Depois do projeto-piloto: análise compreensiva da implementação dos novos playgroups for inclusion "Grupos aprender, brincar, crescer"

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castro, Catarina Alexandra da Cruz de
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10071/17128
Resumo: Playgroups are a non-formal educational response for children under pre-school age and their caregivers to attend together, play and socialize. The playgroup model has been present in several countries, recently taking its first steps in Portugal with the pilot-project Playgroups for Inclusion (or “Grupos Aprender, Brincar, Crescer”, GABC). After its encouraging results, the goal has been to disseminate this service. This dissertation aimed at a comprehensive analysis of these new playgroups, focusing on its quality, similarly to the monitoring process carried out during the pilot. Two GABCs were invited to take part in this comprehensive analysis. Interviews with playgroup facilitators (N=4) and with participating caregivers (N=10) provided an insight on their expectations, experiences and perceptions of playgroup implementation and participation. Complementarily, GABC sessions were videotaped in order to assess its process quality with an observational tool – the Playgroups Environment Rating Scale (PERS; Alexandre et al., 2016), developed by the pilot-project monitoring team for the purpose of evaluating quality in a non-formal educational setting with such particular characteristics as the playgroups.
id RCAP_797397f0769eff696cf750e40d8e72e5
oai_identifier_str oai:repositorio.iscte-iul.pt:10071/17128
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Depois do projeto-piloto: análise compreensiva da implementação dos novos playgroups for inclusion "Grupos aprender, brincar, crescer"PlaygroupsEarly educationQualityMonitoringPsicologia socialEducação infantilPedagogia de grupoCriançaInclusão socialMonitorizaçãoQualidadePlaygroups are a non-formal educational response for children under pre-school age and their caregivers to attend together, play and socialize. The playgroup model has been present in several countries, recently taking its first steps in Portugal with the pilot-project Playgroups for Inclusion (or “Grupos Aprender, Brincar, Crescer”, GABC). After its encouraging results, the goal has been to disseminate this service. This dissertation aimed at a comprehensive analysis of these new playgroups, focusing on its quality, similarly to the monitoring process carried out during the pilot. Two GABCs were invited to take part in this comprehensive analysis. Interviews with playgroup facilitators (N=4) and with participating caregivers (N=10) provided an insight on their expectations, experiences and perceptions of playgroup implementation and participation. Complementarily, GABC sessions were videotaped in order to assess its process quality with an observational tool – the Playgroups Environment Rating Scale (PERS; Alexandre et al., 2016), developed by the pilot-project monitoring team for the purpose of evaluating quality in a non-formal educational setting with such particular characteristics as the playgroups.Os playgroups são uma resposta educativa não-formal para a primeira infância, para crianças e os seus cuidadores frequentarem em conjunto com o propósito de atividades de socialização e brincadeira. O modelo dos playgroups tem vindo a estar presente em diversos países, dando os seus primeiros passos recentemente em Portugal com o projeto-piloto Playgroups for Inclusion (ou “Grupos Aprender, Brincar, Crescer”, GABC). Depois dos promissores resultados, o objetivo é o de disseminar este serviço. A presente dissertação pretendeu conduzir uma análise compreensiva da implementação destes novos playgroups, com especial foco na sua qualidade, à semelhança do processo de monitorização conduzido no piloto. Dois GABCs foram convidados a participar nesta análise compreensiva. Entrevistas com as monitoras (N=4) e com cuidadores participantes (N=10) proporcionaram a compreensão das suas expectativas, experiências e perceções relativas à implementação e participação num playgroup. Adicionalmente, sessões de cada GABC foram filmadas de forma a permitir a avaliação da sua qualidade de processo com uma ferramenta de observação – a Playgroups Environment Rating Scale (PERS, Alexandre et al., 2016).2019-02-04T15:01:53Z2018-10-31T00:00:00Z2018-10-312018-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfapplication/octet-streamhttp://hdl.handle.net/10071/17128TID:202053369engCastro, Catarina Alexandra da Cruz deinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-11-09T17:30:18Zoai:repositorio.iscte-iul.pt:10071/17128Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T22:13:35.947887Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Depois do projeto-piloto: análise compreensiva da implementação dos novos playgroups for inclusion "Grupos aprender, brincar, crescer"
title Depois do projeto-piloto: análise compreensiva da implementação dos novos playgroups for inclusion "Grupos aprender, brincar, crescer"
spellingShingle Depois do projeto-piloto: análise compreensiva da implementação dos novos playgroups for inclusion "Grupos aprender, brincar, crescer"
Castro, Catarina Alexandra da Cruz de
Playgroups
Early education
Quality
Monitoring
Psicologia social
Educação infantil
Pedagogia de grupo
Criança
Inclusão social
Monitorização
Qualidade
title_short Depois do projeto-piloto: análise compreensiva da implementação dos novos playgroups for inclusion "Grupos aprender, brincar, crescer"
title_full Depois do projeto-piloto: análise compreensiva da implementação dos novos playgroups for inclusion "Grupos aprender, brincar, crescer"
title_fullStr Depois do projeto-piloto: análise compreensiva da implementação dos novos playgroups for inclusion "Grupos aprender, brincar, crescer"
title_full_unstemmed Depois do projeto-piloto: análise compreensiva da implementação dos novos playgroups for inclusion "Grupos aprender, brincar, crescer"
title_sort Depois do projeto-piloto: análise compreensiva da implementação dos novos playgroups for inclusion "Grupos aprender, brincar, crescer"
author Castro, Catarina Alexandra da Cruz de
author_facet Castro, Catarina Alexandra da Cruz de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castro, Catarina Alexandra da Cruz de
dc.subject.por.fl_str_mv Playgroups
Early education
Quality
Monitoring
Psicologia social
Educação infantil
Pedagogia de grupo
Criança
Inclusão social
Monitorização
Qualidade
topic Playgroups
Early education
Quality
Monitoring
Psicologia social
Educação infantil
Pedagogia de grupo
Criança
Inclusão social
Monitorização
Qualidade
description Playgroups are a non-formal educational response for children under pre-school age and their caregivers to attend together, play and socialize. The playgroup model has been present in several countries, recently taking its first steps in Portugal with the pilot-project Playgroups for Inclusion (or “Grupos Aprender, Brincar, Crescer”, GABC). After its encouraging results, the goal has been to disseminate this service. This dissertation aimed at a comprehensive analysis of these new playgroups, focusing on its quality, similarly to the monitoring process carried out during the pilot. Two GABCs were invited to take part in this comprehensive analysis. Interviews with playgroup facilitators (N=4) and with participating caregivers (N=10) provided an insight on their expectations, experiences and perceptions of playgroup implementation and participation. Complementarily, GABC sessions were videotaped in order to assess its process quality with an observational tool – the Playgroups Environment Rating Scale (PERS; Alexandre et al., 2016), developed by the pilot-project monitoring team for the purpose of evaluating quality in a non-formal educational setting with such particular characteristics as the playgroups.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-10-31T00:00:00Z
2018-10-31
2018-09
2019-02-04T15:01:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10071/17128
TID:202053369
url http://hdl.handle.net/10071/17128
identifier_str_mv TID:202053369
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/octet-stream
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799134692271718400