Acordes d’além-mar - bandas filarmônicas portuguesas, migração e memórias
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/postip.v4i4.4915 |
Resumo: | Philharmonic bands are one of the most significant cultural manifestations of Portuguese social life, especially in the central and northern regions of the country where they perform in several moments of religious festivities such as masses, processions and concerts, according to André Granjo (Granjo 2005). At the same time, in the context of migrant associativism, the memory link with Portuguese mores are established in the celebrations and institutions created by migrants that are places of memory, in the sense of Pierre Nora (Nora 1993), in which symbolic representations and ritualizations are materialized, among them, the philharmonic bands. The study I carry out deals with this reality in the city of Rio de Janeiro where, since 1920, Portuguese migrants have created seven amateur bands. Two of them remain in activity. In this sense, I developed an extensive literature review on Portuguese migration, research in local newspapers and on the Internet, contacted musicians and associative leaders and developed fieldwork in Portugal and the United States. The crossing of all these sources allowed me to map the distribution of Portuguese philharmonic bands in activity in the destination countries of Portuguese migration. |
id |
RCAP_6891481c11f9154b05d38698562b44eb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/4915 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Acordes d’além-mar - bandas filarmônicas portuguesas, migração e memóriasPhilharmonic bands are one of the most significant cultural manifestations of Portuguese social life, especially in the central and northern regions of the country where they perform in several moments of religious festivities such as masses, processions and concerts, according to André Granjo (Granjo 2005). At the same time, in the context of migrant associativism, the memory link with Portuguese mores are established in the celebrations and institutions created by migrants that are places of memory, in the sense of Pierre Nora (Nora 1993), in which symbolic representations and ritualizations are materialized, among them, the philharmonic bands. The study I carry out deals with this reality in the city of Rio de Janeiro where, since 1920, Portuguese migrants have created seven amateur bands. Two of them remain in activity. In this sense, I developed an extensive literature review on Portuguese migration, research in local newspapers and on the Internet, contacted musicians and associative leaders and developed fieldwork in Portugal and the United States. The crossing of all these sources allowed me to map the distribution of Portuguese philharmonic bands in activity in the destination countries of Portuguese migration.As bandas filarmónicas são das manifestações culturais mais significativas da vida social portuguesa, sobretudo, nas regiões centro e norte do país onde têm grande atuação nas festas religiosas das localidades apresentando-se em diversos momentos das celebrações como nas missas, procissões e concertos, segundo André Granjo (Granjo 2005). Paralelamente observa-se que, no contexto do associativismo migrante, o elo de memória com os costumes portugueses é estabelecido nas celebrações e instituições criadas pelos migrantes que constituem verdadeiros lugares de memória, na acepção de Pierre Nora (Nora 1993) nos quais as representações simbólicas e ritualizações portuguesas são materializadas, dentre elas, as bandas filarmónicas. O estudo que realizo aborda essa realidade na cidade do Rio de Janeiro onde, desde 1920, foram criadas cerca de sete bandas civis amadoras por migrantes portugueses, das quais duas permanecem em atividade. Nesse sentido, desenvolvi extensa revisão de literatura sobre migração portuguesa, pesquisa em periódicos locais e na Internet, contatei músicos e dirigentes associativos e desenvolvi trabalho de campo em Portugal e nos Estados Unidos. O cruzamento de todas estas fontes permitiu-me realizar um mapeamento da distribuição das bandas filarmónicas portuguesas (BFP) em atividade nos países de destino da migração portuguesa.UA Editora2019-09-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/postip.v4i4.4915oai:proa.ua.pt:article/4915Post-ip: Journal of the International Forum for Studies in Music and Dance; Vol 4 No 4 (2017): Post-ip: Journal of the International Forum for Studies in Music and Dance; 30-40Post-ip: Revista do Fórum Internacional de Estudos em Música e Dança; vol. 4 n.º 4 (2017): Post-ip: Revista do Fórum Internacional de Estudos em Música e Dança; 30-402184-6138reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/postip/article/view/4915https://doi.org/10.34624/postip.v4i4.4915https://proa.ua.pt/index.php/postip/article/view/4915/3679Seixas, Antonioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-12-21T07:46:01Zoai:proa.ua.pt:article/4915Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T16:28:41.360055Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Acordes d’além-mar - bandas filarmônicas portuguesas, migração e memórias |
title |
Acordes d’além-mar - bandas filarmônicas portuguesas, migração e memórias |
spellingShingle |
Acordes d’além-mar - bandas filarmônicas portuguesas, migração e memórias Seixas, Antonio |
title_short |
Acordes d’além-mar - bandas filarmônicas portuguesas, migração e memórias |
title_full |
Acordes d’além-mar - bandas filarmônicas portuguesas, migração e memórias |
title_fullStr |
Acordes d’além-mar - bandas filarmônicas portuguesas, migração e memórias |
title_full_unstemmed |
Acordes d’além-mar - bandas filarmônicas portuguesas, migração e memórias |
title_sort |
Acordes d’além-mar - bandas filarmônicas portuguesas, migração e memórias |
author |
Seixas, Antonio |
author_facet |
Seixas, Antonio |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Seixas, Antonio |
description |
Philharmonic bands are one of the most significant cultural manifestations of Portuguese social life, especially in the central and northern regions of the country where they perform in several moments of religious festivities such as masses, processions and concerts, according to André Granjo (Granjo 2005). At the same time, in the context of migrant associativism, the memory link with Portuguese mores are established in the celebrations and institutions created by migrants that are places of memory, in the sense of Pierre Nora (Nora 1993), in which symbolic representations and ritualizations are materialized, among them, the philharmonic bands. The study I carry out deals with this reality in the city of Rio de Janeiro where, since 1920, Portuguese migrants have created seven amateur bands. Two of them remain in activity. In this sense, I developed an extensive literature review on Portuguese migration, research in local newspapers and on the Internet, contacted musicians and associative leaders and developed fieldwork in Portugal and the United States. The crossing of all these sources allowed me to map the distribution of Portuguese philharmonic bands in activity in the destination countries of Portuguese migration. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-25 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/postip.v4i4.4915 oai:proa.ua.pt:article/4915 |
url |
https://doi.org/10.34624/postip.v4i4.4915 |
identifier_str_mv |
oai:proa.ua.pt:article/4915 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/postip/article/view/4915 https://doi.org/10.34624/postip.v4i4.4915 https://proa.ua.pt/index.php/postip/article/view/4915/3679 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UA Editora |
publisher.none.fl_str_mv |
UA Editora |
dc.source.none.fl_str_mv |
Post-ip: Journal of the International Forum for Studies in Music and Dance; Vol 4 No 4 (2017): Post-ip: Journal of the International Forum for Studies in Music and Dance; 30-40 Post-ip: Revista do Fórum Internacional de Estudos em Música e Dança; vol. 4 n.º 4 (2017): Post-ip: Revista do Fórum Internacional de Estudos em Música e Dança; 30-40 2184-6138 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130744773148672 |