Práticas de devoção no cinema: uma análise de La Passion de Jeanne d'Arc de C. T. Dreyer (1928)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barreira, Hugo
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://hdl.handle.net/10216/143997
Resumo: La Passion de Jeanne d'Arc (1928), directed by C. T. Dreyer, marks a breakthrough with cinema depictions of religious subjects. Setting aside conventional narratives, closed and declamatory, and concentrating on the interaction between semi-isolated images, appealing to multiples senses, the film transfers to the observer the task of animating and conferring global meaning to them. Though, in the twilight of silent cinema, Dreyer's film is celebrated by its formal characteristics. Through this article, we propose to explore the representation of devotional practices on cinema through an analysis of Dreyer's film, combining visual and fil studies approaches and establishing connections between its images and other media.
id RCAP_1c270f818e87cc0e4ef2543f064630e5
oai_identifier_str oai:repositorio-aberto.up.pt:10216/143997
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Práticas de devoção no cinema: uma análise de La Passion de Jeanne d'Arc de C. T. Dreyer (1928)HumanidadesHumanitiesLa Passion de Jeanne d'Arc (1928), directed by C. T. Dreyer, marks a breakthrough with cinema depictions of religious subjects. Setting aside conventional narratives, closed and declamatory, and concentrating on the interaction between semi-isolated images, appealing to multiples senses, the film transfers to the observer the task of animating and conferring global meaning to them. Though, in the twilight of silent cinema, Dreyer's film is celebrated by its formal characteristics. Through this article, we propose to explore the representation of devotional practices on cinema through an analysis of Dreyer's film, combining visual and fil studies approaches and establishing connections between its images and other media.20222022-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://hdl.handle.net/10216/143997por2182-109710.21747/2182-1097/14a1Barreira, Hugoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-29T15:22:02Zoai:repositorio-aberto.up.pt:10216/143997Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T00:21:49.631984Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Práticas de devoção no cinema: uma análise de La Passion de Jeanne d'Arc de C. T. Dreyer (1928)
title Práticas de devoção no cinema: uma análise de La Passion de Jeanne d'Arc de C. T. Dreyer (1928)
spellingShingle Práticas de devoção no cinema: uma análise de La Passion de Jeanne d'Arc de C. T. Dreyer (1928)
Barreira, Hugo
Humanidades
Humanities
title_short Práticas de devoção no cinema: uma análise de La Passion de Jeanne d'Arc de C. T. Dreyer (1928)
title_full Práticas de devoção no cinema: uma análise de La Passion de Jeanne d'Arc de C. T. Dreyer (1928)
title_fullStr Práticas de devoção no cinema: uma análise de La Passion de Jeanne d'Arc de C. T. Dreyer (1928)
title_full_unstemmed Práticas de devoção no cinema: uma análise de La Passion de Jeanne d'Arc de C. T. Dreyer (1928)
title_sort Práticas de devoção no cinema: uma análise de La Passion de Jeanne d'Arc de C. T. Dreyer (1928)
author Barreira, Hugo
author_facet Barreira, Hugo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barreira, Hugo
dc.subject.por.fl_str_mv Humanidades
Humanities
topic Humanidades
Humanities
description La Passion de Jeanne d'Arc (1928), directed by C. T. Dreyer, marks a breakthrough with cinema depictions of religious subjects. Setting aside conventional narratives, closed and declamatory, and concentrating on the interaction between semi-isolated images, appealing to multiples senses, the film transfers to the observer the task of animating and conferring global meaning to them. Though, in the twilight of silent cinema, Dreyer's film is celebrated by its formal characteristics. Through this article, we propose to explore the representation of devotional practices on cinema through an analysis of Dreyer's film, combining visual and fil studies approaches and establishing connections between its images and other media.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022
2022-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10216/143997
url https://hdl.handle.net/10216/143997
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv 2182-1097
10.21747/2182-1097/14a1
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799136134773604353