Between Indigenous Mythology and the Out-of-Frame: Notes on Spectrality in Hamaca Paraguaya (2006)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.14591/aniki.v10n1.806 |
Resumo: | The present essay analyses Paz Encina’s film Hamaca Paraguaya (2006), the first feature film made in Paraguay since 1978, focusing on the way in which the Paraguayan filmmaker conceives the transmutation of the Guarani indigenous myth into the language of cinema and fiction. The text examines formal choices in Encina's film, such as the desynchronization between image and sound and, above all, the important and singular aesthetic and temporal exercise with the out-of-frame, addressing both its spectrality and its staging of the visible and the invisible. |
id |
RCAP_1272aae3e7b73330a0070f7ddfe0ae09 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:aim.org.pt/ojs/:article/806 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Between Indigenous Mythology and the Out-of-Frame: Notes on Spectrality in Hamaca Paraguaya (2006)Entre a Mitologia Indígena e o Fora de Campo: Notas sobre a espectralidade em Hamaca Paraguaya (2006)Paraguayan cinemaindigenous mythologyout-of-framespectralityCinema paraguaiomitologia indígenafora de campoespectralidadeThe present essay analyses Paz Encina’s film Hamaca Paraguaya (2006), the first feature film made in Paraguay since 1978, focusing on the way in which the Paraguayan filmmaker conceives the transmutation of the Guarani indigenous myth into the language of cinema and fiction. The text examines formal choices in Encina's film, such as the desynchronization between image and sound and, above all, the important and singular aesthetic and temporal exercise with the out-of-frame, addressing both its spectrality and its staging of the visible and the invisible.O presente ensaio analisa o filme Hamaca paraguaya (2006), de Paz Encina, o primeiro longa-metragem realizado no Paraguai desde 1978, para discutir a maneira como a cineasta paraguaia concebe a transmutação do mito indígena dos guaranis para a linguagem cinematográfica e ficcional. O texto examina escolhas formais do filme de Encina, tais como a dessincronização entre a imagem e o som e, sobretudo, seu importante e singular exercício estético e temporal com o fora de campo a partir de sua espectralidade e de suas encenações entre o visível e o invisível.AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2023-01-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v10n1.806https://doi.org/10.14591/aniki.v10n1.806Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 10 No 1 (2023): Immersion and Expanded Spectatorships; 54-83Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 10 n. 1 (2023): Imersão e Experiências de Recepção Expandidas ; 54-832183-175010.14591/aniki.v10n1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/806http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/806/519Direitos de Autor (c) 2023 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRicardo Lessa Filho2024-01-26T02:03:26Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/806Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:22.830124Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Between Indigenous Mythology and the Out-of-Frame: Notes on Spectrality in Hamaca Paraguaya (2006) Entre a Mitologia Indígena e o Fora de Campo: Notas sobre a espectralidade em Hamaca Paraguaya (2006) |
title |
Between Indigenous Mythology and the Out-of-Frame: Notes on Spectrality in Hamaca Paraguaya (2006) |
spellingShingle |
Between Indigenous Mythology and the Out-of-Frame: Notes on Spectrality in Hamaca Paraguaya (2006) Ricardo Lessa Filho Paraguayan cinema indigenous mythology out-of-frame spectrality Cinema paraguaio mitologia indígena fora de campo espectralidade |
title_short |
Between Indigenous Mythology and the Out-of-Frame: Notes on Spectrality in Hamaca Paraguaya (2006) |
title_full |
Between Indigenous Mythology and the Out-of-Frame: Notes on Spectrality in Hamaca Paraguaya (2006) |
title_fullStr |
Between Indigenous Mythology and the Out-of-Frame: Notes on Spectrality in Hamaca Paraguaya (2006) |
title_full_unstemmed |
Between Indigenous Mythology and the Out-of-Frame: Notes on Spectrality in Hamaca Paraguaya (2006) |
title_sort |
Between Indigenous Mythology and the Out-of-Frame: Notes on Spectrality in Hamaca Paraguaya (2006) |
author |
Ricardo Lessa Filho |
author_facet |
Ricardo Lessa Filho |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ricardo Lessa Filho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Paraguayan cinema indigenous mythology out-of-frame spectrality Cinema paraguaio mitologia indígena fora de campo espectralidade |
topic |
Paraguayan cinema indigenous mythology out-of-frame spectrality Cinema paraguaio mitologia indígena fora de campo espectralidade |
description |
The present essay analyses Paz Encina’s film Hamaca Paraguaya (2006), the first feature film made in Paraguay since 1978, focusing on the way in which the Paraguayan filmmaker conceives the transmutation of the Guarani indigenous myth into the language of cinema and fiction. The text examines formal choices in Encina's film, such as the desynchronization between image and sound and, above all, the important and singular aesthetic and temporal exercise with the out-of-frame, addressing both its spectrality and its staging of the visible and the invisible. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-20 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.14591/aniki.v10n1.806 https://doi.org/10.14591/aniki.v10n1.806 |
url |
https://doi.org/10.14591/aniki.v10n1.806 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/806 http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/806/519 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento |
publisher.none.fl_str_mv |
AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 10 No 1 (2023): Immersion and Expanded Spectatorships; 54-83 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 10 n. 1 (2023): Imersão e Experiências de Recepção Expandidas ; 54-83 2183-1750 10.14591/aniki.v10n1 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799137060472225792 |