Teaching writing and assessing L2 Portuguese textbooks

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sippel, Juliano
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln10ano2023a16
Resumo: Although writing is a formal and structured skill that requires explicit and detailed instructions for its proper development (Barbeiro & Pereira, 2007; Grabe & Kaplan, 1996), the literature has shown that its teaching has occupied a marginalized position in relation to the development of other L2 skills (Silva, 1990; Cumming, 2001). Based on this observation and considering that textbooks are fundamental for the development of communicative competencies (Tomlinson & Masuhara, 2018), we intend to present the results of an analysis of L2 Portuguese textbooks regarding the development of writing competence. The selection of textbooks was based on the responses of a survey completed by L2 Portuguese teachers, from which we analysed the most used or recommended textbooks. The results indicate that the textbooks adopt a weak communicative approach and follow a model of teaching writing as a product, which does not provide instructions, planning, or revision. There is also an imbalance in the distribution of language skills and a lack of interconnection between writing and other skills, as well as a lack of methodological guidelines for teachers.
id RCAP_711bf98fda914213eaee6da966b00849
oai_identifier_str oai:ojs3.ojs.apl.pt:article/185
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Teaching writing and assessing L2 Portuguese textbooksEnsino de escrita e avaliação de manuais didáticos de Português L2ensino de escritaportuguês L2avaliação de manuais didáticoswriting instructionPortuguese L2textbook evaluationAlthough writing is a formal and structured skill that requires explicit and detailed instructions for its proper development (Barbeiro & Pereira, 2007; Grabe & Kaplan, 1996), the literature has shown that its teaching has occupied a marginalized position in relation to the development of other L2 skills (Silva, 1990; Cumming, 2001). Based on this observation and considering that textbooks are fundamental for the development of communicative competencies (Tomlinson & Masuhara, 2018), we intend to present the results of an analysis of L2 Portuguese textbooks regarding the development of writing competence. The selection of textbooks was based on the responses of a survey completed by L2 Portuguese teachers, from which we analysed the most used or recommended textbooks. The results indicate that the textbooks adopt a weak communicative approach and follow a model of teaching writing as a product, which does not provide instructions, planning, or revision. There is also an imbalance in the distribution of language skills and a lack of interconnection between writing and other skills, as well as a lack of methodological guidelines for teachers.Embora a escrita seja um conhecimento formal e estruturado, que requer instruções explícitas e detalhadas para o seu desenvolvimento adequado (Barbeiro & Pereira, 2007; Grabe & Kaplan, 1996), a literatura tem mostrado que seu ensino tem ocupado uma posição marginalizada em relação ao desenvolvimento de outras competências da L2 (Cumming, 2001; Silva, 1990). Com base nessa constatação e considerando que os manuais didáticos são fundamentais para o desenvolvimento das competências comunicativas (Tomlinson & Masuhara, 2018), pretendemos apresentar os resultados de uma análise de manuais de ensino de português L2, no tocante ao desenvolvimento da competência de escrita. A seleção dos manuais teve por base as respostas a um inquérito preenchido por professores de português L2, a partir do qual analisamos os manuais mais utilizados ou recomendados. Os resultados indicam que os manuais adotam uma abordagem comunicativa fraca e seguem um modelo de ensino da escrita como um produto, que não prevê instruções, planejamento e revisão. Verifica-se também um desequilíbrio na distribuição das competências comunicativas e falta de interligação entre a escrita e as outras competências, bem como ausência de orientações metodológicas para docentes.Associação Portuguesa de Linguística2023-10-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln10ano2023a16https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln10ano2023a16Revista da Associação Portuguesa de Linguística; No. 10 (2023): Journal of the Portuguese Linguistics Association; 287–307Revista da Associação Portuguesa de Linguística; N.º 10 (2023): Revista da Associação Portuguesa de Linguística; 287–3072183-907710.26334/2183-9077/rapln10ano2023tdreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/185https://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/185/231Direitos de Autor (c) 2023 Juliano Sippelinfo:eu-repo/semantics/openAccessSippel, Juliano2023-12-09T10:16:26Zoai:ojs3.ojs.apl.pt:article/185Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T21:26:04.365687Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Teaching writing and assessing L2 Portuguese textbooks
Ensino de escrita e avaliação de manuais didáticos de Português L2
title Teaching writing and assessing L2 Portuguese textbooks
spellingShingle Teaching writing and assessing L2 Portuguese textbooks
Sippel, Juliano
ensino de escrita
português L2
avaliação de manuais didáticos
writing instruction
Portuguese L2
textbook evaluation
title_short Teaching writing and assessing L2 Portuguese textbooks
title_full Teaching writing and assessing L2 Portuguese textbooks
title_fullStr Teaching writing and assessing L2 Portuguese textbooks
title_full_unstemmed Teaching writing and assessing L2 Portuguese textbooks
title_sort Teaching writing and assessing L2 Portuguese textbooks
author Sippel, Juliano
author_facet Sippel, Juliano
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sippel, Juliano
dc.subject.por.fl_str_mv ensino de escrita
português L2
avaliação de manuais didáticos
writing instruction
Portuguese L2
textbook evaluation
topic ensino de escrita
português L2
avaliação de manuais didáticos
writing instruction
Portuguese L2
textbook evaluation
description Although writing is a formal and structured skill that requires explicit and detailed instructions for its proper development (Barbeiro & Pereira, 2007; Grabe & Kaplan, 1996), the literature has shown that its teaching has occupied a marginalized position in relation to the development of other L2 skills (Silva, 1990; Cumming, 2001). Based on this observation and considering that textbooks are fundamental for the development of communicative competencies (Tomlinson & Masuhara, 2018), we intend to present the results of an analysis of L2 Portuguese textbooks regarding the development of writing competence. The selection of textbooks was based on the responses of a survey completed by L2 Portuguese teachers, from which we analysed the most used or recommended textbooks. The results indicate that the textbooks adopt a weak communicative approach and follow a model of teaching writing as a product, which does not provide instructions, planning, or revision. There is also an imbalance in the distribution of language skills and a lack of interconnection between writing and other skills, as well as a lack of methodological guidelines for teachers.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-22
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln10ano2023a16
https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln10ano2023a16
url https://doi.org/10.26334/2183-9077/rapln10ano2023a16
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/185
https://ojs.apl.pt/index.php/rapl/article/view/185/231
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Juliano Sippel
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2023 Juliano Sippel
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Portuguesa de Linguística
publisher.none.fl_str_mv Associação Portuguesa de Linguística
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Associação Portuguesa de Linguística; No. 10 (2023): Journal of the Portuguese Linguistics Association; 287–307
Revista da Associação Portuguesa de Linguística; N.º 10 (2023): Revista da Associação Portuguesa de Linguística; 287–307
2183-9077
10.26334/2183-9077/rapln10ano2023td
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134142530584576