Repensar a tecnologia em contextos educativos: o SAPO Campus no DeCA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.34624/id.v6i1.4091 |
Resumo: | Nowadays, technologies offered by educational institutions are still based, mostly, on practices and routines that are mainly teacher-focused or academic management-focused. SAPO Campus tries to subvert this tradition by proposing an integrated platform of Web 2.0 services that promotes openness, the construction of communities, learning resources sharing and collaboration among the members of a learning community. In this paper we discuss some results obtained from the use of the new SAPO Campus platform in the Department of Communication and Art (DeCA) of the University of Aveiro and put forward a potential institutional-wide expansion model for the platform. |
id |
RCAP_6b8fd3f21da6f63b8b427f4befff5a72 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:proa.ua.pt:article/4091 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Repensar a tecnologia em contextos educativos: o SAPO Campus no DeCANowadays, technologies offered by educational institutions are still based, mostly, on practices and routines that are mainly teacher-focused or academic management-focused. SAPO Campus tries to subvert this tradition by proposing an integrated platform of Web 2.0 services that promotes openness, the construction of communities, learning resources sharing and collaboration among the members of a learning community. In this paper we discuss some results obtained from the use of the new SAPO Campus platform in the Department of Communication and Art (DeCA) of the University of Aveiro and put forward a potential institutional-wide expansion model for the platform.Aujourd’hui, les technologies fournies par les établissements d’enseignement sont basées, surtout, sur les pratiques et les routines qui sont principalement axées sur le professeur ou sur la gestion du processus de l’enseignement. SAPO Campus tente de renverser cette tradition en proposant une plateforme intégrée de services Web 2.0 qui supporte l’ouverture, la construction de communautés, le partage des ressources et la collaboration entre les membres d’une communauté d’apprentissage. Dans cet article, nous discutons des résultats obtenus par l’utilisation de la nouvelle plateforme SAPO Campus dans le Département de Communication et Art (DeCA) de l’Université d’Aveiro, et présentons un modèle d’expansion de cette plateforme pour toute l’Institution.Hoje em dia, as tecnologias oferecidas pelas instituições de ensino ainda se baseiam, na sua grande maioria, em práticas e rotinas que são principalmente centradas no professor ou na gestão do processo de ensino. O SAPO Campus procurar contribuir para transformar essa tradição, propondo uma plataforma integrada de serviços Web 2.0 que promove a abertura, a construção de comunidades de aprendizagem, a partilha de recursos e a colaboração entre os seus membros. Neste trabalho apresentamos alguns resultados obtidos a partir da utilização da nova plataforma SAPO Campus no Departamento de Comunicação e Arte (DeCA) da Universidade de Aveiro e apresentamos um possível modelo de expansão desta plataforma para toda a instituição.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2014-01-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v6i1.4091https://doi.org/10.34624/id.v6i1.4091Indagatio Didactica; Vol 6 No 1 (2014); 184-200Indagatio Didactica; Vol. 6 Núm. 1 (2014); 184-200Indagatio Didactica; Vol. 6 No 1 (2014); 184-200Indagatio Didactica; vol. 6 n.º 1 (2014); 184-2001647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4091https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4091/3077Santos, CarlosRamos, FernandoPedro, Luísinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:53Zoai:proa.ua.pt:article/4091Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:05.188786Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Repensar a tecnologia em contextos educativos: o SAPO Campus no DeCA |
title |
Repensar a tecnologia em contextos educativos: o SAPO Campus no DeCA |
spellingShingle |
Repensar a tecnologia em contextos educativos: o SAPO Campus no DeCA Santos, Carlos |
title_short |
Repensar a tecnologia em contextos educativos: o SAPO Campus no DeCA |
title_full |
Repensar a tecnologia em contextos educativos: o SAPO Campus no DeCA |
title_fullStr |
Repensar a tecnologia em contextos educativos: o SAPO Campus no DeCA |
title_full_unstemmed |
Repensar a tecnologia em contextos educativos: o SAPO Campus no DeCA |
title_sort |
Repensar a tecnologia em contextos educativos: o SAPO Campus no DeCA |
author |
Santos, Carlos |
author_facet |
Santos, Carlos Ramos, Fernando Pedro, Luís |
author_role |
author |
author2 |
Ramos, Fernando Pedro, Luís |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Carlos Ramos, Fernando Pedro, Luís |
description |
Nowadays, technologies offered by educational institutions are still based, mostly, on practices and routines that are mainly teacher-focused or academic management-focused. SAPO Campus tries to subvert this tradition by proposing an integrated platform of Web 2.0 services that promotes openness, the construction of communities, learning resources sharing and collaboration among the members of a learning community. In this paper we discuss some results obtained from the use of the new SAPO Campus platform in the Department of Communication and Art (DeCA) of the University of Aveiro and put forward a potential institutional-wide expansion model for the platform. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-01-07 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.34624/id.v6i1.4091 https://doi.org/10.34624/id.v6i1.4091 |
url |
https://doi.org/10.34624/id.v6i1.4091 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4091 https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/4091/3077 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Indagatio Didactica; Vol 6 No 1 (2014); 184-200 Indagatio Didactica; Vol. 6 Núm. 1 (2014); 184-200 Indagatio Didactica; Vol. 6 No 1 (2014); 184-200 Indagatio Didactica; vol. 6 n.º 1 (2014); 184-200 1647-3582 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799133568580976640 |