Tourism motivations in SPA tourism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Letícia
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Silva, Carla, Seabra, Cláudia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/rtd.v1i27/28.9001
Resumo: SPA Tourism is currently one of the largest growing tourism sectors. SPA Tourism is a variant of health and wellness tourism and has associated concepts such as well-being, happiness, quality of life, holistic practices and spiritual beliefs. Notwithstanding the importance and the growing interest in health and wellness tourism, there are still few studies focused on SPA Tourism, particularly regarding the determinants of demand in this type of tourism such as the motivations. Thus, this study aimed a conceptual analysis of the SPA Tourism and the motivations underlying their search. Specifically, a scale of motivation measurement is proposed - SPA TMOTV Scale - which integrates eight dimensions of motivation for SPA Tourism consumption: (1) rejuvenation, (2) socialization and enthusiasm, (3) hedonism, (4) obsession with health and beauty, (5) relaxation, (6) escape, (7) holistic practices and (8) prestige. The work intends to be a useful instrument for the management of SPA Tourism facilities with regard to communication, marketing and segmentation of the SPA tourism product.
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spelling Tourism motivations in SPA tourismMotivações para a procura de SPA tourismSPA Tourism is currently one of the largest growing tourism sectors. SPA Tourism is a variant of health and wellness tourism and has associated concepts such as well-being, happiness, quality of life, holistic practices and spiritual beliefs. Notwithstanding the importance and the growing interest in health and wellness tourism, there are still few studies focused on SPA Tourism, particularly regarding the determinants of demand in this type of tourism such as the motivations. Thus, this study aimed a conceptual analysis of the SPA Tourism and the motivations underlying their search. Specifically, a scale of motivation measurement is proposed - SPA TMOTV Scale - which integrates eight dimensions of motivation for SPA Tourism consumption: (1) rejuvenation, (2) socialization and enthusiasm, (3) hedonism, (4) obsession with health and beauty, (5) relaxation, (6) escape, (7) holistic practices and (8) prestige. The work intends to be a useful instrument for the management of SPA Tourism facilities with regard to communication, marketing and segmentation of the SPA tourism product.O SPA Tourism é atualmente um dos maiores sectores turísticos em crescimento. O SPA Tourism é uma variante do turismo de saúde e bem-estar a que se têm associado conceitos como o bemestar, felicidade, qualidade de vida, práticas holísticas e crenças espirituais. Não obstante, a importância e o crescente interesse sobre turismo de saúde e bem-estar, são ainda escassos os estudos focados em SPA Tourism particularmente no que diz respeito aos determinantes de procura deste tipo de turismo, das principais motivações dos seus utilizadores do perfil do turista mais assíduo, entre outros. Assim, este estudo pretende fazer uma análise conceptual do SPA Tourism, da sua evolução nos últimos 20 anos bem como das motivações subjacentes à sua procura. Especificamente, é proposta uma escala de medição das motivações – SPA TMOTV Scale – que integra oito dimensões de motivação para o consumo de SPA Tourism: (1) rejuvenescimento, (2) socialização e entusiasmo, (3) hedonismo, (4) obsessão com a saúde e com a beleza, (5) relaxamento, (6) escape, (7) práticas holísticas e (8) prestígio. O trabalho pretende ser um instrumento útil à gestão dos espaços de SPA Tourism no que diz respeito à comunicação, marketing e segmentação do produto turístico SPA.Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2017-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v1i27/28.9001oai:proa.ua.pt:article/9001Journal of Tourism & Development; Vol 1 No 27/28 (2017); 849-855Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 1 n.º 27/28 (2017); 849-8552182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/9001https://doi.org/10.34624/rtd.v1i27/28.9001https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/9001/6217https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, LetíciaSilva, CarlaSeabra, Cláudia2022-09-26T10:56:37Zoai:proa.ua.pt:article/9001Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:24.552711Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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