“An effort positively unfruitful”: creation of colleges Tobias Barreto and Aníbal Freire in Aracaju (1924-1926)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Magno Francisco de Jesus
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de História da Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38436
Resumo: The purpose of this article is to understand the trajectory of two faculties created in Sergipe, in the 1920s, and had short duration. In this period, the State of Sergipe had an important process of modernization undertaken by the state government through urban reforms and the establishment of cultural and educational institutions. This modernization process has become more effective in the government of Graccho Cardoso (1922-1926), who sought to carry out numerous works in every corner of Sergipe, in an attempt to create a new image for the state linked to his name. Among these works, stand out the faculties of law Tobias Barretoand Pharmacy and Dentistry Anibal Freire. Such institutions of higher education were ephemeral and troubled life with extinction enacted even before the formation of their first classes. 
id RBHE-1_f78ae36396bdba7c63bb83264176838d
oai_identifier_str oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38436
network_acronym_str RBHE-1
network_name_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository_id_str
spelling “An effort positively unfruitful”: creation of colleges Tobias Barreto and Aníbal Freire in Aracaju (1924-1926)“Un esfuerzo positivamente infructuoso”: creación de las facultades Tobias Barreto y Aníbal Freire en Aracaju (1924-1926)“Um esforço positivamente infructifero”: a criação das faculdades Tobias Barreto e Aníbal Freire em Aracaju (1924-1926)higher educationeducational institutionsGraccho CardosoSergipeenseñanza superiorinstituciones educativasGraccho CardosoSergipeensino superiorinstituições educacionaisGraccho CardosoSergipeThe purpose of this article is to understand the trajectory of two faculties created in Sergipe, in the 1920s, and had short duration. In this period, the State of Sergipe had an important process of modernization undertaken by the state government through urban reforms and the establishment of cultural and educational institutions. This modernization process has become more effective in the government of Graccho Cardoso (1922-1926), who sought to carry out numerous works in every corner of Sergipe, in an attempt to create a new image for the state linked to his name. Among these works, stand out the faculties of law Tobias Barretoand Pharmacy and Dentistry Anibal Freire. Such institutions of higher education were ephemeral and troubled life with extinction enacted even before the formation of their first classes. El propósito de este artículo es comprender la trayectoria de dos facultades creadas en Sergipe, Brasil, en la década de 1920, y que tuvieron una corta duración. En este periodo, el estado de Sergipe presentaba un importante proceso de modernización, emprendido por el poder público estatal mediante reformas urbanas y del establecimiento de instituciones culturales y educacionales. Este proceso de modernización se ha vuelto más efectivo en el gobierno de Graccho Cardoso (1922-1926), que pretendía llevar a cabo numerosas obras en todos los rincones de Sergipe, en un intento de crear una nueva imagen para el estado ligado a su nombre. Entre estas obras se destacaron las facultades de Derecho Tobias Barreto y de Farmacia y Odontología Aníbal Freire. Tales instituciones de educación superior tuvieron duración efímera e intranquila, con su extinción promulgada incluso antes de la formación de sus primeros grupos.O propósito neste artigo é compreender a trajetória de duas faculdades criadas em Sergipe na década de 1920, as quais tiveram duração efêmera. Nesse período, o estado de Sergipe apresentava um importante processo de modernização, caracterizado por reformas urbanas e pela fundação de instituições culturais e educacionais empreendidas pelo poder público estadual. Esse processo modernizador tornou-se mais eficaz no governo de Graccho Cardoso (1922-1926), que buscou realizar inúmeras obras em todos os recantos de Sergipe, na tentativa de criar uma nova imagem para o estado e atrelada ao seu nome. Entre essas obras destacaram-se a Faculdade de Direito Tobias Barreto e a Faculdade de Farmácia e Odontologia Aníbal Freire. Tais instituições de ensino superior tiveram duração efêmera e conturbada, sendo sua extinção decretada antes mesmo da formação das primeiras turmas.RBHE2017-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38436Revista Brasileira de História da Educação; Vol 17 No 3[46] (2017): Julho/Setembro; 137 - 170Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 17 Núm. 3[46] (2017): Julho/Setembro; 137 - 170Revista Brasileira de História da Educação; v. 17 n. 3[46] (2017): Julho/Setembro; 137 - 1702238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38436/pdfCopyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Magno Francisco de Jesus2022-02-22T22:17:35Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38436Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:35Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false
dc.title.none.fl_str_mv “An effort positively unfruitful”: creation of colleges Tobias Barreto and Aníbal Freire in Aracaju (1924-1926)
“Un esfuerzo positivamente infructuoso”: creación de las facultades Tobias Barreto y Aníbal Freire en Aracaju (1924-1926)
“Um esforço positivamente infructifero”: a criação das faculdades Tobias Barreto e Aníbal Freire em Aracaju (1924-1926)
title “An effort positively unfruitful”: creation of colleges Tobias Barreto and Aníbal Freire in Aracaju (1924-1926)
spellingShingle “An effort positively unfruitful”: creation of colleges Tobias Barreto and Aníbal Freire in Aracaju (1924-1926)
Santos, Magno Francisco de Jesus
higher education
educational institutions
Graccho Cardoso
Sergipe
enseñanza superior
instituciones educativas
Graccho Cardoso
Sergipe
ensino superior
instituições educacionais
Graccho Cardoso
Sergipe
title_short “An effort positively unfruitful”: creation of colleges Tobias Barreto and Aníbal Freire in Aracaju (1924-1926)
title_full “An effort positively unfruitful”: creation of colleges Tobias Barreto and Aníbal Freire in Aracaju (1924-1926)
title_fullStr “An effort positively unfruitful”: creation of colleges Tobias Barreto and Aníbal Freire in Aracaju (1924-1926)
title_full_unstemmed “An effort positively unfruitful”: creation of colleges Tobias Barreto and Aníbal Freire in Aracaju (1924-1926)
title_sort “An effort positively unfruitful”: creation of colleges Tobias Barreto and Aníbal Freire in Aracaju (1924-1926)
author Santos, Magno Francisco de Jesus
author_facet Santos, Magno Francisco de Jesus
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Magno Francisco de Jesus
dc.subject.por.fl_str_mv higher education
educational institutions
Graccho Cardoso
Sergipe
enseñanza superior
instituciones educativas
Graccho Cardoso
Sergipe
ensino superior
instituições educacionais
Graccho Cardoso
Sergipe
topic higher education
educational institutions
Graccho Cardoso
Sergipe
enseñanza superior
instituciones educativas
Graccho Cardoso
Sergipe
ensino superior
instituições educacionais
Graccho Cardoso
Sergipe
description The purpose of this article is to understand the trajectory of two faculties created in Sergipe, in the 1920s, and had short duration. In this period, the State of Sergipe had an important process of modernization undertaken by the state government through urban reforms and the establishment of cultural and educational institutions. This modernization process has become more effective in the government of Graccho Cardoso (1922-1926), who sought to carry out numerous works in every corner of Sergipe, in an attempt to create a new image for the state linked to his name. Among these works, stand out the faculties of law Tobias Barretoand Pharmacy and Dentistry Anibal Freire. Such institutions of higher education were ephemeral and troubled life with extinction enacted even before the formation of their first classes. 
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Pesquisa Histórica
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38436
url https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38436
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38436/pdf
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RBHE
publisher.none.fl_str_mv RBHE
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação; Vol 17 No 3[46] (2017): Julho/Setembro; 137 - 170
Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 17 Núm. 3[46] (2017): Julho/Setembro; 137 - 170
Revista Brasileira de História da Educação; v. 17 n. 3[46] (2017): Julho/Setembro; 137 - 170
2238-0094
1519-5902
reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)
instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron:RBHE
instname_str Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
instacron_str RBHE
institution RBHE
reponame_str Revista Brasileira de História da Educação (Online)
collection Revista Brasileira de História da Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)
repository.mail.fl_str_mv ||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com
_version_ 1752126529411743744