O modelo de escola graduada e a expansão da rede escolar no município de Lisboa (1881-1892)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Carlos Manique da
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38786
Resumo: This article seeks to register the political visibility of the graded school on a popular education project frame born under the aegis of masons republicans. What is being discussed, in particular, are the reasons which determined, during the first great experience of decentralization of education in Portugal (1881-1892), the identification of educational policy in the city of Lisbon with the new administrative and pedagogical organization. A strong feature in the graded school is that of the capacity of giving an effective answer concerning the education of a large number of children. Moreover, the author associates the new model of school organization to the rise of a qualified teacher’s class, which is essential for understanding the graded school as an organic community; that credits, basically, the idea of specialization, something that has to do with the scientific development of pedagogy and the pedagogical knowledge shared within acommunity of experts. 
id RBHE-1_f6043737d25309e0feef29fa2cb38c2d
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38786
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling O modelo de escola graduada e a expansão da rede escolar no município de Lisboa (1881-1892)Mothers’ UnionGirls Friendly SocietyAnglicanEducationMotherhoodEscola GraduadaDescentralização do EnsinoRenovação PedagógicaPortugalThis article seeks to register the political visibility of the graded school on a popular education project frame born under the aegis of masons republicans. What is being discussed, in particular, are the reasons which determined, during the first great experience of decentralization of education in Portugal (1881-1892), the identification of educational policy in the city of Lisbon with the new administrative and pedagogical organization. A strong feature in the graded school is that of the capacity of giving an effective answer concerning the education of a large number of children. Moreover, the author associates the new model of school organization to the rise of a qualified teacher’s class, which is essential for understanding the graded school as an organic community; that credits, basically, the idea of specialization, something that has to do with the scientific development of pedagogy and the pedagogical knowledge shared within acommunity of experts. Este artigo procura registar a visibilidade política que a escola graduada assume no quadro de um projeto de educação popular nascido sob a égide de maçons republicanos. O que se discute, em particular, são as razões que determinam, no decurso da primeira grande experiência de descentralização do ensino em Portugal (1881-1892), a identificação da política educativa do município de Lisboa com a nova organização administrativo-pedagógica. Um traço marcante é o de que a escola graduada responde com extrema eficácia ao desígnio de escolarizar um elevado número de crianças. Por outro lado, o autor associa o novo modelo de organização escolar à ascensão de um corpo docente qualificado, indispensável para o entendimento da escola graduada enquanto comunidade orgânica; credita, no fundo, à ideia de especialização, algo que tem que ver com o desenvolvimento científico da pedagogia e com a transação do saber pedagógico no seio de uma comunidade de “especialistas”. RBHE2012-11-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38786Revista Brasileira de História da Educação; Vol 12 No 2[29] (2012): Maio/Agosto; 15-44Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 12 Núm. 2[29] (2012): Maio/Agosto; 15-44Revista Brasileira de História da Educação; v. 12 n. 2[29] (2012): Maio/Agosto; 15-442238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38786/20315Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Carlos Manique da2022-02-22T22:18:56Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38786Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:18:56Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv O modelo de escola graduada e a expansão da rede escolar no município de Lisboa (1881-1892)
title O modelo de escola graduada e a expansão da rede escolar no município de Lisboa (1881-1892)
spellingShingle O modelo de escola graduada e a expansão da rede escolar no município de Lisboa (1881-1892)
Silva, Carlos Manique da
Mothers’ Union
Girls Friendly Society
Anglican
Education
Motherhood
Escola Graduada
Descentralização do Ensino
Renovação Pedagógica
Portugal
title_short O modelo de escola graduada e a expansão da rede escolar no município de Lisboa (1881-1892)
title_full O modelo de escola graduada e a expansão da rede escolar no município de Lisboa (1881-1892)
title_fullStr O modelo de escola graduada e a expansão da rede escolar no município de Lisboa (1881-1892)
title_full_unstemmed O modelo de escola graduada e a expansão da rede escolar no município de Lisboa (1881-1892)
title_sort O modelo de escola graduada e a expansão da rede escolar no município de Lisboa (1881-1892)
author Silva, Carlos Manique da
author_facet Silva, Carlos Manique da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Carlos Manique da
dc.subject.por.fl_str_mv Mothers’ Union
Girls Friendly Society
Anglican
Education
Motherhood
Escola Graduada
Descentralização do Ensino
Renovação Pedagógica
Portugal
topic Mothers’ Union
Girls Friendly Society
Anglican
Education
Motherhood
Escola Graduada
Descentralização do Ensino
Renovação Pedagógica
Portugal
description This article seeks to register the political visibility of the graded school on a popular education project frame born under the aegis of masons republicans. What is being discussed, in particular, are the reasons which determined, during the first great experience of decentralization of education in Portugal (1881-1892), the identification of educational policy in the city of Lisbon with the new administrative and pedagogical organization. A strong feature in the graded school is that of the capacity of giving an effective answer concerning the education of a large number of children. Moreover, the author associates the new model of school organization to the rise of a qualified teacher’s class, which is essential for understanding the graded school as an organic community; that credits, basically, the idea of specialization, something that has to do with the scientific development of pedagogy and the pedagogical knowledge shared within acommunity of experts. 
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-11-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38786
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38786
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38786/20315
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 12 No 2[29] (2012): Maio/Agosto; 15-44
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 12 Núm. 2[29] (2012): Maio/Agosto; 15-44
Revista Brasileira de História da Educação; v. 12 n. 2[29] (2012): Maio/Agosto; 15-44
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126530429911041