Development of a virtual pedagogical model for digital performing arts

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bidarra, José
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Alves da Veiga, Pedro, Sapucaia, Rosimária, Wexel, Juliana, Tavares, Mirian, Costa, Susana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34627/redvol6iss1e202301
Resumo: Abstract: A pedagogical model oriented towards digital performing arts cannot neglect the way many technological artifacts and social media are used in today's society. In this sense, the integration of new digital technologies and locative media in hybrid learning is mandatory in this model, which should also be based on specific areas of the Digital Arts domain that need an appropriate pedagogy, as is the case of Performing Arts. Thus, in this paper, a proposal for a hybrid pedagogical model is developed, based on several recognized and tested methodologies, seeking to cover cyber performance itself. It can also be used as a teaching-learning tool, in a creative way, in hybrid environments, where some elements may share the same physical space, while others are at a distance, or where some elements of the performance may have been previously recorded, while others occur in real-time. Keywords: Pedagogical model; Hybrid teaching; Digital performing arts; Cyberperformance.        
id RCAP_00b05fbefb6d01f64ff92caec4923d5b
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/29227
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Development of a virtual pedagogical model for digital performing artsDesenvolvimento de um modelo pedagógico virtual paras as Artes performativas digitaisAbstract: A pedagogical model oriented towards digital performing arts cannot neglect the way many technological artifacts and social media are used in today's society. In this sense, the integration of new digital technologies and locative media in hybrid learning is mandatory in this model, which should also be based on specific areas of the Digital Arts domain that need an appropriate pedagogy, as is the case of Performing Arts. Thus, in this paper, a proposal for a hybrid pedagogical model is developed, based on several recognized and tested methodologies, seeking to cover cyber performance itself. It can also be used as a teaching-learning tool, in a creative way, in hybrid environments, where some elements may share the same physical space, while others are at a distance, or where some elements of the performance may have been previously recorded, while others occur in real-time. Keywords: Pedagogical model; Hybrid teaching; Digital performing arts; Cyberperformance.        Resumo: Um modelo pedagógico orientado para as artes performativas digitais não pode descurar a forma como muitos artefactos tecnológicos e media sociais são utilizados na sociedade atual. Neste sentido, a integração de novas tecnologias digitais e media locativos na aprendizagem híbrida é obrigatória neste modelo que deve ter ainda, como base, áreas específicas do domínio das Artes Digitais que necessitem de uma pedagogia apropriada, como é o caso das Artes Performativas. Assim, neste artigo, é desenvolvida uma proposta de modelo pedagógico híbrido, com base em várias metodologias reconhecidas e testadas, procurando abranger a ciberperformance em si mesma. Pode ainda ser usada como ferramenta de ensino-aprendizagem, de forma criativa e criadora, em ambientes híbridos, em que alguns elementos podem partilhar o mesmo espaço físico, enquanto outros se encontram a distância, ou em que alguns elementos da performance podem ter sido previamente gravados, enquanto outros ocorrem em tempo real. Palavras-Chave: Modelo pedagógico; Ensino híbrido; Artes performativas digitais; Ciberperformance.LE@D - Laboratório de Educação a Distância e eLearning2023-04-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34627/redvol6iss1e202301https://doi.org/10.34627/redvol6iss1e202301Journal of Distance Education and eLearning; Vol. 6 No. 1 (2023): jan-junho 2023; e202301RE@D - Revista de Educación a Distancia y eLearning; Vol. 6 Núm. 1 (2023): jan-junho 2023; e202301RE@D - Revista de Educação a Distância e Elearning; Vol. 6 N.º 1 (2023): jan-junho 2023; e2023012182-4967reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/lead_read/article/view/29227https://revistas.rcaap.pt/lead_read/article/view/29227/22206Direitos de Autor (c) 2023 RE@D - Revista de Educação a Distância e Elearninginfo:eu-repo/semantics/openAccessBidarra, JoséAlves da Veiga, PedroSapucaia, RosimáriaWexel, JulianaTavares, MirianCosta, Susana2023-04-29T05:15:12Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/29227Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:50:19.582888Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Development of a virtual pedagogical model for digital performing arts
Desenvolvimento de um modelo pedagógico virtual paras as Artes performativas digitais
title Development of a virtual pedagogical model for digital performing arts
spellingShingle Development of a virtual pedagogical model for digital performing arts
Bidarra, José
title_short Development of a virtual pedagogical model for digital performing arts
title_full Development of a virtual pedagogical model for digital performing arts
title_fullStr Development of a virtual pedagogical model for digital performing arts
title_full_unstemmed Development of a virtual pedagogical model for digital performing arts
title_sort Development of a virtual pedagogical model for digital performing arts
author Bidarra, José
author_facet Bidarra, José
Alves da Veiga, Pedro
Sapucaia, Rosimária
Wexel, Juliana
Tavares, Mirian
Costa, Susana
author_role author
author2 Alves da Veiga, Pedro
Sapucaia, Rosimária
Wexel, Juliana
Tavares, Mirian
Costa, Susana
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bidarra, José
Alves da Veiga, Pedro
Sapucaia, Rosimária
Wexel, Juliana
Tavares, Mirian
Costa, Susana
description Abstract: A pedagogical model oriented towards digital performing arts cannot neglect the way many technological artifacts and social media are used in today's society. In this sense, the integration of new digital technologies and locative media in hybrid learning is mandatory in this model, which should also be based on specific areas of the Digital Arts domain that need an appropriate pedagogy, as is the case of Performing Arts. Thus, in this paper, a proposal for a hybrid pedagogical model is developed, based on several recognized and tested methodologies, seeking to cover cyber performance itself. It can also be used as a teaching-learning tool, in a creative way, in hybrid environments, where some elements may share the same physical space, while others are at a distance, or where some elements of the performance may have been previously recorded, while others occur in real-time. Keywords: Pedagogical model; Hybrid teaching; Digital performing arts; Cyberperformance.        
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-26
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34627/redvol6iss1e202301
https://doi.org/10.34627/redvol6iss1e202301
url https://doi.org/10.34627/redvol6iss1e202301
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.rcaap.pt/lead_read/article/view/29227
https://revistas.rcaap.pt/lead_read/article/view/29227/22206
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 RE@D - Revista de Educação a Distância e Elearning
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 RE@D - Revista de Educação a Distância e Elearning
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv LE@D - Laboratório de Educação a Distância e eLearning
publisher.none.fl_str_mv LE@D - Laboratório de Educação a Distância e eLearning
dc.source.none.fl_str_mv Journal of Distance Education and eLearning; Vol. 6 No. 1 (2023): jan-junho 2023; e202301
RE@D - Revista de Educación a Distancia y eLearning; Vol. 6 Núm. 1 (2023): jan-junho 2023; e202301
RE@D - Revista de Educação a Distância e Elearning; Vol. 6 N.º 1 (2023): jan-junho 2023; e202301
2182-4967
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799131582917771264