Viver juntos : uma proposta de planificação para a unidade letiva 1 : viver juntos, 5.º ano, introduzindo o conceito de "cuidar do outro"

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nogueira, Jorge Miguel Farinha
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.14/24120
Resumo: This study reports a pedagogical experience accomplished at the Escola Salesianos de Manique, where we taught the teaching unit 1, Living together, to class 5th B. There we developed a studentcentred pedagogical practice in which micro pedagogies were used so that we could both convey the contents and develop the subject-related moral and intellectual skills, from small activities. We also worked the concept of caring and developed its theological deepening, subsequently applying it to the teaching practice. Thus, we realised that living together requires the recognition of the other, his acceptance and welcoming, in order to enable his inclusion in the human relationship. The teaching activity requires from the teacher the ability of welcoming the other, providing him full-integration opportunities, despite the economic, social or cultural differences. We therefore showed that it is possible to implement projects in schools which enable both the students’ involvement and the development of moral, social and intellectual skills from the service pedagogy, making them available to the other.
id RCAP_279e0a3f9e6a6f0ca719d88644ee9cfb
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/24120
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Viver juntos : uma proposta de planificação para a unidade letiva 1 : viver juntos, 5.º ano, introduzindo o conceito de "cuidar do outro"Living togetherCaringAcceptanceWelcomingMicro pedagogy and inclusionViver juntosCuidar do outroAceitaçãoAcolhimentoMicropedagogia e inclusãoDomínio/Área Científica::Humanidades::Filosofia, Ética e ReligiãoThis study reports a pedagogical experience accomplished at the Escola Salesianos de Manique, where we taught the teaching unit 1, Living together, to class 5th B. There we developed a studentcentred pedagogical practice in which micro pedagogies were used so that we could both convey the contents and develop the subject-related moral and intellectual skills, from small activities. We also worked the concept of caring and developed its theological deepening, subsequently applying it to the teaching practice. Thus, we realised that living together requires the recognition of the other, his acceptance and welcoming, in order to enable his inclusion in the human relationship. The teaching activity requires from the teacher the ability of welcoming the other, providing him full-integration opportunities, despite the economic, social or cultural differences. We therefore showed that it is possible to implement projects in schools which enable both the students’ involvement and the development of moral, social and intellectual skills from the service pedagogy, making them available to the other.Este trabalho relata uma experiência pedagógica desenvolvida na Escola Salesianos de Manique, onde lecionámos a Unidade Letiva 1, Viver juntos, à turma B do 5.º ano. Nela foi desenvolvida uma prática pedagógica que teve o aluno como centro da atividade letiva, tendo sido utilizadas micropedagogias facilitadoras, em simultâneo, da transmissão dos conteúdos e do desenvolvimento das competências morais e intelectuais próprias da disciplina, a partir de pequenas atividades. Também trabalhámos o conceito de cuidar do outro e desenvolvemos o seu aprofundamento teológico, aplicando-o posteriormente à atividade letiva. Assim, verificámos que viver juntos requer o reconhecimento do outro, a sua aceitação e acolhimento, de maneira a possibilitar, na relação humana, a sua inclusão. A atividade letiva requer do professor a capacidade de acolher o outro, proporcionando-lhe oportunidades de plena integração, apesar das diferenças económicas, sociais ou culturais. Mostrámos assim, que é possível implementar, no espaço escola, projetos que permitem envolver os alunos e desenvolver competências morais, sociais e intelectuais a partir da pedagogia do serviço, pondo-os ao serviço do outro.Carvalho, Cristina Maria Ramos Cavalheiro de SáAlmeida, José Manuel Pereira deVeritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaNogueira, Jorge Miguel Farinha2018-02-28T10:05:06Z2018-01-2220172018-01-22T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/24120TID:201890569porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-12T17:30:10Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/24120Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:19:50.565446Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Viver juntos : uma proposta de planificação para a unidade letiva 1 : viver juntos, 5.º ano, introduzindo o conceito de "cuidar do outro"
title Viver juntos : uma proposta de planificação para a unidade letiva 1 : viver juntos, 5.º ano, introduzindo o conceito de "cuidar do outro"
spellingShingle Viver juntos : uma proposta de planificação para a unidade letiva 1 : viver juntos, 5.º ano, introduzindo o conceito de "cuidar do outro"
Nogueira, Jorge Miguel Farinha
Living together
Caring
Acceptance
Welcoming
Micro pedagogy and inclusion
Viver juntos
Cuidar do outro
Aceitação
Acolhimento
Micropedagogia e inclusão
Domínio/Área Científica::Humanidades::Filosofia, Ética e Religião
title_short Viver juntos : uma proposta de planificação para a unidade letiva 1 : viver juntos, 5.º ano, introduzindo o conceito de "cuidar do outro"
title_full Viver juntos : uma proposta de planificação para a unidade letiva 1 : viver juntos, 5.º ano, introduzindo o conceito de "cuidar do outro"
title_fullStr Viver juntos : uma proposta de planificação para a unidade letiva 1 : viver juntos, 5.º ano, introduzindo o conceito de "cuidar do outro"
title_full_unstemmed Viver juntos : uma proposta de planificação para a unidade letiva 1 : viver juntos, 5.º ano, introduzindo o conceito de "cuidar do outro"
title_sort Viver juntos : uma proposta de planificação para a unidade letiva 1 : viver juntos, 5.º ano, introduzindo o conceito de "cuidar do outro"
author Nogueira, Jorge Miguel Farinha
author_facet Nogueira, Jorge Miguel Farinha
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Carvalho, Cristina Maria Ramos Cavalheiro de Sá
Almeida, José Manuel Pereira de
Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa
dc.contributor.author.fl_str_mv Nogueira, Jorge Miguel Farinha
dc.subject.por.fl_str_mv Living together
Caring
Acceptance
Welcoming
Micro pedagogy and inclusion
Viver juntos
Cuidar do outro
Aceitação
Acolhimento
Micropedagogia e inclusão
Domínio/Área Científica::Humanidades::Filosofia, Ética e Religião
topic Living together
Caring
Acceptance
Welcoming
Micro pedagogy and inclusion
Viver juntos
Cuidar do outro
Aceitação
Acolhimento
Micropedagogia e inclusão
Domínio/Área Científica::Humanidades::Filosofia, Ética e Religião
description This study reports a pedagogical experience accomplished at the Escola Salesianos de Manique, where we taught the teaching unit 1, Living together, to class 5th B. There we developed a studentcentred pedagogical practice in which micro pedagogies were used so that we could both convey the contents and develop the subject-related moral and intellectual skills, from small activities. We also worked the concept of caring and developed its theological deepening, subsequently applying it to the teaching practice. Thus, we realised that living together requires the recognition of the other, his acceptance and welcoming, in order to enable his inclusion in the human relationship. The teaching activity requires from the teacher the ability of welcoming the other, providing him full-integration opportunities, despite the economic, social or cultural differences. We therefore showed that it is possible to implement projects in schools which enable both the students’ involvement and the development of moral, social and intellectual skills from the service pedagogy, making them available to the other.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2018-02-28T10:05:06Z
2018-01-22
2018-01-22T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.14/24120
TID:201890569
url http://hdl.handle.net/10400.14/24120
identifier_str_mv TID:201890569
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799131894235791360