Antibullying interventions developed by nurses: integrative review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1822/55165 |
Resumo: | Objective: To identify and describe anti bullying interventions developed by nurses. Method: Integrative review conducted in six databases using descriptors related to the phenomenon and nursing. The guiding question was: "What are the anti bullying interventions developed in schools by nurses?" Results: Five papers composed the corpus of analysis. The results indicate a variety of types of interventions (dramatization/role-playing, support group, multidimensional and videos). Conclusions: This review presents knowledge that can support anti bullying practices and intervention programs to be developed by nurses or health teams in Brazil. |
id |
RCAP_3fa53844415c05f995345c650174eaad |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/55165 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Antibullying interventions developed by nurses: integrative reviewIntervenções antibullying desenvolvidas por enfermeiros: revisão integrativa da literaturaIntervenciones antibullying desarrolladas por enfermeros: revisión integradora de la literaturaBullyingEarly interventionPediatric nursingSchool healthObjective: To identify and describe anti bullying interventions developed by nurses. Method: Integrative review conducted in six databases using descriptors related to the phenomenon and nursing. The guiding question was: "What are the anti bullying interventions developed in schools by nurses?" Results: Five papers composed the corpus of analysis. The results indicate a variety of types of interventions (dramatization/role-playing, support group, multidimensional and videos). Conclusions: This review presents knowledge that can support anti bullying practices and intervention programs to be developed by nurses or health teams in Brazil.Objetivos: Identificar e descrever as intervenções antibullying realizadas por enfermeiros. Método: Revisão integrativa da literatura realizada em seis bases de dados (CINAHL, LILACS, PsycINFO, PUBMED, SciELO e Web of Science), utilizando nas buscas descritores relacionados ao fenômeno e à enfermagem. A questão norteadora da pesquisa foi: “Quais são as intervenções antibullying desenvolvidas em escolas com a participação de enfermeiros?”. Resultados: Cinco artigos compuseram o corpus de análise da revisão. Os resultados indicaram uma variedade de enfoques nas intervenções realizadas (dramatização/teatro, grupo de apoio, multidimensional e vídeos). Conclusão: A revisão apresenta conhecimentos que podem orientar práticas e programas de intervenção antibullying a serem desenvolvidas por enfermeiros ou equipes de saúde no Brasil.Objetivos: Identificar y describir las intervenciones antibullying realizadas por enfermeros. Método: Revisión integradora de la literatura realizada en seis bases de datos (CINAHL, LILACS, PsycINFO, PUBMED, SciELO y Web of Science), utilizando en las buscas descriptores relacionados al fenómeno y a la enfermería. La pregunta que orientó la investigación fue: “¿Cuáles son las intervenciones antibullying desarrolladas en escuelas con la participación de enfermeros?”. Resultados: Cinco artículos compusieron el corpus de análisis de la revisión. Los resultados indicaron una variedad de enfoques en las intervenciones realizadas (dramatización/teatro, grupo de apoyo, multidimensional y vídeos). Conclusión: La revisión presenta conocimientos que pueden orientar prácticas y programas de intervención antibullying a ser desarrollados por enfermeros o equipos de salud en Brasil.CIEC – Research Centre on Child Studies, IE, UMinho (FCT R&D unit 317), Portugal. Strategic Project UID/CED/00317/2013, with financial support of National Funds through the FCT (Foundation for Science and Technology) and co-financed by European Regional Development Funds (FEDER) through the Competitiveness and Internationalization Operational Program (POCI) with the reference POCI-01-0145-FEDER-007562info:eu-repo/semantics/publishedVersionUniversidad de Murcia. Servicio de PublicacionesUniversidade do MinhoSilva, Marta Angélica IossiMonteiro, Estela Maria Leite MeirellesBraga, Iara FalleirosFerriani, Maria das Graças Bomfim de CarvalhoPereira, BeatrizOliveira, Wanderlei Abadio de20172017-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1822/55165eng1695-614110.6018/eglobal.16.4.267971info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-21T12:52:27Zoai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/55165Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T19:51:34.992847Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Antibullying interventions developed by nurses: integrative review Intervenções antibullying desenvolvidas por enfermeiros: revisão integrativa da literatura Intervenciones antibullying desarrolladas por enfermeros: revisión integradora de la literatura |
title |
Antibullying interventions developed by nurses: integrative review |
spellingShingle |
Antibullying interventions developed by nurses: integrative review Silva, Marta Angélica Iossi Bullying Early intervention Pediatric nursing School health |
title_short |
Antibullying interventions developed by nurses: integrative review |
title_full |
Antibullying interventions developed by nurses: integrative review |
title_fullStr |
Antibullying interventions developed by nurses: integrative review |
title_full_unstemmed |
Antibullying interventions developed by nurses: integrative review |
title_sort |
Antibullying interventions developed by nurses: integrative review |
author |
Silva, Marta Angélica Iossi |
author_facet |
Silva, Marta Angélica Iossi Monteiro, Estela Maria Leite Meirelles Braga, Iara Falleiros Ferriani, Maria das Graças Bomfim de Carvalho Pereira, Beatriz Oliveira, Wanderlei Abadio de |
author_role |
author |
author2 |
Monteiro, Estela Maria Leite Meirelles Braga, Iara Falleiros Ferriani, Maria das Graças Bomfim de Carvalho Pereira, Beatriz Oliveira, Wanderlei Abadio de |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade do Minho |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Marta Angélica Iossi Monteiro, Estela Maria Leite Meirelles Braga, Iara Falleiros Ferriani, Maria das Graças Bomfim de Carvalho Pereira, Beatriz Oliveira, Wanderlei Abadio de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bullying Early intervention Pediatric nursing School health |
topic |
Bullying Early intervention Pediatric nursing School health |
description |
Objective: To identify and describe anti bullying interventions developed by nurses. Method: Integrative review conducted in six databases using descriptors related to the phenomenon and nursing. The guiding question was: "What are the anti bullying interventions developed in schools by nurses?" Results: Five papers composed the corpus of analysis. The results indicate a variety of types of interventions (dramatization/role-playing, support group, multidimensional and videos). Conclusions: This review presents knowledge that can support anti bullying practices and intervention programs to be developed by nurses or health teams in Brazil. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017 2017-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1822/55165 |
url |
http://hdl.handle.net/1822/55165 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
1695-6141 10.6018/eglobal.16.4.267971 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133104334438400 |