Encontro com o outro, formação, mediação, pesquisa e criação : possíveis entrelaçamentos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10451/28348 |
Resumo: | This article presents concepts and results of research/intervention that aimed at investigating the similarities between the collaborative creation processes in contemporary art, and its repercussions in the field of Art and Education (teaching of art) in a more effective and creative way. The research comprised a theoretical study on the curatorial project of the 27th International Biennial of São Paulo, and from this Biennial, we focused on two propositions that we believed contributed to the discussion, namely the work of Monica Nador and Cooperativa Eloisa Cartonera. Coupled with this theoretical study an intervention in Irerê district, Parana State, Brazil, was developed where we worked with children aged 10 to 12 years, through a practice that sought to restore emotional ties with the space / place |
id |
RCAP_53b64c04616e6561f180cacb15b336d0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ul.pt:10451/28348 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Encontro com o outro, formação, mediação, pesquisa e criação : possíveis entrelaçamentosMeeting with the other, training, mediation, research and creation : possible interlacingNador, Mônica, 1958-Cartonera, EloisaEducação artísticaProcesso criativoProjecto curatorialPedagogiaSite - Specific ArtComunidades educativasBrasilTeoria da arteThis article presents concepts and results of research/intervention that aimed at investigating the similarities between the collaborative creation processes in contemporary art, and its repercussions in the field of Art and Education (teaching of art) in a more effective and creative way. The research comprised a theoretical study on the curatorial project of the 27th International Biennial of São Paulo, and from this Biennial, we focused on two propositions that we believed contributed to the discussion, namely the work of Monica Nador and Cooperativa Eloisa Cartonera. Coupled with this theoretical study an intervention in Irerê district, Parana State, Brazil, was developed where we worked with children aged 10 to 12 years, through a practice that sought to restore emotional ties with the space / placeUniversidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-ArtesRepositório da Universidade de LisboaOliveira, Ronaldo2017-07-13T13:47:18Z2016-092016-09-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleimage/jpegapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10451/28348porIn: Matéria-prima: práticas artísticas no ensino básico e secundário. - Lisboa, 2016. - Vol. 4, nº3 (Set./Dez. 2016), p. 18-33info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2024-11-20T17:36:01Zoai:repositorio.ul.pt:10451/28348Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openairemluisa.alvim@gmail.comopendoar:71602024-11-20T17:36:01Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Encontro com o outro, formação, mediação, pesquisa e criação : possíveis entrelaçamentos Meeting with the other, training, mediation, research and creation : possible interlacing |
title |
Encontro com o outro, formação, mediação, pesquisa e criação : possíveis entrelaçamentos |
spellingShingle |
Encontro com o outro, formação, mediação, pesquisa e criação : possíveis entrelaçamentos Oliveira, Ronaldo Nador, Mônica, 1958- Cartonera, Eloisa Educação artística Processo criativo Projecto curatorial Pedagogia Site - Specific Art Comunidades educativas Brasil Teoria da arte |
title_short |
Encontro com o outro, formação, mediação, pesquisa e criação : possíveis entrelaçamentos |
title_full |
Encontro com o outro, formação, mediação, pesquisa e criação : possíveis entrelaçamentos |
title_fullStr |
Encontro com o outro, formação, mediação, pesquisa e criação : possíveis entrelaçamentos |
title_full_unstemmed |
Encontro com o outro, formação, mediação, pesquisa e criação : possíveis entrelaçamentos |
title_sort |
Encontro com o outro, formação, mediação, pesquisa e criação : possíveis entrelaçamentos |
author |
Oliveira, Ronaldo |
author_facet |
Oliveira, Ronaldo |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Repositório da Universidade de Lisboa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Ronaldo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Nador, Mônica, 1958- Cartonera, Eloisa Educação artística Processo criativo Projecto curatorial Pedagogia Site - Specific Art Comunidades educativas Brasil Teoria da arte |
topic |
Nador, Mônica, 1958- Cartonera, Eloisa Educação artística Processo criativo Projecto curatorial Pedagogia Site - Specific Art Comunidades educativas Brasil Teoria da arte |
description |
This article presents concepts and results of research/intervention that aimed at investigating the similarities between the collaborative creation processes in contemporary art, and its repercussions in the field of Art and Education (teaching of art) in a more effective and creative way. The research comprised a theoretical study on the curatorial project of the 27th International Biennial of São Paulo, and from this Biennial, we focused on two propositions that we believed contributed to the discussion, namely the work of Monica Nador and Cooperativa Eloisa Cartonera. Coupled with this theoretical study an intervention in Irerê district, Parana State, Brazil, was developed where we worked with children aged 10 to 12 years, through a practice that sought to restore emotional ties with the space / place |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-09 2016-09-01T00:00:00Z 2017-07-13T13:47:18Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10451/28348 |
url |
http://hdl.handle.net/10451/28348 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
In: Matéria-prima: práticas artísticas no ensino básico e secundário. - Lisboa, 2016. - Vol. 4, nº3 (Set./Dez. 2016), p. 18-33 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
image/jpeg application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Lisboa, Faculdade de Belas-Artes, Centro de Investigação e Estudos em Belas-Artes |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
mluisa.alvim@gmail.com |
_version_ |
1817548950765305856 |