Alla Prima: the body now

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Menna Barreto , Ivana
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0006
Resumo: This article analyzes the performance Alla Prima, by Tiago Cadete, a Portuguese artist residing between Portugal and Brazil. The work was presented at the Sesc Biennial of Dance 2017 in Campinas. “Alla Prima” is an Italian expression that could be translated as “à la primera”, or “de primera”. It is used to designate a technique or style of painting in which the paint is applied directly to the base cho‑ sen, without studies or preparation, and the final result is reached after a single application, without touching the artist. The performance shows a dance from the dismantling of a body already given, printed in the collective memory in images documented on screens and authorized over time. These images were curiously presented by history as documents, records of the colonial period. Performance, however, diverts our gaze from the whole to the parts, to certain details of these images, to the way they are constructed from each artist’s point of view – and in this deviation lies their strength. We see the deconstruction of an idea of Brazil in a body. Is Brazil a country, or the built image of a country? Is the Brazilian body a pictorial, textual, sound invention?
id RCAP_79f1b28e470d5da13fd75470fb5bd5fb
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/21932
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Alla Prima: the body nowAlla Prima: o corpo agoraPerformancePaintingBodyDeconstructionDancePerformancePinturaCorpoDesconstruçãoDançaThis article analyzes the performance Alla Prima, by Tiago Cadete, a Portuguese artist residing between Portugal and Brazil. The work was presented at the Sesc Biennial of Dance 2017 in Campinas. “Alla Prima” is an Italian expression that could be translated as “à la primera”, or “de primera”. It is used to designate a technique or style of painting in which the paint is applied directly to the base cho‑ sen, without studies or preparation, and the final result is reached after a single application, without touching the artist. The performance shows a dance from the dismantling of a body already given, printed in the collective memory in images documented on screens and authorized over time. These images were curiously presented by history as documents, records of the colonial period. Performance, however, diverts our gaze from the whole to the parts, to certain details of these images, to the way they are constructed from each artist’s point of view – and in this deviation lies their strength. We see the deconstruction of an idea of Brazil in a body. Is Brazil a country, or the built image of a country? Is the Brazilian body a pictorial, textual, sound invention?Este artigo analisa a performance Alla Prima, de Tiago Cadete, um artista português residente entre Portugal e o Brasil. A obra foi apresentada na Bienal de Dança do Sesc de 2017, em Campinas. "Alla Prima" é uma expressão italiana que poderia ser traduzida como "à la primera", ou "de primera". É utilizada para designar uma técnica ou estilo de pintura em que a tinta é aplicada directamente à base cho- sen, sem estudos ou preparação, e o resultado final é alcançado após uma única aplicação, sem tocar no artista. A performance mostra uma dança do desmantelamento de um corpo já dado, impressa na memória colectiva em imagens documentadas em ecrãs e autorizadas ao longo do tempo. Estas imagens foram curiosamente apresentadas pela história como documentos, registos do período colonial. A performance, contudo, desvia o nosso olhar do todo para as partes, para certos detalhes destas imagens, para a forma como são construídas do ponto de vista de cada artista - e neste desvio reside a sua força. Vemos a desconstrução de uma ideia do Brasil num corpo. Será o Brasil um país, ou a imagem construída de um país? Será o corpo brasileiro uma invenção pictórica, textual e sonora?Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa2020-01-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0006https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0006Sinais de Cena; 2nd series, nr. 4 (2020); 65-72Sinais de Cena; 2e série, n°4 (2020); 65-72Sinais de Cena; 2.ª série, n.º 4 (2020); 65-722184-95521646-071510.51427/sdc.vi4reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/21932https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/21932/18018Direitos de Autor (c) 2020 Ivana Menna Barretoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMenna Barreto , Ivana2024-01-13T05:16:12Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/21932Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:37:59.832896Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Alla Prima: the body now
Alla Prima: o corpo agora
title Alla Prima: the body now
spellingShingle Alla Prima: the body now
Menna Barreto , Ivana
Performance
Painting
Body
Deconstruction
Dance
Performance
Pintura
Corpo
Desconstrução
Dança
title_short Alla Prima: the body now
title_full Alla Prima: the body now
title_fullStr Alla Prima: the body now
title_full_unstemmed Alla Prima: the body now
title_sort Alla Prima: the body now
author Menna Barreto , Ivana
author_facet Menna Barreto , Ivana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Menna Barreto , Ivana
dc.subject.por.fl_str_mv Performance
Painting
Body
Deconstruction
Dance
Performance
Pintura
Corpo
Desconstrução
Dança
topic Performance
Painting
Body
Deconstruction
Dance
Performance
Pintura
Corpo
Desconstrução
Dança
description This article analyzes the performance Alla Prima, by Tiago Cadete, a Portuguese artist residing between Portugal and Brazil. The work was presented at the Sesc Biennial of Dance 2017 in Campinas. “Alla Prima” is an Italian expression that could be translated as “à la primera”, or “de primera”. It is used to designate a technique or style of painting in which the paint is applied directly to the base cho‑ sen, without studies or preparation, and the final result is reached after a single application, without touching the artist. The performance shows a dance from the dismantling of a body already given, printed in the collective memory in images documented on screens and authorized over time. These images were curiously presented by history as documents, records of the colonial period. Performance, however, diverts our gaze from the whole to the parts, to certain details of these images, to the way they are constructed from each artist’s point of view – and in this deviation lies their strength. We see the deconstruction of an idea of Brazil in a body. Is Brazil a country, or the built image of a country? Is the Brazilian body a pictorial, textual, sound invention?
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-06
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0006
https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0006
url https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0006
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/21932
https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/21932/18018
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos de Autor (c) 2020 Ivana Menna Barreto
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos de Autor (c) 2020 Ivana Menna Barreto
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa
publisher.none.fl_str_mv Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa
dc.source.none.fl_str_mv Sinais de Cena; 2nd series, nr. 4 (2020); 65-72
Sinais de Cena; 2e série, n°4 (2020); 65-72
Sinais de Cena; 2.ª série, n.º 4 (2020); 65-72
2184-9552
1646-0715
10.51427/sdc.vi4
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799130243330473984