Encontro com o outro, formação, mediação, pesquisa e criação : possíveis entrelaçamentos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Ronaldo
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10451/28348
Resumo: This article presents concepts and results of research/intervention that aimed at investigating the similarities between the collaborative creation processes in contemporary art, and its repercussions in the field of Art and Education (teaching of art) in a more effective and creative way. The research comprised a theoretical study on the curatorial project of the 27th International Biennial of São Paulo, and from this Biennial, we focused on two propositions that we believed contributed to the discussion, namely the work of Monica Nador and Cooperativa Eloisa Cartonera. Coupled with this theoretical study an intervention in Irerê district, Parana State, Brazil, was developed where we worked with children aged 10 to 12 years, through a practice that sought to restore emotional ties with the space / place
id RCAP_53b64c04616e6561f180cacb15b336d0
oai_identifier_str oai:repositorio.ul.pt:10451/28348
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Encontro com o outro, formação, mediação, pesquisa e criação : possíveis entrelaçamentosMeeting with the other, training, mediation, research and creation : possible interlacingNador, Mônica, 1958-Cartonera, EloisaEducação artísticaProcesso criativoProjecto curatorialPedagogiaSite - Specific ArtComunidades educativasBrasilTeoria da arteThis article presents concepts and results of research/intervention that aimed at investigating the similarities between the collaborative creation processes in contemporary art, and its repercussions in the field of Art and Education (teaching of art) in a more effective and creative way. The research comprised a theoretical study on the curatorial project of the 27th International Biennial of São Paulo, and from this Biennial, we focused on two propositions that we believed contributed to the discussion, namely the work of Monica Nador and Cooperativa Eloisa Cartonera. Coupled with this theoretical study an intervention in Irerê district, Parana State, Brazil, was developed where we worked with children aged 10 to 12 years, through a practice that sought to restore emotional ties with the space / placeUniversidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-ArtesRepositório da Universidade de LisboaOliveira, Ronaldo2017-07-13T13:47:18Z2016-092016-09-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/28348porIn: Matéria-prima: práticas artísticas no ensino básico e secundário. - Lisboa, 2016. - Vol. 4, nº3 (Set./Dez. 2016), p. 18-33info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-11-20T17:36:01Zoai:repositorio.ul.pt:10451/28348Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openairemluisa.alvim@gmail.comopendoar:71602024-11-20T17:36:01Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Encontro com o outro, formação, mediação, pesquisa e criação : possíveis entrelaçamentos
Meeting with the other, training, mediation, research and creation : possible interlacing
title Encontro com o outro, formação, mediação, pesquisa e criação : possíveis entrelaçamentos
spellingShingle Encontro com o outro, formação, mediação, pesquisa e criação : possíveis entrelaçamentos
Oliveira, Ronaldo
Nador, Mônica, 1958-
Cartonera, Eloisa
Educação artística
Processo criativo
Projecto curatorial
Pedagogia
Site - Specific Art
Comunidades educativas
Brasil
Teoria da arte
title_short Encontro com o outro, formação, mediação, pesquisa e criação : possíveis entrelaçamentos
title_full Encontro com o outro, formação, mediação, pesquisa e criação : possíveis entrelaçamentos
title_fullStr Encontro com o outro, formação, mediação, pesquisa e criação : possíveis entrelaçamentos
title_full_unstemmed Encontro com o outro, formação, mediação, pesquisa e criação : possíveis entrelaçamentos
title_sort Encontro com o outro, formação, mediação, pesquisa e criação : possíveis entrelaçamentos
author Oliveira, Ronaldo
author_facet Oliveira, Ronaldo
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Repositório da Universidade de Lisboa
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Ronaldo
dc.subject.por.fl_str_mv Nador, Mônica, 1958-
Cartonera, Eloisa
Educação artística
Processo criativo
Projecto curatorial
Pedagogia
Site - Specific Art
Comunidades educativas
Brasil
Teoria da arte
topic Nador, Mônica, 1958-
Cartonera, Eloisa
Educação artística
Processo criativo
Projecto curatorial
Pedagogia
Site - Specific Art
Comunidades educativas
Brasil
Teoria da arte
description This article presents concepts and results of research/intervention that aimed at investigating the similarities between the collaborative creation processes in contemporary art, and its repercussions in the field of Art and Education (teaching of art) in a more effective and creative way. The research comprised a theoretical study on the curatorial project of the 27th International Biennial of São Paulo, and from this Biennial, we focused on two propositions that we believed contributed to the discussion, namely the work of Monica Nador and Cooperativa Eloisa Cartonera. Coupled with this theoretical study an intervention in Irerê district, Parana State, Brazil, was developed where we worked with children aged 10 to 12 years, through a practice that sought to restore emotional ties with the space / place
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-09
2016-09-01T00:00:00Z
2017-07-13T13:47:18Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10451/28348
url http://hdl.handle.net/10451/28348
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv In: Matéria-prima: práticas artísticas no ensino básico e secundário. - Lisboa, 2016. - Vol. 4, nº3 (Set./Dez. 2016), p. 18-33
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv image/jpeg
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-Artes
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv mluisa.alvim@gmail.com
_version_ 1817548950765305856