O comentário crítico em relatórios de observação de aulas: contributos para uma reflexão sobre a profissionalidade docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/86287 |
Resumo: | At present, when considering models for initial teachers training the capacity toreflect on different aspects of teaching is valued. The efficiency of the approaches used to developthis capacity in the students is an open question. Knowledge about the results of the tools usedin initial teachers training may be enhanced by the analysis of one of the texts types where thereflexion is transcribed, the classroom observation report.The section of the classroom observation report centred in the critical comment is the objectof study. Hence, the analysis looks at the linguistic and pragmatics description of the utteranceswhere the critical reflection takes form. The results show a discursive organisation with a strong investment in movements of justification/explanation and repair, accordingly to the principles of courtesy/politeness in speech (Fonseca 1996), and in strategies of attenuation commonly present in the utterances of the discursive segment under analysis (Briz 2007), namely the assertive and appreciative ones.Data is relevant for the regulation of formation processes leading to the development of critical thinking and reflection about classroom practice for future teachers. |
id |
RCAP_1136f1978250581119d1d8b48cd83f45 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio-aberto.up.pt:10216/86287 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
O comentário crítico em relatórios de observação de aulas: contributos para uma reflexão sobre a profissionalidade docenteCiências da educação, Ciências da educaçãoEducational sciences, Educational sciencesAt present, when considering models for initial teachers training the capacity toreflect on different aspects of teaching is valued. The efficiency of the approaches used to developthis capacity in the students is an open question. Knowledge about the results of the tools usedin initial teachers training may be enhanced by the analysis of one of the texts types where thereflexion is transcribed, the classroom observation report.The section of the classroom observation report centred in the critical comment is the objectof study. Hence, the analysis looks at the linguistic and pragmatics description of the utteranceswhere the critical reflection takes form. The results show a discursive organisation with a strong investment in movements of justification/explanation and repair, accordingly to the principles of courtesy/politeness in speech (Fonseca 1996), and in strategies of attenuation commonly present in the utterances of the discursive segment under analysis (Briz 2007), namely the assertive and appreciative ones.Data is relevant for the regulation of formation processes leading to the development of critical thinking and reflection about classroom practice for future teachers.20162016-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/86287por2183-3958Duarte, Isabel MargaridaRodrigues, Sónia Valenteinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-29T14:00:42Zoai:repositorio-aberto.up.pt:10216/86287Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T23:52:23.200343Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
O comentário crítico em relatórios de observação de aulas: contributos para uma reflexão sobre a profissionalidade docente |
title |
O comentário crítico em relatórios de observação de aulas: contributos para uma reflexão sobre a profissionalidade docente |
spellingShingle |
O comentário crítico em relatórios de observação de aulas: contributos para uma reflexão sobre a profissionalidade docente Duarte, Isabel Margarida Ciências da educação, Ciências da educação Educational sciences, Educational sciences |
title_short |
O comentário crítico em relatórios de observação de aulas: contributos para uma reflexão sobre a profissionalidade docente |
title_full |
O comentário crítico em relatórios de observação de aulas: contributos para uma reflexão sobre a profissionalidade docente |
title_fullStr |
O comentário crítico em relatórios de observação de aulas: contributos para uma reflexão sobre a profissionalidade docente |
title_full_unstemmed |
O comentário crítico em relatórios de observação de aulas: contributos para uma reflexão sobre a profissionalidade docente |
title_sort |
O comentário crítico em relatórios de observação de aulas: contributos para uma reflexão sobre a profissionalidade docente |
author |
Duarte, Isabel Margarida |
author_facet |
Duarte, Isabel Margarida Rodrigues, Sónia Valente |
author_role |
author |
author2 |
Rodrigues, Sónia Valente |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Duarte, Isabel Margarida Rodrigues, Sónia Valente |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ciências da educação, Ciências da educação Educational sciences, Educational sciences |
topic |
Ciências da educação, Ciências da educação Educational sciences, Educational sciences |
description |
At present, when considering models for initial teachers training the capacity toreflect on different aspects of teaching is valued. The efficiency of the approaches used to developthis capacity in the students is an open question. Knowledge about the results of the tools usedin initial teachers training may be enhanced by the analysis of one of the texts types where thereflexion is transcribed, the classroom observation report.The section of the classroom observation report centred in the critical comment is the objectof study. Hence, the analysis looks at the linguistic and pragmatics description of the utteranceswhere the critical reflection takes form. The results show a discursive organisation with a strong investment in movements of justification/explanation and repair, accordingly to the principles of courtesy/politeness in speech (Fonseca 1996), and in strategies of attenuation commonly present in the utterances of the discursive segment under analysis (Briz 2007), namely the assertive and appreciative ones.Data is relevant for the regulation of formation processes leading to the development of critical thinking and reflection about classroom practice for future teachers. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016 2016-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/86287 |
url |
https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/86287 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
2183-3958 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799135844107288576 |