Teaching writing and assessing L2 Portuguese textbooks
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln10ano2023a16 |
Resumo: | Although writing is a formal and structured skill that requires explicit and detailed instructions for its proper development (Barbeiro & Pereira, 2007; Grabe & Kaplan, 1996), the literature has shown that its teaching has occupied a marginalized position in relation to the development of other L2 skills (Silva, 1990; Cumming, 2001). Based on this observation and considering that textbooks are fundamental for the development of communicative competencies (Tomlinson & Masuhara, 2018), we intend to present the results of an analysis of L2 Portuguese textbooks regarding the development of writing competence. The selection of textbooks was based on the responses of a survey completed by L2 Portuguese teachers, from which we analysed the most used or recommended textbooks. The results indicate that the textbooks adopt a weak communicative approach and follow a model of teaching writing as a product, which does not provide instructions, planning, or revision. There is also an imbalance in the distribution of language skills and a lack of interconnection between writing and other skills, as well as a lack of methodological guidelines for teachers. |
id |
RCAP_711bf98fda914213eaee6da966b00849 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs3.ojs.apl.pt:article/185 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Teaching writing and assessing L2 Portuguese textbooksEnsino de escrita e avaliação de manuais didáticos de Português L2ensino de escritaportuguês L2avaliação de manuais didáticoswriting instructionPortuguese L2textbook evaluationAlthough writing is a formal and structured skill that requires explicit and detailed instructions for its proper development (Barbeiro & Pereira, 2007; Grabe & Kaplan, 1996), the literature has shown that its teaching has occupied a marginalized position in relation to the development of other L2 skills (Silva, 1990; Cumming, 2001). Based on this observation and considering that textbooks are fundamental for the development of communicative competencies (Tomlinson & Masuhara, 2018), we intend to present the results of an analysis of L2 Portuguese textbooks regarding the development of writing competence. The selection of textbooks was based on the responses of a survey completed by L2 Portuguese teachers, from which we analysed the most used or recommended textbooks. The results indicate that the textbooks adopt a weak communicative approach and follow a model of teaching writing as a product, which does not provide instructions, planning, or revision. There is also an imbalance in the distribution of language skills and a lack of interconnection between writing and other skills, as well as a lack of methodological guidelines for teachers.Embora a escrita seja um conhecimento formal e estruturado, que requer instruções explícitas e detalhadas para o seu desenvolvimento adequado (Barbeiro & Pereira, 2007; Grabe & Kaplan, 1996), a literatura tem mostrado que seu ensino tem ocupado uma posição marginalizada em relação ao desenvolvimento de outras competências da L2 (Cumming, 2001; Silva, 1990). Com base nessa constatação e considerando que os manuais didáticos são fundamentais para o desenvolvimento das competências comunicativas (Tomlinson & Masuhara, 2018), pretendemos apresentar os resultados de uma análise de manuais de ensino de português L2, no tocante ao desenvolvimento da competência de escrita. A seleção dos manuais teve por base as respostas a um inquérito preenchido por professores de português L2, a partir do qual analisamos os manuais mais utilizados ou recomendados. Os resultados indicam que os manuais adotam uma abordagem comunicativa fraca e seguem um modelo de ensino da escrita como um produto, que não prevê instruções, planejamento e revisão. Verifica-se também um desequilíbrio na distribuição das competências comunicativas e falta de interligação entre a escrita e as outras competências, bem como ausência de orientações metodológicas para docentes.Associação Portuguesa de Linguística2023-10-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln10ano2023a16https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln10ano2023a16Revista da Associação Portuguesa de Linguística; No. 10 (2023): Journal of the Portuguese Linguistics Association; 287–307Revista da Associação Portuguesa de Linguística; N.º 10 (2023): Revista da Associação Portuguesa de Linguística; 287–3072183-907710.26334/2183-9077/rapln10ano2023tdreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/185https://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/185/231Direitos de Autor (c) 2023 Juliano Sippelinfo:eu-repo/semantics/openAccessSippel, Juliano2023-12-09T10:16:26Zoai:ojs3.ojs.apl.pt:article/185Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:26:04.365687Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching writing and assessing L2 Portuguese textbooks Ensino de escrita e avaliação de manuais didáticos de Português L2 |
title |
Teaching writing and assessing L2 Portuguese textbooks |
spellingShingle |
Teaching writing and assessing L2 Portuguese textbooks Sippel, Juliano ensino de escrita português L2 avaliação de manuais didáticos writing instruction Portuguese L2 textbook evaluation |
title_short |
Teaching writing and assessing L2 Portuguese textbooks |
title_full |
Teaching writing and assessing L2 Portuguese textbooks |
title_fullStr |
Teaching writing and assessing L2 Portuguese textbooks |
title_full_unstemmed |
Teaching writing and assessing L2 Portuguese textbooks |
title_sort |
Teaching writing and assessing L2 Portuguese textbooks |
author |
Sippel, Juliano |
author_facet |
Sippel, Juliano |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sippel, Juliano |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ensino de escrita português L2 avaliação de manuais didáticos writing instruction Portuguese L2 textbook evaluation |
topic |
ensino de escrita português L2 avaliação de manuais didáticos writing instruction Portuguese L2 textbook evaluation |
description |
Although writing is a formal and structured skill that requires explicit and detailed instructions for its proper development (Barbeiro & Pereira, 2007; Grabe & Kaplan, 1996), the literature has shown that its teaching has occupied a marginalized position in relation to the development of other L2 skills (Silva, 1990; Cumming, 2001). Based on this observation and considering that textbooks are fundamental for the development of communicative competencies (Tomlinson & Masuhara, 2018), we intend to present the results of an analysis of L2 Portuguese textbooks regarding the development of writing competence. The selection of textbooks was based on the responses of a survey completed by L2 Portuguese teachers, from which we analysed the most used or recommended textbooks. The results indicate that the textbooks adopt a weak communicative approach and follow a model of teaching writing as a product, which does not provide instructions, planning, or revision. There is also an imbalance in the distribution of language skills and a lack of interconnection between writing and other skills, as well as a lack of methodological guidelines for teachers. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-22 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln10ano2023a16 https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln10ano2023a16 |
url |
https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln10ano2023a16 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/185 https://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/185/231 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Juliano Sippel info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2023 Juliano Sippel |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Portuguesa de Linguística |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Portuguesa de Linguística |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista da Associação Portuguesa de Linguística; No. 10 (2023): Journal of the Portuguese Linguistics Association; 287–307 Revista da Associação Portuguesa de Linguística; N.º 10 (2023): Revista da Associação Portuguesa de Linguística; 287–307 2183-9077 10.26334/2183-9077/rapln10ano2023td reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799134142530584576 |