O modelo de escola graduada e a expansão da rede escolar no município de Lisboa (1881-1892)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38786 |
Resumo: | This article seeks to register the political visibility of the graded school on a popular education project frame born under the aegis of masons republicans. What is being discussed, in particular, are the reasons which determined, during the first great experience of decentralization of education in Portugal (1881-1892), the identification of educational policy in the city of Lisbon with the new administrative and pedagogical organization. A strong feature in the graded school is that of the capacity of giving an effective answer concerning the education of a large number of children. Moreover, the author associates the new model of school organization to the rise of a qualified teacher’s class, which is essential for understanding the graded school as an organic community; that credits, basically, the idea of specialization, something that has to do with the scientific development of pedagogy and the pedagogical knowledge shared within acommunity of experts. |
id |
RBHE-1_f6043737d25309e0feef29fa2cb38c2d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38786 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O modelo de escola graduada e a expansão da rede escolar no município de Lisboa (1881-1892)Mothers’ UnionGirls Friendly SocietyAnglicanEducationMotherhoodEscola GraduadaDescentralização do EnsinoRenovação PedagógicaPortugalThis article seeks to register the political visibility of the graded school on a popular education project frame born under the aegis of masons republicans. What is being discussed, in particular, are the reasons which determined, during the first great experience of decentralization of education in Portugal (1881-1892), the identification of educational policy in the city of Lisbon with the new administrative and pedagogical organization. A strong feature in the graded school is that of the capacity of giving an effective answer concerning the education of a large number of children. Moreover, the author associates the new model of school organization to the rise of a qualified teacher’s class, which is essential for understanding the graded school as an organic community; that credits, basically, the idea of specialization, something that has to do with the scientific development of pedagogy and the pedagogical knowledge shared within acommunity of experts. Este artigo procura registar a visibilidade política que a escola graduada assume no quadro de um projeto de educação popular nascido sob a égide de maçons republicanos. O que se discute, em particular, são as razões que determinam, no decurso da primeira grande experiência de descentralização do ensino em Portugal (1881-1892), a identificação da política educativa do município de Lisboa com a nova organização administrativo-pedagógica. Um traço marcante é o de que a escola graduada responde com extrema eficácia ao desígnio de escolarizar um elevado número de crianças. Por outro lado, o autor associa o novo modelo de organização escolar à ascensão de um corpo docente qualificado, indispensável para o entendimento da escola graduada enquanto comunidade orgânica; credita, no fundo, à ideia de especialização, algo que tem que ver com o desenvolvimento científico da pedagogia e com a transação do saber pedagógico no seio de uma comunidade de “especialistas”. RBHE2012-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38786Revista Brasileira de História da Educação; Vol 12 No 2[29] (2012): Maio/Agosto; 15-44Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 12 Núm. 2[29] (2012): Maio/Agosto; 15-44Revista Brasileira de História da Educação; v. 12 n. 2[29] (2012): Maio/Agosto; 15-442238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38786/20315Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Carlos Manique da2022-02-22T22:18:56Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38786Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:56Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O modelo de escola graduada e a expansão da rede escolar no município de Lisboa (1881-1892) |
title |
O modelo de escola graduada e a expansão da rede escolar no município de Lisboa (1881-1892) |
spellingShingle |
O modelo de escola graduada e a expansão da rede escolar no município de Lisboa (1881-1892) Silva, Carlos Manique da Mothers’ Union Girls Friendly Society Anglican Education Motherhood Escola Graduada Descentralização do Ensino Renovação Pedagógica Portugal |
title_short |
O modelo de escola graduada e a expansão da rede escolar no município de Lisboa (1881-1892) |
title_full |
O modelo de escola graduada e a expansão da rede escolar no município de Lisboa (1881-1892) |
title_fullStr |
O modelo de escola graduada e a expansão da rede escolar no município de Lisboa (1881-1892) |
title_full_unstemmed |
O modelo de escola graduada e a expansão da rede escolar no município de Lisboa (1881-1892) |
title_sort |
O modelo de escola graduada e a expansão da rede escolar no município de Lisboa (1881-1892) |
author |
Silva, Carlos Manique da |
author_facet |
Silva, Carlos Manique da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Carlos Manique da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mothers’ Union Girls Friendly Society Anglican Education Motherhood Escola Graduada Descentralização do Ensino Renovação Pedagógica Portugal |
topic |
Mothers’ Union Girls Friendly Society Anglican Education Motherhood Escola Graduada Descentralização do Ensino Renovação Pedagógica Portugal |
description |
This article seeks to register the political visibility of the graded school on a popular education project frame born under the aegis of masons republicans. What is being discussed, in particular, are the reasons which determined, during the first great experience of decentralization of education in Portugal (1881-1892), the identification of educational policy in the city of Lisbon with the new administrative and pedagogical organization. A strong feature in the graded school is that of the capacity of giving an effective answer concerning the education of a large number of children. Moreover, the author associates the new model of school organization to the rise of a qualified teacher’s class, which is essential for understanding the graded school as an organic community; that credits, basically, the idea of specialization, something that has to do with the scientific development of pedagogy and the pedagogical knowledge shared within acommunity of experts. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-11-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38786 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38786 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38786/20315 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 12 No 2[29] (2012): Maio/Agosto; 15-44 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 12 Núm. 2[29] (2012): Maio/Agosto; 15-44 Revista Brasileira de História da Educação; v. 12 n. 2[29] (2012): Maio/Agosto; 15-44 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126530429911041 |