Repensar a tecnologia em contextos educativos: o SAPO Campus no DeCA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Carlos
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Ramos, Fernando, Pedro, Luís
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v6i1.4091
Resumo: Nowadays, technologies offered by educational institutions are still based, mostly, on practices and routines that are mainly teacher-focused or academic management-focused. SAPO Campus tries to subvert this tradition by proposing an integrated platform of Web 2.0 services that promotes openness, the construction of communities, learning resources sharing and collaboration among the members of a learning community. In this paper we discuss some results obtained from the use of the new SAPO Campus platform in the Department of Communication and Art (DeCA) of the University of Aveiro and put forward a potential institutional-wide expansion model for the platform.
id RCAP_6b8fd3f21da6f63b8b427f4befff5a72
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/4091
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Repensar a tecnologia em contextos educativos: o SAPO Campus no DeCANowadays, technologies offered by educational institutions are still based, mostly, on practices and routines that are mainly teacher-focused or academic management-focused. SAPO Campus tries to subvert this tradition by proposing an integrated platform of Web 2.0 services that promotes openness, the construction of communities, learning resources sharing and collaboration among the members of a learning community. In this paper we discuss some results obtained from the use of the new SAPO Campus platform in the Department of Communication and Art (DeCA) of the University of Aveiro and put forward a potential institutional-wide expansion model for the platform.Aujourd’hui, les technologies fournies par les établissements d’enseignement sont basées, surtout, sur les pratiques et les routines qui sont principalement axées sur le professeur ou sur la gestion du processus de l’enseignement. SAPO Campus tente de renverser cette tradition en proposant une plateforme intégrée de services Web 2.0 qui supporte l’ouverture, la construction de communautés, le partage des ressources et la collaboration entre les membres d’une communauté d’apprentissage. Dans cet article, nous discutons des résultats obtenus par l’utilisation de la nouvelle plateforme SAPO Campus dans le Département de Communication et Art (DeCA) de l’Université d’Aveiro, et présentons un modèle d’expansion de cette plateforme pour toute l’Institution.Hoje em dia, as tecnologias oferecidas pelas instituições de ensino ainda se baseiam, na sua grande maioria, em práticas e rotinas que são principalmente centradas no professor ou na gestão do processo de ensino. O SAPO Campus procurar contribuir para transformar essa tradição, propondo uma plataforma integrada de serviços Web 2.0 que promove a abertura, a construção de comunidades de aprendizagem, a partilha de recursos e a colaboração entre os seus membros. Neste trabalho apresentamos alguns resultados obtidos a partir da utilização da nova plataforma SAPO Campus no Departamento de Comunicação e Arte (DeCA) da Universidade de Aveiro e apresentamos um possível modelo de expansão desta plataforma para toda a instituição.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2014-01-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v6i1.4091https://doi.org/10.34624/id.v6i1.4091Indagatio Didactica; Vol 6 No 1 (2014); 184-200Indagatio Didactica; Vol. 6 Núm. 1 (2014); 184-200Indagatio Didactica; Vol. 6 No 1 (2014); 184-200Indagatio Didactica; vol. 6 n.º 1 (2014); 184-2001647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4091https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4091/3077Santos, CarlosRamos, FernandoPedro, Luísinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:53Zoai:proa.ua.pt:article/4091Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:05.188786Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Repensar a tecnologia em contextos educativos: o SAPO Campus no DeCA
title Repensar a tecnologia em contextos educativos: o SAPO Campus no DeCA
spellingShingle Repensar a tecnologia em contextos educativos: o SAPO Campus no DeCA
Santos, Carlos
title_short Repensar a tecnologia em contextos educativos: o SAPO Campus no DeCA
title_full Repensar a tecnologia em contextos educativos: o SAPO Campus no DeCA
title_fullStr Repensar a tecnologia em contextos educativos: o SAPO Campus no DeCA
title_full_unstemmed Repensar a tecnologia em contextos educativos: o SAPO Campus no DeCA
title_sort Repensar a tecnologia em contextos educativos: o SAPO Campus no DeCA
author Santos, Carlos
author_facet Santos, Carlos
Ramos, Fernando
Pedro, Luís
author_role author
author2 Ramos, Fernando
Pedro, Luís
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Carlos
Ramos, Fernando
Pedro, Luís
description Nowadays, technologies offered by educational institutions are still based, mostly, on practices and routines that are mainly teacher-focused or academic management-focused. SAPO Campus tries to subvert this tradition by proposing an integrated platform of Web 2.0 services that promotes openness, the construction of communities, learning resources sharing and collaboration among the members of a learning community. In this paper we discuss some results obtained from the use of the new SAPO Campus platform in the Department of Communication and Art (DeCA) of the University of Aveiro and put forward a potential institutional-wide expansion model for the platform.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-01-07
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v6i1.4091
https://doi.org/10.34624/id.v6i1.4091
url https://doi.org/10.34624/id.v6i1.4091
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4091
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4091/3077
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 6 No 1 (2014); 184-200
Indagatio Didactica; Vol. 6 Núm. 1 (2014); 184-200
Indagatio Didactica; Vol. 6 No 1 (2014); 184-200
Indagatio Didactica; vol. 6 n.º 1 (2014); 184-200
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133568580976640