Approximations: Cinema «and» Christianism Cinema’s Faith and Movement. From João Mário Grilo to Pier Paolo Pasolini
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.14591/aniki.v6n2.500 |
Resumo: | This study questions the modality of the relation between cinema (gr. Kī́nēma, "movement") and Christianism. The argument comprehends two moments, two distinct understandings of the relation between the named spheres: 1) the analysis of João Mário Grilo's The Eyes of Asia (1996). In this regard, we follow the structure of a movement reduced to a medialogical exercise: the reproduction of the metaphysical heritage that Christianity accepts and aggravates, subjecting the existentiell to a narrative body that accomplishes itself in the unity / identity of a sole God, i.e., in a crystallization, a suspension of movement. 2) the analysis of the film Il Vangelo Secondo Matteo (1964), by Pier Paolo Pasolini. We argue that the film builds itself upon an incompatibility between cinema and God, that is to say, upon the a-theological call that cinema bears, according to Pasolini. However, more than the indication of a pure absence, the absence or the death of the God of Christianism, it is a question of an emptying, of a God that empties itself in and as human figure, in memoriam (gedenken, andenken) of the kénōsis that Paul of Tarsus announces in the Epistle to the Philippians (2: 6-11). Cinema and Christianism, being and movement, interweave, here, one and the same question, the question of a figure's fidelity to the unpredictable tear of a call (Anspruch), i.e., of what comes and who comes from nowhere, unprecedented and without exemple, each time radically new. |
id |
RCAP_668c3fc83bb58dd62fb9e40b7b1c1b02 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:aim.org.pt/ojs/:article/500 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Approximations: Cinema «and» Christianism Cinema’s Faith and Movement. From João Mário Grilo to Pier Paolo PasoliniAproximações - Cinema «e» Cristianismo. Fé e Movimento do Cinema. De João Mário Grilo a Pier Paolo PasoliniCinema, Christianism, Faith, Movement, PasoliniCinemaCristianismoFéMovimentoPasoliniThis study questions the modality of the relation between cinema (gr. Kī́nēma, "movement") and Christianism. The argument comprehends two moments, two distinct understandings of the relation between the named spheres: 1) the analysis of João Mário Grilo's The Eyes of Asia (1996). In this regard, we follow the structure of a movement reduced to a medialogical exercise: the reproduction of the metaphysical heritage that Christianity accepts and aggravates, subjecting the existentiell to a narrative body that accomplishes itself in the unity / identity of a sole God, i.e., in a crystallization, a suspension of movement. 2) the analysis of the film Il Vangelo Secondo Matteo (1964), by Pier Paolo Pasolini. We argue that the film builds itself upon an incompatibility between cinema and God, that is to say, upon the a-theological call that cinema bears, according to Pasolini. However, more than the indication of a pure absence, the absence or the death of the God of Christianism, it is a question of an emptying, of a God that empties itself in and as human figure, in memoriam (gedenken, andenken) of the kénōsis that Paul of Tarsus announces in the Epistle to the Philippians (2: 6-11). Cinema and Christianism, being and movement, interweave, here, one and the same question, the question of a figure's fidelity to the unpredictable tear of a call (Anspruch), i.e., of what comes and who comes from nowhere, unprecedented and without exemple, each time radically new.Este estudo interroga a modalidade da relação existente entre cinema (gr. kī́nēma, “movimento”) e cristianismo. Num itinerário que se pretende de âmbito filosófico, o argumento compreende, em traços gerais, dois momentos, duas compreensões distintas da relação entre as esferas nomeadas: 1) a análise do filme Os Olhos da Ásia (1996), de João Mário Grilo. Acompanhamos, nesse particular, a estrutura de um movimento reduzido a um exercício medialógico de reprodução da herança metafísica que o cristianismo recepta e agrava, sujeitando o existente a um corpo de narrativa e de mensagem que se concretiza na un-identidade de um Deus único, i.e., numa suspensão do movimento; 2) a análise do filme Il Vangelo Secondo Matteo (1964), de Pier Paolo Pasolini. Defendemos, a esse título, que o filme se constrói a partir de uma incompatibilidade de princípio entre movimento e pontualidade. O que é dizer a partir da exigência rigorosamente a-teológica de que o cinema, segundo Pasolini, é portador. Porém, mais do que a indicação de uma ausência pura e simples, a ausência ou a morte do Deus do cristianismo, o filme figura e/ou rememora um ausentar-se, ou bem um esvaziar-se de substância na e como figura humana, repensando sempre de novo e diferentemente o esvaziamento (gr. kénōsis) que Paulo de Tarso anuncia na Epístola aos Filipenses (2, 6-11). Cinema e cristianismo, ser e movimento entretecem, aqui, uma única e mesma questão, a questão de uma fidelidade da figura ao rasgão imprevisível de um apelo, do que vem e de quem vem de algures, sem precedente ou exemplo, radicalmente novo, de cada vez.AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento2019-08-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.14591/aniki.v6n2.500https://doi.org/10.14591/aniki.v6n2.500Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 6 No 2 (2019): Teorias, práticas e ontologias do ator no audiovisual; 45-77Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 6 n. 2 (2019): Teorias, práticas e ontologias do ator no audiovisual; 45-772183-1750reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttp://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/500http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/500/pdfNóbrega, Diogoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-26T02:03:11Zoai:aim.org.pt/ojs/:article/500Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:57:17.704418Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Approximations: Cinema «and» Christianism Cinema’s Faith and Movement. From João Mário Grilo to Pier Paolo Pasolini Aproximações - Cinema «e» Cristianismo. Fé e Movimento do Cinema. De João Mário Grilo a Pier Paolo Pasolini |
title |
Approximations: Cinema «and» Christianism Cinema’s Faith and Movement. From João Mário Grilo to Pier Paolo Pasolini |
spellingShingle |
Approximations: Cinema «and» Christianism Cinema’s Faith and Movement. From João Mário Grilo to Pier Paolo Pasolini Nóbrega, Diogo Cinema, Christianism, Faith, Movement, Pasolini Cinema Cristianismo Fé Movimento Pasolini |
title_short |
Approximations: Cinema «and» Christianism Cinema’s Faith and Movement. From João Mário Grilo to Pier Paolo Pasolini |
title_full |
Approximations: Cinema «and» Christianism Cinema’s Faith and Movement. From João Mário Grilo to Pier Paolo Pasolini |
title_fullStr |
Approximations: Cinema «and» Christianism Cinema’s Faith and Movement. From João Mário Grilo to Pier Paolo Pasolini |
title_full_unstemmed |
Approximations: Cinema «and» Christianism Cinema’s Faith and Movement. From João Mário Grilo to Pier Paolo Pasolini |
title_sort |
Approximations: Cinema «and» Christianism Cinema’s Faith and Movement. From João Mário Grilo to Pier Paolo Pasolini |
author |
Nóbrega, Diogo |
author_facet |
Nóbrega, Diogo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Nóbrega, Diogo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cinema, Christianism, Faith, Movement, Pasolini Cinema Cristianismo Fé Movimento Pasolini |
topic |
Cinema, Christianism, Faith, Movement, Pasolini Cinema Cristianismo Fé Movimento Pasolini |
description |
This study questions the modality of the relation between cinema (gr. Kī́nēma, "movement") and Christianism. The argument comprehends two moments, two distinct understandings of the relation between the named spheres: 1) the analysis of João Mário Grilo's The Eyes of Asia (1996). In this regard, we follow the structure of a movement reduced to a medialogical exercise: the reproduction of the metaphysical heritage that Christianity accepts and aggravates, subjecting the existentiell to a narrative body that accomplishes itself in the unity / identity of a sole God, i.e., in a crystallization, a suspension of movement. 2) the analysis of the film Il Vangelo Secondo Matteo (1964), by Pier Paolo Pasolini. We argue that the film builds itself upon an incompatibility between cinema and God, that is to say, upon the a-theological call that cinema bears, according to Pasolini. However, more than the indication of a pure absence, the absence or the death of the God of Christianism, it is a question of an emptying, of a God that empties itself in and as human figure, in memoriam (gedenken, andenken) of the kénōsis that Paul of Tarsus announces in the Epistle to the Philippians (2: 6-11). Cinema and Christianism, being and movement, interweave, here, one and the same question, the question of a figure's fidelity to the unpredictable tear of a call (Anspruch), i.e., of what comes and who comes from nowhere, unprecedented and without exemple, each time radically new. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-20 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.14591/aniki.v6n2.500 https://doi.org/10.14591/aniki.v6n2.500 |
url |
https://doi.org/10.14591/aniki.v6n2.500 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/500 http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/500/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento |
publisher.none.fl_str_mv |
AIM - Associação de Investigadores da Imagem em Movimento |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aniki: Portuguese Journal of the Moving Image; Vol 6 No 2 (2019): Teorias, práticas e ontologias do ator no audiovisual; 45-77 Aniki: Revista Portuguesa da Imagem em Movimento; v. 6 n. 2 (2019): Teorias, práticas e ontologias do ator no audiovisual; 45-77 2183-1750 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799137059753951232 |