Correspondencia entre la lectura y la escritura en los niños venezolanos
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Data de Publicação: | 2002 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2002.3199 |
Resumo: | This study was conducted to show how children's reading comprehension abilities are related to their abilities to produce written texts. Such a relationship was established in a group of 452 Venezuelan ninth graders, between 14 and 16 years of age, using a factorial analysis. From the results we can conclude that, (1) a close relationship between these abilities doesn't appear to exist, as it is commonly assumed; (2) a clear relationship between reading and writing abilities doesn't exist, at least considering those selected for this particular study; (3) students' sex didn't affect the relationship, males and females performed similarly; (4) socio-economic status slightly affected the relationship and (5) students' reading performance did affect the relationship, specially at the lower leveis. |
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Correspondencia entre la lectura y la escritura en los niños venezolanosThis study was conducted to show how children's reading comprehension abilities are related to their abilities to produce written texts. Such a relationship was established in a group of 452 Venezuelan ninth graders, between 14 and 16 years of age, using a factorial analysis. From the results we can conclude that, (1) a close relationship between these abilities doesn't appear to exist, as it is commonly assumed; (2) a clear relationship between reading and writing abilities doesn't exist, at least considering those selected for this particular study; (3) students' sex didn't affect the relationship, males and females performed similarly; (4) socio-economic status slightly affected the relationship and (5) students' reading performance did affect the relationship, specially at the lower leveis.O objectivo deste estudo visa procurar a relação existente entre as capacidades de leitura e a produção de texto escrito em alunos venezuelanos do 9.º ano do ensino básico. A amostra integrou 452 alunos de idades compreendidas entre os 14 e os 16 anos de idade. O tratamento dos dados, através da análise factorial, permitiu concluir que nos alunos venezuelanos estudados não existe, contrariamente ao habitualmente assumido, uma forte relação entre as capacidades de leitura e a produção de texto, pelo menos nas competências seleccionadas para este estudo. O poder da relação não mostrou ser afectado pelo sexo dos alunos, sendo ligeiramente influenciado pelo estatuto sacio-económico da população. Finalmente, o nível de desempenho de leitura afectou a relação entre as capacidades de leitura e de produção de texto escrito, particularmente nos níveis de desempenho mais baixos.Universidade Católica Portuguesa2002-01-01T00:00:00Zjournal articleinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2002.3199oai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3199Revista Portuguesa de Investigação Educacional; n. 1 (2002); 43-582182-46141645-400610.34632/investigacaoeducacional.2002.n1reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPspahttps://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3199https://doi.org/10.34632/investigacaoeducacional.2002.3199https://revistas.ucp.pt/index.php/investigacaoeducacional/article/view/3199/3099Direitos de Autor (c) 2002 Armando Morles, Marlene Arteaga, Sonia Bustamante, Mayra Garcíahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMorles, ArmandoArteaga, MarleneBustamante, SoniaGarcía, Mayra2022-05-24T16:54:38Zoai:ojs.revistas.ucp.pt:article/3199Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T14:57:47.077794Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
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