O ENSINO DE ARTE, TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS E A PROPOSTA REFLEXIVA SOBRE AS TRIBOS URBANAS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Matusaiki, Cinthia Caciele Fregne
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Rocha Prates, Eli Andrade da, Viana, Helena Brandão
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/ilcj.v13i3.31155
Resumo: With the objective of discussing, within the school environment, questions about Art, technologies and educational tools, as well as their relations with Urban Tribes, the production and execution of a learning workshop with this theme made it possible to carry out research and expand concepts to respect for the social and cultural diversity existing in our society. We are inserted in environments where there are recurrent cases of intolerance, disrespect and lack of empathy, aggravated by the misuse of technologies by our young people and adolescents. In this sense, we see education as a tool capable of strengthening ties and awakening knowledge in order to provide a fair and egalitarian society through digital technologies and tools.
id RCAP_3ed893318333c4f90f9d6a3ef26c4000
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/31155
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling O ENSINO DE ARTE, TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS E A PROPOSTA REFLEXIVA SOBRE AS TRIBOS URBANASWith the objective of discussing, within the school environment, questions about Art, technologies and educational tools, as well as their relations with Urban Tribes, the production and execution of a learning workshop with this theme made it possible to carry out research and expand concepts to respect for the social and cultural diversity existing in our society. We are inserted in environments where there are recurrent cases of intolerance, disrespect and lack of empathy, aggravated by the misuse of technologies by our young people and adolescents. In this sense, we see education as a tool capable of strengthening ties and awakening knowledge in order to provide a fair and egalitarian society through digital technologies and tools.Com o objetivo de discutir, dentro do ambiente escolar, questões sobre Arte, tecnologias e ferramentas educacionais, bem como suas relações com Tribos Urbanas, a produção e execução de uma oficina de aprendizagem com essa temática possibilitou a concretização de pesquisas e ampliação de conceitos a respeito da diversidade social e cultural existente em nossa sociedade. Estamos inseridos em ambientes em que há recorrentes casos de intolerância, desrespeito e falta de empatia, agravados pelo mau uso das tecnologias pelos nossos jovens e adolescentes. Nesse sentido, enxergamos a educação como uma ferramenta capaz de estreitar laços e despertar conhecimentos a fim de proporcionar uma sociedade justa e igualitária por meio de tecnologias e ferramentas digitais.Universidade de Aveiro2023-02-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/ilcj.v13i3.31155https://doi.org/10.34624/ilcj.v13i3.31155Internet Latent Corpus Journal; Vol 13 No 1 (2023): REPENSANDO A TECNOLOGIA NA EDUCAÇÃO; 55-64Internet Latent Corpus Journal; Vol. 13 Núm. 1 (2023): REPENSANDO A TECNOLOGIA NA EDUCAÇÃO; 55-64Internet Latent Corpus Journal; Vol. 13 No 1 (2023): REPENSANDO A TECNOLOGIA NA EDUCAÇÃO; 55-64Internet Latent Corpus Journal; vol. 13 n.º 1 (2023): REPENSANDO A TECNOLOGIA NA EDUCAÇÃO; 55-641647-7308reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/31155https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/31155/21405Direitos de Autor (c) 2023 CINTHIA CACIELE FREGNE MATUSAIKI, ELI ANDRADE DA ROCHA PRATES, Helena Brandão Vianahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMatusaiki, Cinthia Caciele FregneRocha Prates, Eli Andrade daViana, Helena Brandão2023-03-24T17:30:12Zoai:proa.ua.pt:article/31155Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:47:08.835898Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv O ENSINO DE ARTE, TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS E A PROPOSTA REFLEXIVA SOBRE AS TRIBOS URBANAS
title O ENSINO DE ARTE, TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS E A PROPOSTA REFLEXIVA SOBRE AS TRIBOS URBANAS
spellingShingle O ENSINO DE ARTE, TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS E A PROPOSTA REFLEXIVA SOBRE AS TRIBOS URBANAS
Matusaiki, Cinthia Caciele Fregne
title_short O ENSINO DE ARTE, TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS E A PROPOSTA REFLEXIVA SOBRE AS TRIBOS URBANAS
title_full O ENSINO DE ARTE, TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS E A PROPOSTA REFLEXIVA SOBRE AS TRIBOS URBANAS
title_fullStr O ENSINO DE ARTE, TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS E A PROPOSTA REFLEXIVA SOBRE AS TRIBOS URBANAS
title_full_unstemmed O ENSINO DE ARTE, TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS E A PROPOSTA REFLEXIVA SOBRE AS TRIBOS URBANAS
title_sort O ENSINO DE ARTE, TECNOLOGIAS EDUCACIONAIS E A PROPOSTA REFLEXIVA SOBRE AS TRIBOS URBANAS
author Matusaiki, Cinthia Caciele Fregne
author_facet Matusaiki, Cinthia Caciele Fregne
Rocha Prates, Eli Andrade da
Viana, Helena Brandão
author_role author
author2 Rocha Prates, Eli Andrade da
Viana, Helena Brandão
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Matusaiki, Cinthia Caciele Fregne
Rocha Prates, Eli Andrade da
Viana, Helena Brandão
description With the objective of discussing, within the school environment, questions about Art, technologies and educational tools, as well as their relations with Urban Tribes, the production and execution of a learning workshop with this theme made it possible to carry out research and expand concepts to respect for the social and cultural diversity existing in our society. We are inserted in environments where there are recurrent cases of intolerance, disrespect and lack of empathy, aggravated by the misuse of technologies by our young people and adolescents. In this sense, we see education as a tool capable of strengthening ties and awakening knowledge in order to provide a fair and egalitarian society through digital technologies and tools.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/ilcj.v13i3.31155
https://doi.org/10.34624/ilcj.v13i3.31155
url https://doi.org/10.34624/ilcj.v13i3.31155
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/31155
https://proa.ua.pt/index.php/ilcj/article/view/31155/21405
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Internet Latent Corpus Journal; Vol 13 No 1 (2023): REPENSANDO A TECNOLOGIA NA EDUCAÇÃO; 55-64
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 13 Núm. 1 (2023): REPENSANDO A TECNOLOGIA NA EDUCAÇÃO; 55-64
Internet Latent Corpus Journal; Vol. 13 No 1 (2023): REPENSANDO A TECNOLOGIA NA EDUCAÇÃO; 55-64
Internet Latent Corpus Journal; vol. 13 n.º 1 (2023): REPENSANDO A TECNOLOGIA NA EDUCAÇÃO; 55-64
1647-7308
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130943347228672