“An effort positively unfruitful”: creation of colleges Tobias Barreto and Aníbal Freire in Aracaju (1924-1926)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38436 |
Resumo: | The purpose of this article is to understand the trajectory of two faculties created in Sergipe, in the 1920s, and had short duration. In this period, the State of Sergipe had an important process of modernization undertaken by the state government through urban reforms and the establishment of cultural and educational institutions. This modernization process has become more effective in the government of Graccho Cardoso (1922-1926), who sought to carry out numerous works in every corner of Sergipe, in an attempt to create a new image for the state linked to his name. Among these works, stand out the faculties of law Tobias Barretoand Pharmacy and Dentistry Anibal Freire. Such institutions of higher education were ephemeral and troubled life with extinction enacted even before the formation of their first classes. |
id |
RBHE-1_f78ae36396bdba7c63bb83264176838d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.uem.br/ojs:article/38436 |
network_acronym_str |
RBHE-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
“An effort positively unfruitful”: creation of colleges Tobias Barreto and Aníbal Freire in Aracaju (1924-1926)“Un esfuerzo positivamente infructuoso”: creación de las facultades Tobias Barreto y Aníbal Freire en Aracaju (1924-1926)“Um esforço positivamente infructifero”: a criação das faculdades Tobias Barreto e Aníbal Freire em Aracaju (1924-1926)higher educationeducational institutionsGraccho CardosoSergipeenseñanza superiorinstituciones educativasGraccho CardosoSergipeensino superiorinstituições educacionaisGraccho CardosoSergipeThe purpose of this article is to understand the trajectory of two faculties created in Sergipe, in the 1920s, and had short duration. In this period, the State of Sergipe had an important process of modernization undertaken by the state government through urban reforms and the establishment of cultural and educational institutions. This modernization process has become more effective in the government of Graccho Cardoso (1922-1926), who sought to carry out numerous works in every corner of Sergipe, in an attempt to create a new image for the state linked to his name. Among these works, stand out the faculties of law Tobias Barretoand Pharmacy and Dentistry Anibal Freire. Such institutions of higher education were ephemeral and troubled life with extinction enacted even before the formation of their first classes. El propósito de este artículo es comprender la trayectoria de dos facultades creadas en Sergipe, Brasil, en la década de 1920, y que tuvieron una corta duración. En este periodo, el estado de Sergipe presentaba un importante proceso de modernización, emprendido por el poder público estatal mediante reformas urbanas y del establecimiento de instituciones culturales y educacionales. Este proceso de modernización se ha vuelto más efectivo en el gobierno de Graccho Cardoso (1922-1926), que pretendía llevar a cabo numerosas obras en todos los rincones de Sergipe, en un intento de crear una nueva imagen para el estado ligado a su nombre. Entre estas obras se destacaron las facultades de Derecho Tobias Barreto y de Farmacia y Odontología Aníbal Freire. Tales instituciones de educación superior tuvieron duración efímera e intranquila, con su extinción promulgada incluso antes de la formación de sus primeros grupos.O propósito neste artigo é compreender a trajetória de duas faculdades criadas em Sergipe na década de 1920, as quais tiveram duração efêmera. Nesse período, o estado de Sergipe apresentava um importante processo de modernização, caracterizado por reformas urbanas e pela fundação de instituições culturais e educacionais empreendidas pelo poder público estadual. Esse processo modernizador tornou-se mais eficaz no governo de Graccho Cardoso (1922-1926), que buscou realizar inúmeras obras em todos os recantos de Sergipe, na tentativa de criar uma nova imagem para o estado e atrelada ao seu nome. Entre essas obras destacaram-se a Faculdade de Direito Tobias Barreto e a Faculdade de Farmácia e Odontologia Aníbal Freire. Tais instituições de ensino superior tiveram duração efêmera e conturbada, sendo sua extinção decretada antes mesmo da formação das primeiras turmas.RBHE2017-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPesquisa Históricaapplication/pdfhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38436Revista Brasileira de História da Educação; Vol 17 No 3[46] (2017): Julho/Setembro; 137 - 170Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 17 Núm. 3[46] (2017): Julho/Setembro; 137 - 170Revista Brasileira de História da Educação; v. 17 n. 3[46] (2017): Julho/Setembro; 137 - 1702238-00941519-5902reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online)instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)instacron:RBHEporhttps://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38436/pdfCopyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Magno Francisco de Jesus2022-02-22T22:17:35Zoai:periodicos.uem.br/ojs:article/38436Revistahttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/indexPUBhttp://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/oai||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com2238-00941519-5902opendoar:2022-02-22T22:17:35Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“An effort positively unfruitful”: creation of colleges Tobias Barreto and Aníbal Freire in Aracaju (1924-1926) “Un esfuerzo positivamente infructuoso”: creación de las facultades Tobias Barreto y Aníbal Freire en Aracaju (1924-1926) “Um esforço positivamente infructifero”: a criação das faculdades Tobias Barreto e Aníbal Freire em Aracaju (1924-1926) |
title |
“An effort positively unfruitful”: creation of colleges Tobias Barreto and Aníbal Freire in Aracaju (1924-1926) |
spellingShingle |
“An effort positively unfruitful”: creation of colleges Tobias Barreto and Aníbal Freire in Aracaju (1924-1926) Santos, Magno Francisco de Jesus higher education educational institutions Graccho Cardoso Sergipe enseñanza superior instituciones educativas Graccho Cardoso Sergipe ensino superior instituições educacionais Graccho Cardoso Sergipe |
title_short |
“An effort positively unfruitful”: creation of colleges Tobias Barreto and Aníbal Freire in Aracaju (1924-1926) |
title_full |
“An effort positively unfruitful”: creation of colleges Tobias Barreto and Aníbal Freire in Aracaju (1924-1926) |
title_fullStr |
“An effort positively unfruitful”: creation of colleges Tobias Barreto and Aníbal Freire in Aracaju (1924-1926) |
title_full_unstemmed |
“An effort positively unfruitful”: creation of colleges Tobias Barreto and Aníbal Freire in Aracaju (1924-1926) |
title_sort |
“An effort positively unfruitful”: creation of colleges Tobias Barreto and Aníbal Freire in Aracaju (1924-1926) |
author |
Santos, Magno Francisco de Jesus |
author_facet |
Santos, Magno Francisco de Jesus |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Magno Francisco de Jesus |
dc.subject.por.fl_str_mv |
higher education educational institutions Graccho Cardoso Sergipe enseñanza superior instituciones educativas Graccho Cardoso Sergipe ensino superior instituições educacionais Graccho Cardoso Sergipe |
topic |
higher education educational institutions Graccho Cardoso Sergipe enseñanza superior instituciones educativas Graccho Cardoso Sergipe ensino superior instituições educacionais Graccho Cardoso Sergipe |
description |
The purpose of this article is to understand the trajectory of two faculties created in Sergipe, in the 1920s, and had short duration. In this period, the State of Sergipe had an important process of modernization undertaken by the state government through urban reforms and the establishment of cultural and educational institutions. This modernization process has become more effective in the government of Graccho Cardoso (1922-1926), who sought to carry out numerous works in every corner of Sergipe, in an attempt to create a new image for the state linked to his name. Among these works, stand out the faculties of law Tobias Barretoand Pharmacy and Dentistry Anibal Freire. Such institutions of higher education were ephemeral and troubled life with extinction enacted even before the formation of their first classes. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-07-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Pesquisa Histórica |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38436 |
url |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38436 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/38436/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2017 RBHE - Revista Brasileira de História da Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
publisher.none.fl_str_mv |
RBHE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação; Vol 17 No 3[46] (2017): Julho/Setembro; 137 - 170 Revista Brasileira de História da Educação; Vol. 17 Núm. 3[46] (2017): Julho/Setembro; 137 - 170 Revista Brasileira de História da Educação; v. 17 n. 3[46] (2017): Julho/Setembro; 137 - 170 2238-0094 1519-5902 reponame:Revista Brasileira de História da Educação (Online) instname:Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) instacron:RBHE |
instname_str |
Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
instacron_str |
RBHE |
institution |
RBHE |
reponame_str |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
collection |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de História da Educação (Online) - Revista Brasileira de História da Educação (RBHE) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rbhe@sbhe.org.br|| revistabhe@gmail.com |
_version_ |
1752126529411743744 |