Um polvo é igual a um pato? Sobre o impacto das variáveis fonológicas na avaliação do conhecimento metalinguístico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Afonso, Catarina
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Freitas, Maria João
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10451/33826
Resumo: Most tools used to assess phonological awareness (PA) are not controlled from a phonological perspective. However, research available for different languages refers the impact of phonological variables in the assessment of this type of linguistic knowledge. In this paper, we will be focused on the impact of the prosodic variables word length, syllable constituency and word stress in the performance of tasks assessing Portuguese children’s PA. A sample of 49 monolingual and typically developing Portuguese children was gathered (22 first graders and 27 third graders). Three tasks were used to assess syllable awareness (1 segmentation task, 1 identification task, 1 omission task); one segmentation task assessed the children’s segmental awareness; another segmentation task assessed their awareness of syllable constituency. Although some studies report the effect of all prosodic variables mentioned above (see state of the art below), the results in this paper show a significant effect of syllable structure, lexical stimuli with branching onsets and branching rhymes being the most problematic, but no significant effects of word length or word stress. The results are an empirical contribution for the discussion of the aspects that need to be taken in to account to build PA assessment tools and to plan intervention in clinical and in educational contexts.
id RCAP_3e410f9bd8079f93ff740a4d1a2f9a59
oai_identifier_str oai:repositorio.ul.pt:10451/33826
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Um polvo é igual a um pato? Sobre o impacto das variáveis fonológicas na avaliação do conhecimento metalinguísticoConsciência fonológicaProsódiaEstrutura silábicaExtensão de palavraAcento de palavraMost tools used to assess phonological awareness (PA) are not controlled from a phonological perspective. However, research available for different languages refers the impact of phonological variables in the assessment of this type of linguistic knowledge. In this paper, we will be focused on the impact of the prosodic variables word length, syllable constituency and word stress in the performance of tasks assessing Portuguese children’s PA. A sample of 49 monolingual and typically developing Portuguese children was gathered (22 first graders and 27 third graders). Three tasks were used to assess syllable awareness (1 segmentation task, 1 identification task, 1 omission task); one segmentation task assessed the children’s segmental awareness; another segmentation task assessed their awareness of syllable constituency. Although some studies report the effect of all prosodic variables mentioned above (see state of the art below), the results in this paper show a significant effect of syllable structure, lexical stimuli with branching onsets and branching rhymes being the most problematic, but no significant effects of word length or word stress. The results are an empirical contribution for the discussion of the aspects that need to be taken in to account to build PA assessment tools and to plan intervention in clinical and in educational contexts.Repositório da Universidade de LisboaAfonso, CatarinaFreitas, Maria João2018-06-06T14:12:34Z20172017-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/33826porAfonso, Catarina & Maria João Freitas (2017): “Um polvo é igual a um pato? Sobre o impacto das variáveis fonológicas na avaliação do conhecimento metalinguístico”. In Revista da Associação Portuguesa de Linguística 3: 1-20.info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-08T16:28:41Zoai:repositorio.ul.pt:10451/33826Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:48:38.924158Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Um polvo é igual a um pato? Sobre o impacto das variáveis fonológicas na avaliação do conhecimento metalinguístico
title Um polvo é igual a um pato? Sobre o impacto das variáveis fonológicas na avaliação do conhecimento metalinguístico
spellingShingle Um polvo é igual a um pato? Sobre o impacto das variáveis fonológicas na avaliação do conhecimento metalinguístico
Afonso, Catarina
Consciência fonológica
Prosódia
Estrutura silábica
Extensão de palavra
Acento de palavra
title_short Um polvo é igual a um pato? Sobre o impacto das variáveis fonológicas na avaliação do conhecimento metalinguístico
title_full Um polvo é igual a um pato? Sobre o impacto das variáveis fonológicas na avaliação do conhecimento metalinguístico
title_fullStr Um polvo é igual a um pato? Sobre o impacto das variáveis fonológicas na avaliação do conhecimento metalinguístico
title_full_unstemmed Um polvo é igual a um pato? Sobre o impacto das variáveis fonológicas na avaliação do conhecimento metalinguístico
title_sort Um polvo é igual a um pato? Sobre o impacto das variáveis fonológicas na avaliação do conhecimento metalinguístico
author Afonso, Catarina
author_facet Afonso, Catarina
Freitas, Maria João
author_role author
author2 Freitas, Maria João
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Repositório da Universidade de Lisboa
dc.contributor.author.fl_str_mv Afonso, Catarina
Freitas, Maria João
dc.subject.por.fl_str_mv Consciência fonológica
Prosódia
Estrutura silábica
Extensão de palavra
Acento de palavra
topic Consciência fonológica
Prosódia
Estrutura silábica
Extensão de palavra
Acento de palavra
description Most tools used to assess phonological awareness (PA) are not controlled from a phonological perspective. However, research available for different languages refers the impact of phonological variables in the assessment of this type of linguistic knowledge. In this paper, we will be focused on the impact of the prosodic variables word length, syllable constituency and word stress in the performance of tasks assessing Portuguese children’s PA. A sample of 49 monolingual and typically developing Portuguese children was gathered (22 first graders and 27 third graders). Three tasks were used to assess syllable awareness (1 segmentation task, 1 identification task, 1 omission task); one segmentation task assessed the children’s segmental awareness; another segmentation task assessed their awareness of syllable constituency. Although some studies report the effect of all prosodic variables mentioned above (see state of the art below), the results in this paper show a significant effect of syllable structure, lexical stimuli with branching onsets and branching rhymes being the most problematic, but no significant effects of word length or word stress. The results are an empirical contribution for the discussion of the aspects that need to be taken in to account to build PA assessment tools and to plan intervention in clinical and in educational contexts.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2017-01-01T00:00:00Z
2018-06-06T14:12:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10451/33826
url http://hdl.handle.net/10451/33826
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Afonso, Catarina & Maria João Freitas (2017): “Um polvo é igual a um pato? Sobre o impacto das variáveis fonológicas na avaliação do conhecimento metalinguístico”. In Revista da Associação Portuguesa de Linguística 3: 1-20.
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134416063168512