Between Indigenous Mythology and the Out-of-Frame: Notes on Spectrality in Hamaca Paraguaya (2006)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ricardo Lessa Filho
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.14591/aniki.v10n1.806
Resumo: The present essay analyses Paz Encina’s film Hamaca Paraguaya (2006), the first feature film made in Paraguay since 1978, focusing on the way in which the Paraguayan filmmaker conceives the transmutation of the Guarani indigenous myth into the language of cinema and fiction. The text examines formal choices in Encina's film, such as the desynchronization between image and sound and, above all, the important and singular aesthetic and temporal exercise with the out-of-frame, addressing both its spectrality and its staging of the visible and the invisible.
id RCAP_1272aae3e7b73330a0070f7ddfe0ae09
oai_identifier_str oai:aim.org.pt/ojs/:article/806
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Between Indigenous Mythology and the Out-of-Frame: Notes on Spectrality in Hamaca Paraguaya (2006)Entre a Mitologia Indígena e o Fora de Campo: Notas sobre a espectralidade em Hamaca Paraguaya (2006)Paraguayan cinemaindigenous mythologyout-of-framespectralityCinema paraguaiomitologia indígenafora de campoespectralidadeThe present essay analyses Paz Encina’s film Hamaca Paraguaya (2006), the first feature film made in Paraguay since 1978, focusing on the way in which the Paraguayan filmmaker conceives the transmutation of the Guarani indigenous myth into the language of cinema and fiction. The text examines formal choices in Encina's film, such as the desynchronization between image and sound and, above all, the important and singular aesthetic and temporal exercise with the out-of-frame, addressing both its spectrality and its staging of the visible and the invisible.O presente ensaio analisa o filme Hamaca paraguaya (2006), de Paz Encina, o primeiro longa-metragem realizado no Paraguai desde 1978, para discutir a maneira como a cineasta paraguaia concebe a transmutação do mito indígena dos guaranis para a linguagem cinematográfica e ficcional. O texto examina escolhas formais do filme de Encina, tais como a dessincronização entre a imagem e o som e, sobretudo, seu importante e singular exercício estético e temporal com o fora de campo a partir de sua espectralidade e de suas encenações entre o visível e o invisível.AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2023-01-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v10n1.806https://doi.org/10.14591/aniki.v10n1.806Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 10 No 1 (2023): Immersion and Expanded Spectatorships; 54-83Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 10 n. 1 (2023): Imersão e Experiências de Recepção Expandidas ; 54-832183-175010.14591/aniki.v10n1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/806http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/806/519Direitos de Autor (c) 2023 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRicardo Lessa Filho2024-01-26T02:03:26Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/806Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:22.830124Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Between Indigenous Mythology and the Out-of-Frame: Notes on Spectrality in Hamaca Paraguaya (2006)
Entre a Mitologia Indígena e o Fora de Campo: Notas sobre a espectralidade em Hamaca Paraguaya (2006)
title Between Indigenous Mythology and the Out-of-Frame: Notes on Spectrality in Hamaca Paraguaya (2006)
spellingShingle Between Indigenous Mythology and the Out-of-Frame: Notes on Spectrality in Hamaca Paraguaya (2006)
Ricardo Lessa Filho
Paraguayan cinema
indigenous mythology
out-of-frame
spectrality
Cinema paraguaio
mitologia indígena
fora de campo
espectralidade
title_short Between Indigenous Mythology and the Out-of-Frame: Notes on Spectrality in Hamaca Paraguaya (2006)
title_full Between Indigenous Mythology and the Out-of-Frame: Notes on Spectrality in Hamaca Paraguaya (2006)
title_fullStr Between Indigenous Mythology and the Out-of-Frame: Notes on Spectrality in Hamaca Paraguaya (2006)
title_full_unstemmed Between Indigenous Mythology and the Out-of-Frame: Notes on Spectrality in Hamaca Paraguaya (2006)
title_sort Between Indigenous Mythology and the Out-of-Frame: Notes on Spectrality in Hamaca Paraguaya (2006)
author Ricardo Lessa Filho
author_facet Ricardo Lessa Filho
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ricardo Lessa Filho
dc.subject.por.fl_str_mv Paraguayan cinema
indigenous mythology
out-of-frame
spectrality
Cinema paraguaio
mitologia indígena
fora de campo
espectralidade
topic Paraguayan cinema
indigenous mythology
out-of-frame
spectrality
Cinema paraguaio
mitologia indígena
fora de campo
espectralidade
description The present essay analyses Paz Encina’s film Hamaca Paraguaya (2006), the first feature film made in Paraguay since 1978, focusing on the way in which the Paraguayan filmmaker conceives the transmutation of the Guarani indigenous myth into the language of cinema and fiction. The text examines formal choices in Encina's film, such as the desynchronization between image and sound and, above all, the important and singular aesthetic and temporal exercise with the out-of-frame, addressing both its spectrality and its staging of the visible and the invisible.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-20
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.14591/aniki.v10n1.806
https://doi.org/10.14591/aniki.v10n1.806
url https://doi.org/10.14591/aniki.v10n1.806
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/806
http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/806/519
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
publisher.none.fl_str_mv AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento
dc.source.none.fl_str_mv Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 10 No 1 (2023): Immersion and Expanded Spectatorships; 54-83
Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 10 n. 1 (2023): Imersão e Experiências de Recepção Expandidas ; 54-83
2183-1750
10.14591/aniki.v10n1
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799137060472225792