O fenómeno do turismo residencial, analisado para o caso das praias da Costa Nova e Barra
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Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/rtd.v2i13/14.12145 |
Resumo: | The positive and negative impacts that residential tourism can cause towards the local and regional development have been greatly emphasized in the political and academic discourse,sometimes creating high expectations for the destinations which vocation for this type of tourism. The present paper mainly aims at promoting the knowledge of the phenomenal expansion of secondary homes in Portugal, so as to obtain a better understanding of this market as for profiles, motivations, behaviours, attitudes and perceptions. The methodology adopted was a literature review on sustainable destination marketing and consumer behaviour, as well as primary data collection by means of a survey of visitors of the beaches of Barra and Costa Nova. The results obtained from the analysis of the responses permitted an exploratory understanding of the market’s profile and based on a method of direct administration. The results obtainedfrom the analysis and behaviour, as well as of the attributes that residential tourists most appreciate at a destination.Some suggestions were also given with the purpose of a better use of the residential tourism market in the region, which has a great potential for the development of tourism in the region. |
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O fenómeno do turismo residencial, analisado para o caso das praias da Costa Nova e BarraThe positive and negative impacts that residential tourism can cause towards the local and regional development have been greatly emphasized in the political and academic discourse,sometimes creating high expectations for the destinations which vocation for this type of tourism. The present paper mainly aims at promoting the knowledge of the phenomenal expansion of secondary homes in Portugal, so as to obtain a better understanding of this market as for profiles, motivations, behaviours, attitudes and perceptions. The methodology adopted was a literature review on sustainable destination marketing and consumer behaviour, as well as primary data collection by means of a survey of visitors of the beaches of Barra and Costa Nova. The results obtained from the analysis of the responses permitted an exploratory understanding of the market’s profile and based on a method of direct administration. The results obtainedfrom the analysis and behaviour, as well as of the attributes that residential tourists most appreciate at a destination.Some suggestions were also given with the purpose of a better use of the residential tourism market in the region, which has a great potential for the development of tourism in the region.Os impactos positivos e negativos que o turismo residencial pode provocar ao nível do desenvolvimento local e regional têm sido muito enfatizados no discurso político e académico, suscitando por vezes grandes expectativas para os destinos que têm vocação para este tipo de turismo. O presente artigo tem como objectivo principal contribuir para o conhecimento do fenómeno da expansão das segundas residências em Portugal, obtendo um melhor conhecimento deste mercado em termos de perfil, motivações, comportamentos, atitudes e percepções. A metodologia adoptada para dar resposta aos objectivos da investigação teve por base uma pesquisa bibliográfica centrada numa abordagem ao marketing sustentável dos destinos e no comportamento do consumidor, bem como uma recolha de dados primários através de um inquérito por questionário dirigido aos visitantes das praias da Barra e da Costa Nova. Os resultados obtidos através da análise dos questionários permitiram-nos identificar, de modo exploratório, o perfil e comportamento deste mercado, bem como, os atributos que os turistas residenciais mais valorizam num destino. Além da apresentação e análise dos resultados do estudo, foram ainda referidas algumas sugestões com vista a um melhor aproveitamento do mercado das segundas residências, que possui grande potencial para o desenvolvimento do turismo na região.Departamento de Economia, Gestão, Engenharia Industrial e Turismo da Universidade de Aveiro2010-01-01T00:00:00Zjournal articlejournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/rtd.v2i13/14.12145oai:proa.ua.pt:article/12145Journal of Tourism & Development; Vol 2 No 13/14 (2010); 525-534Revista Turismo & Desenvolvimento; vol. 2 n.º 13/14 (2010); 525-5342182-14531645-9261reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12145https://doi.org/10.34624/rtd.v2i13/14.12145https://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/12145/8011https://creativecommons.org/licences/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCobuci, Leila de AssisKastenholz, Elisabeth2022-09-26T10:56:56Zoai:proa.ua.pt:article/12145Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:05:39.776106Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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