O papel decorativo da pintura a fresco dos séculos XV e XVI em Portugal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/revistaartesdecorativas.2015.2072 |
Resumo: | The fresco paintings from the 15th and 16th centuries in the North of Portugal, parallel to its catechetics and devotional function, also has an important role from a decorative point of view. That role takes on several aspects, from the existence of independent decorative compositions, with several kinds of language where the grotesque has a significant presence, to the mimic of constructive gadgets, retables and fabrics - as seen, for example, in the second plane of figurative compositions, in altar fronts and imitating textiles lining the main Chapel, some with an evident illusionist intention. |
id |
RCAP_478330c4d486a8d79cd3a42ce475d886 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2072 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
O papel decorativo da pintura a fresco dos séculos XV e XVI em PortugalThe fresco paintings from the 15th and 16th centuries in the North of Portugal, parallel to its catechetics and devotional function, also has an important role from a decorative point of view. That role takes on several aspects, from the existence of independent decorative compositions, with several kinds of language where the grotesque has a significant presence, to the mimic of constructive gadgets, retables and fabrics - as seen, for example, in the second plane of figurative compositions, in altar fronts and imitating textiles lining the main Chapel, some with an evident illusionist intention.Paralelamente a la función catequética y devocional, la pintura al fresco de los siglos XV y XVI en el norte de Portugal, tiene un importante papel desde el punto de vista decorativo. Ese papel asume varios aspectos que van desde la existencia de composiciones decorativas independientes, con varios tipos de lenguaje donde el grutesco tiene una presencia significativa, pasando por la imitación de aparejos constructivos, de retablos y de tejidos como, por ejemplo, en el segundo plano de las composiciones figurativas, en frontales de altar o imitando los tapices destinados a forrar la capilla mayor, algunos con evidente intención ilusionista, percibiéndose que, en lo que respecta a los motivos de imitación de tejidos, muchos de ellos tenían como referencia tejidos propios de la época.Paralelamente à função catequética e devocional, a pintura a fresco dos séculos XV e XVI no Norte de Portugal, tem um importante papel do ponto de vista decorativo. Esse papel assume vários aspectos que vão desde a existência de composições decorativas independentes, com vários tipos de linguagem onde o grotesco tem uma presença significativa, passando pela imitação de aparelhos construtivos, de retábulos e de tecidos como, por exemplo, no segundo plano das composições figurativas, em frontais de altar e imitando panos de armar a forrar a capela-mor, alguns com evidente intenção ilusionista.Universidade Católica Portuguesa2015-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/revistaartesdecorativas.2015.2072oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2072Revista de Artes Decorativas; n. 7 (2015); 11-401646-875910.34632/revistaartesdecorativas.2015.n7reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.ucp.pt/index.php/revistaartesdecorativas/article/view/2072https://doi.org/10.34632/revistaartesdecorativas.2015.2072https://revistas.ucp.pt/index.php/revistaartesdecorativas/article/view/2072/1992Direitos de Autor (c) 2015 Joaquim Inácio Caetanohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCaetano, Joaquim Inácio2022-09-20T15:59:08Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2072Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:53:24.817569Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
O papel decorativo da pintura a fresco dos séculos XV e XVI em Portugal |
title |
O papel decorativo da pintura a fresco dos séculos XV e XVI em Portugal |
spellingShingle |
O papel decorativo da pintura a fresco dos séculos XV e XVI em Portugal Caetano, Joaquim Inácio |
title_short |
O papel decorativo da pintura a fresco dos séculos XV e XVI em Portugal |
title_full |
O papel decorativo da pintura a fresco dos séculos XV e XVI em Portugal |
title_fullStr |
O papel decorativo da pintura a fresco dos séculos XV e XVI em Portugal |
title_full_unstemmed |
O papel decorativo da pintura a fresco dos séculos XV e XVI em Portugal |
title_sort |
O papel decorativo da pintura a fresco dos séculos XV e XVI em Portugal |
author |
Caetano, Joaquim Inácio |
author_facet |
Caetano, Joaquim Inácio |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Caetano, Joaquim Inácio |
description |
The fresco paintings from the 15th and 16th centuries in the North of Portugal, parallel to its catechetics and devotional function, also has an important role from a decorative point of view. That role takes on several aspects, from the existence of independent decorative compositions, with several kinds of language where the grotesque has a significant presence, to the mimic of constructive gadgets, retables and fabrics - as seen, for example, in the second plane of figurative compositions, in altar fronts and imitating textiles lining the main Chapel, some with an evident illusionist intention. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-01-01T00:00:00Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
journal article info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34632/revistaartesdecorativas.2015.2072 oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2072 |
url |
https://doi.org/10.34632/revistaartesdecorativas.2015.2072 |
identifier_str_mv |
oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/2072 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.ucp.pt/index.php/revistaartesdecorativas/article/view/2072 https://doi.org/10.34632/revistaartesdecorativas.2015.2072 https://revistas.ucp.pt/index.php/revistaartesdecorativas/article/view/2072/1992 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2015 Joaquim Inácio Caetano http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2015 Joaquim Inácio Caetano http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Católica Portuguesa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Artes Decorativas; n. 7 (2015); 11-40 1646-8759 10.34632/revistaartesdecorativas.2015.n7 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130401382334464 |