Alla Prima: the body now
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0006 |
Resumo: | This article analyzes the performance Alla Prima, by Tiago Cadete, a Portuguese artist residing between Portugal and Brazil. The work was presented at the Sesc Biennial of Dance 2017 in Campinas. “Alla Prima” is an Italian expression that could be translated as “à la primera”, or “de primera”. It is used to designate a technique or style of painting in which the paint is applied directly to the base cho‑ sen, without studies or preparation, and the final result is reached after a single application, without touching the artist. The performance shows a dance from the dismantling of a body already given, printed in the collective memory in images documented on screens and authorized over time. These images were curiously presented by history as documents, records of the colonial period. Performance, however, diverts our gaze from the whole to the parts, to certain details of these images, to the way they are constructed from each artist’s point of view – and in this deviation lies their strength. We see the deconstruction of an idea of Brazil in a body. Is Brazil a country, or the built image of a country? Is the Brazilian body a pictorial, textual, sound invention? |
id |
RCAP_79f1b28e470d5da13fd75470fb5bd5fb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/21932 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
Alla Prima: the body nowAlla Prima: o corpo agoraPerformancePaintingBodyDeconstructionDancePerformancePinturaCorpoDesconstruçãoDançaThis article analyzes the performance Alla Prima, by Tiago Cadete, a Portuguese artist residing between Portugal and Brazil. The work was presented at the Sesc Biennial of Dance 2017 in Campinas. “Alla Prima” is an Italian expression that could be translated as “à la primera”, or “de primera”. It is used to designate a technique or style of painting in which the paint is applied directly to the base cho‑ sen, without studies or preparation, and the final result is reached after a single application, without touching the artist. The performance shows a dance from the dismantling of a body already given, printed in the collective memory in images documented on screens and authorized over time. These images were curiously presented by history as documents, records of the colonial period. Performance, however, diverts our gaze from the whole to the parts, to certain details of these images, to the way they are constructed from each artist’s point of view – and in this deviation lies their strength. We see the deconstruction of an idea of Brazil in a body. Is Brazil a country, or the built image of a country? Is the Brazilian body a pictorial, textual, sound invention?Este artigo analisa a performance Alla Prima, de Tiago Cadete, um artista português residente entre Portugal e o Brasil. A obra foi apresentada na Bienal de Dança do Sesc de 2017, em Campinas. "Alla Prima" é uma expressão italiana que poderia ser traduzida como "à la primera", ou "de primera". É utilizada para designar uma técnica ou estilo de pintura em que a tinta é aplicada directamente à base cho- sen, sem estudos ou preparação, e o resultado final é alcançado após uma única aplicação, sem tocar no artista. A performance mostra uma dança do desmantelamento de um corpo já dado, impressa na memória colectiva em imagens documentadas em ecrãs e autorizadas ao longo do tempo. Estas imagens foram curiosamente apresentadas pela história como documentos, registos do período colonial. A performance, contudo, desvia o nosso olhar do todo para as partes, para certos detalhes destas imagens, para a forma como são construídas do ponto de vista de cada artista - e neste desvio reside a sua força. Vemos a desconstrução de uma ideia do Brasil num corpo. Será o Brasil um país, ou a imagem construída de um país? Será o corpo brasileiro uma invenção pictórica, textual e sonora?Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa2020-01-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0006https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0006Sinais de Cena; 2nd series, nr. 4 (2020); 65-72Sinais de Cena; 2e série, n°4 (2020); 65-72Sinais de Cena; 2.ª série, n.º 4 (2020); 65-722184-95521646-071510.51427/sdc.vi4reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/21932https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/21932/18018Direitos de Autor (c) 2020 Ivana Menna Barretoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMenna Barreto , Ivana2024-01-13T05:16:12Zoai:ojs.revistas.rcaap.pt:article/21932Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T15:37:59.832896Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Alla Prima: the body now Alla Prima: o corpo agora |
title |
Alla Prima: the body now |
spellingShingle |
Alla Prima: the body now Menna Barreto , Ivana Performance Painting Body Deconstruction Dance Performance Pintura Corpo Desconstrução Dança |
title_short |
Alla Prima: the body now |
title_full |
Alla Prima: the body now |
title_fullStr |
Alla Prima: the body now |
title_full_unstemmed |
Alla Prima: the body now |
title_sort |
Alla Prima: the body now |
author |
Menna Barreto , Ivana |
author_facet |
Menna Barreto , Ivana |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Menna Barreto , Ivana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Performance Painting Body Deconstruction Dance Performance Pintura Corpo Desconstrução Dança |
topic |
Performance Painting Body Deconstruction Dance Performance Pintura Corpo Desconstrução Dança |
description |
This article analyzes the performance Alla Prima, by Tiago Cadete, a Portuguese artist residing between Portugal and Brazil. The work was presented at the Sesc Biennial of Dance 2017 in Campinas. “Alla Prima” is an Italian expression that could be translated as “à la primera”, or “de primera”. It is used to designate a technique or style of painting in which the paint is applied directly to the base cho‑ sen, without studies or preparation, and the final result is reached after a single application, without touching the artist. The performance shows a dance from the dismantling of a body already given, printed in the collective memory in images documented on screens and authorized over time. These images were curiously presented by history as documents, records of the colonial period. Performance, however, diverts our gaze from the whole to the parts, to certain details of these images, to the way they are constructed from each artist’s point of view – and in this deviation lies their strength. We see the deconstruction of an idea of Brazil in a body. Is Brazil a country, or the built image of a country? Is the Brazilian body a pictorial, textual, sound invention? |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-06 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0006 https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0006 |
url |
https://doi.org/10.51427/cet.sdc.2020.0006 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/21932 https://revistas.rcaap.pt/sdc/article/view/21932/18018 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2020 Ivana Menna Barreto info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos de Autor (c) 2020 Ivana Menna Barreto |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Estudos de Teatro da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Sinais de Cena; 2nd series, nr. 4 (2020); 65-72 Sinais de Cena; 2e série, n°4 (2020); 65-72 Sinais de Cena; 2.ª série, n.º 4 (2020); 65-72 2184-9552 1646-0715 10.51427/sdc.vi4 reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799130243330473984 |