Images of women and non-formal education: body representations in the illustrated press

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Ariane Franco Lopes da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Barreira, Luiz Carlos, Baptista, Isabel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10400.14/41063
Resumo: This investigation analyses photographic images in the press from the beginning of the 20th century and explores the contemporary non-formal education of women in Portugal and Brazil. The study reflects on the diffusion of representations through photographic language, and on its role in the non-formal education of women. The theory of social representations offers theoretical and methodological support to the study. The data obtained with the analysis of scenarios, facial expressions, accessories, ornaments and body postures were treated by content analysis. The results indicate that these elements spread both existing conventions and new ideas, expressed by the coexistence of different aesthetic and compositional elements in the same image. This study contributes to the debate about the role of body images in the diffusion of social representations and the re-signification of these representations, and the implication for contemporary non-formal education.
id RCAP_66c9ba07bcf52f4d565f05c1c299e1c7
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.pt:10400.14/41063
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Images of women and non-formal education: body representations in the illustrated pressImagens de mulheres e educação não-formal: representações de corpo na imprensa ilustradaImágenes de mujeres y educación no formal: representaciones corporales en la prensa ilustradaImageBodyWomanContemporary educationRepresentationsImagemCorpoMulherEducação contemporâneaRepresentaçõesImagenCuerpoMujerEducación contemporâneaRepresentacionesThis investigation analyses photographic images in the press from the beginning of the 20th century and explores the contemporary non-formal education of women in Portugal and Brazil. The study reflects on the diffusion of representations through photographic language, and on its role in the non-formal education of women. The theory of social representations offers theoretical and methodological support to the study. The data obtained with the analysis of scenarios, facial expressions, accessories, ornaments and body postures were treated by content analysis. The results indicate that these elements spread both existing conventions and new ideas, expressed by the coexistence of different aesthetic and compositional elements in the same image. This study contributes to the debate about the role of body images in the diffusion of social representations and the re-signification of these representations, and the implication for contemporary non-formal education.A investigação analisa imagens fotográficas na imprensa no início do século XX e explora a educação contemporânea não-formal de mulheres em Portugal e no Brasil. O estudo reflete sobre a difusão de representações através da linguagem fotográfica e sobre o seu papel na educação não-formal de mulheres. A teoria das representações sociais oferece o suporte teórico-metodológico ao estudo. Os dados obtidos com a análise de cenários, expressões faciais, acessórios, ornamentos e posturas corporais foram tratados pela análise de conteúdo. Os resultados indicam que esses elementos difundem tanto as convenções existentes na época, quanto novas ideias, expressas pela coexistência de distintos elementos estéticos e composicionais na mesma imagem. O estudo contribui para o debate acerca do papel das imagens de corpo na difusão de representações sociais e na ressignificação dessas representações, e da sua implicação na educação não-formal contemporâneaLa investigación analiza imágenes fotográficas en la prensa a principios del siglo XX y explora la educación no formal contemporánea para mujeres en Portugal y Brasil. El estudio refleja sobre la difusión de las representaciones a través del lenguaje fotográfico y sobre su papel en la educación no formal de las mujeres. La teoría de las representaciones sociales ofrece soporte teórico y metodológico al estudio. Los datos obtenidos con el análisis de escenarios, expresiones faciales, accesorios, adornos y posturas corporales fueron tratados mediante análisis de contenido. Los resultados indican que estos elementos difunden tanto las convenciones existentes en la época, como las nuevas ideas, expresadas por la coexistencia de diferentes elementos estéticos y compositivos en una misma imagen. El estudio contribuye al debate sobre el papel de las imágenes corporales en la difusión de las representaciones sociales y la resignificación de estas representaciones, y su implicación en la educación no formal contemporánea.Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica PortuguesaSilva, Ariane Franco Lopes daBarreira, Luiz CarlosBaptista, Isabel2023-05-08T14:48:45Z20212021-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/10400.14/41063eng2238-127910.5935/2238-1279.20210077info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-12T17:46:39Zoai:repositorio.ucp.pt:10400.14/41063Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:33:44.730264Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Images of women and non-formal education: body representations in the illustrated press
Imagens de mulheres e educação não-formal: representações de corpo na imprensa ilustrada
Imágenes de mujeres y educación no formal: representaciones corporales en la prensa ilustrada
title Images of women and non-formal education: body representations in the illustrated press
spellingShingle Images of women and non-formal education: body representations in the illustrated press
Silva, Ariane Franco Lopes da
Image
Body
Woman
Contemporary education
Representations
Imagem
Corpo
Mulher
Educação contemporânea
Representações
Imagen
Cuerpo
Mujer
Educación contemporânea
Representaciones
title_short Images of women and non-formal education: body representations in the illustrated press
title_full Images of women and non-formal education: body representations in the illustrated press
title_fullStr Images of women and non-formal education: body representations in the illustrated press
title_full_unstemmed Images of women and non-formal education: body representations in the illustrated press
title_sort Images of women and non-formal education: body representations in the illustrated press
author Silva, Ariane Franco Lopes da
author_facet Silva, Ariane Franco Lopes da
Barreira, Luiz Carlos
Baptista, Isabel
author_role author
author2 Barreira, Luiz Carlos
Baptista, Isabel
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Veritati - Repositório Institucional da Universidade Católica Portuguesa
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Ariane Franco Lopes da
Barreira, Luiz Carlos
Baptista, Isabel
dc.subject.por.fl_str_mv Image
Body
Woman
Contemporary education
Representations
Imagem
Corpo
Mulher
Educação contemporânea
Representações
Imagen
Cuerpo
Mujer
Educación contemporânea
Representaciones
topic Image
Body
Woman
Contemporary education
Representations
Imagem
Corpo
Mulher
Educação contemporânea
Representações
Imagen
Cuerpo
Mujer
Educación contemporânea
Representaciones
description This investigation analyses photographic images in the press from the beginning of the 20th century and explores the contemporary non-formal education of women in Portugal and Brazil. The study reflects on the diffusion of representations through photographic language, and on its role in the non-formal education of women. The theory of social representations offers theoretical and methodological support to the study. The data obtained with the analysis of scenarios, facial expressions, accessories, ornaments and body postures were treated by content analysis. The results indicate that these elements spread both existing conventions and new ideas, expressed by the coexistence of different aesthetic and compositional elements in the same image. This study contributes to the debate about the role of body images in the diffusion of social representations and the re-signification of these representations, and the implication for contemporary non-formal education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021
2021-01-01T00:00:00Z
2023-05-08T14:48:45Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10400.14/41063
url http://hdl.handle.net/10400.14/41063
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv 2238-1279
10.5935/2238-1279.20210077
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799132063525240832