Brazilian Secondary School in the 19th century

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Garcia, Gilberto Vieira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Gustavo da Motta
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51316
Resumo: The article aims to analyse the relations between music, gymnastics and dance as taught in Brazilian Secondary School in the 19th century. The ‘Imperial Colégio Pedro II’ occupies a central place in the analysis, in view of its importance as an institution that was created to be a model of Secondary School in the country. The concept of the ‘Fine Arts’ that predominated until the end of the 19th century which also included music, gymnastics and dance, is fundamental for the discussions developed throughout the text. ‘Neighbourhood relations’, as defined by Andre Chervel in his researches on the History of school subjects, was central to the development of these articulations. This concept is essential to understand the importance of these subjects in the school curriculum.
id RBHE-1_e2b360cda928a36c688fc5e144b03be4
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/51316
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling Music, gymnastics and dance in Brazilian Secondary School in the 19th centuryMúsica, gimnasia y danza en la educación secundaria de Brasil en el siglo XIXMúsica, ginástica e dança no ensino secundário no Brasil do século XIXImperial Colégio Pedro IIhistory of music educationhistory of physical educationImperial Colegio Pedro IIhistoria de la educación musicalhistoria de la educación físicaImperial Colégio Pedro IIhistória da educação musicalhistória da educação físicaThe article aims to analyse the relations between music, gymnastics and dance as taught in Brazilian Secondary School in the 19th century. The ‘Imperial Colégio Pedro II’ occupies a central place in the analysis, in view of its importance as an institution that was created to be a model of Secondary School in the country. The concept of the ‘Fine Arts’ that predominated until the end of the 19th century which also included music, gymnastics and dance, is fundamental for the discussions developed throughout the text. ‘Neighbourhood relations’, as defined by Andre Chervel in his researches on the History of school subjects, was central to the development of these articulations. This concept is essential to understand the importance of these subjects in the school curriculum.El artículo pretende analizar las relaciones entre la enseñanza de la música, la gimnasia y la danza en el contexto de la educación secundaria, en Río de Janeiro durante el siglo XIX. El imperial Colegio Pedro II ocupa un lugar central en los análisis, en su papel como modelo para la enseñanza secundaria en el país. La concepción de las ‘Bellas Artes’ que perduró hasta finales del siglo XIX, integrando también la música, la gimnasia y la danza, será una base fundamental para las discusiones planteadas a lo largo del texto. La categoría analítica ‘relaciones de vecindad’ definida por André Chervel dentro del estudio de la historia de las disciplinas escolares, fue central para el desarrollo de esas articulaciones, sobre todo, para comprender la importancia de dichas materias en el currículo escolar.O artigo pretende analisar as relações entre o ensino de música, de ginástica e de dança no contexto do ensino secundário, no Rio de Janeiro do século XIX. Para tanto, as análises centraram-se em torno do Imperial Colégio Pedro II, pela sua idealização como instituição modelar para o ensino secundário no país. A concepção das ‘Belas Artes’ que perdurou até o fim do oitocentos, integrando também a música, a ginástica e a dança, será uma base fundamental para as discussões desenvolvidas ao longo do texto. A categoria analítica ‘relação de vizinhança’, definida por André Chervel dentro do estudo da história das disciplinas escolares, foi relevante para o desenvolvimento dessas articulações, sobretudo, para se refletir sobre a importância dessas matérias no currículo escolar.RBHE2021-01-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/5131610.4025/rbhe.v21.2021.e158Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e158Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e158Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e1582238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51316/751375151539Copyright (c) 2021 Gilberto Vieira Garcia, Gustavo da Motta Silva (Autor)http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGarcia, Gilberto VieiraSilva, Gustavo da Motta2022-03-01T22:17:13Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/51316Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-03-01T22:17:13Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv Music, gymnastics and dance in Brazilian Secondary School in the 19th century
Música, gimnasia y danza en la educación secundaria de Brasil en el siglo XIX
Música, ginástica e dança no ensino secundário no Brasil do século XIX
title Music, gymnastics and dance in Brazilian Secondary School in the 19th century
spellingShingle Music, gymnastics and dance in Brazilian Secondary School in the 19th century
Garcia, Gilberto Vieira
Imperial Colégio Pedro II
history of music education
history of physical education
Imperial Colegio Pedro II
historia de la educación musical
historia de la educación física
Imperial Colégio Pedro II
história da educação musical
história da educação física
title_short Music, gymnastics and dance in Brazilian Secondary School in the 19th century
title_full Music, gymnastics and dance in Brazilian Secondary School in the 19th century
title_fullStr Music, gymnastics and dance in Brazilian Secondary School in the 19th century
title_full_unstemmed Music, gymnastics and dance in Brazilian Secondary School in the 19th century
title_sort Music, gymnastics and dance in Brazilian Secondary School in the 19th century
author Garcia, Gilberto Vieira
author_facet Garcia, Gilberto Vieira
Silva, Gustavo da Motta
author_role author
author2 Silva, Gustavo da Motta
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Garcia, Gilberto Vieira
Silva, Gustavo da Motta
dc.subject.por.fl_str_mv Imperial Colégio Pedro II
history of music education
history of physical education
Imperial Colegio Pedro II
historia de la educación musical
historia de la educación física
Imperial Colégio Pedro II
história da educação musical
história da educação física
topic Imperial Colégio Pedro II
history of music education
history of physical education
Imperial Colegio Pedro II
historia de la educación musical
historia de la educación física
Imperial Colégio Pedro II
história da educação musical
história da educação física
description The article aims to analyse the relations between music, gymnastics and dance as taught in Brazilian Secondary School in the 19th century. The ‘Imperial Colégio Pedro II’ occupies a central place in the analysis, in view of its importance as an institution that was created to be a model of Secondary School in the country. The concept of the ‘Fine Arts’ that predominated until the end of the 19th century which also included music, gymnastics and dance, is fundamental for the discussions developed throughout the text. ‘Neighbourhood relations’, as defined by Andre Chervel in his researches on the History of school subjects, was central to the development of these articulations. This concept is essential to understand the importance of these subjects in the school curriculum.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51316
10.4025/rbhe.v21.2021.e158
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51316
identifier_str_mv 10.4025/rbhe.v21.2021.e158
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/51316/751375151539
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Gilberto Vieira Garcia, Gustavo da Motta Silva (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Gilberto Vieira Garcia, Gustavo da Motta Silva (Autor)
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 21 No 1 (2021): Publicação contínua; e158
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 21 Núm. 1 (2021): Publicação contínua; e158
Revista Brasileira de História da Educação; v. 21 n. 1 (2021): Publicação contínua; e158
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126532349853696