Narrativas multimodais na literatura infantil brasileira contemporânea

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Navas, Diana
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.21814/childstudies.4526
Resumo: Although it is not a contemporary creation, there is evidence in our context of the growth of multimodal narratives addressed primarily to Brazilian children readers. This is the offer of narratives that, based on different strategies, are built not only through the literary text, but also through its dialog with other languages, of which we highlight here illustration and graphic design. Among such works, we propose the reading of Pra lá, by Luiz Tatit (2012), Dante Onzzetti and Edith Derdyk; Era uma vez outra vez, by Edith Chacon and Priscilla Ballarin (2022); and O que é que isso é? (2020), by Alexandre Rampazo. We aim to highlight the need for a synergic reading of the different languages that make up the book object in order to different reading layers can be reached. We also aim to discuss how the reading of multimodal works demands a different kind of reading and reader.
id RCAP_7eaaacb2594d660744fc02c564b2af63
oai_identifier_str oai:journals.uminho.pt:article/4526
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling Narrativas multimodais na literatura infantil brasileira contemporâneaMultimodal narratives in contemporary Brazilian children's literaturemultimodalidade; design gráfico; ilustrações; interatividade; leitor.multimodality; graphic design; illustrations; interactivity; reader.Although it is not a contemporary creation, there is evidence in our context of the growth of multimodal narratives addressed primarily to Brazilian children readers. This is the offer of narratives that, based on different strategies, are built not only through the literary text, but also through its dialog with other languages, of which we highlight here illustration and graphic design. Among such works, we propose the reading of Pra lá, by Luiz Tatit (2012), Dante Onzzetti and Edith Derdyk; Era uma vez outra vez, by Edith Chacon and Priscilla Ballarin (2022); and O que é que isso é? (2020), by Alexandre Rampazo. We aim to highlight the need for a synergic reading of the different languages that make up the book object in order to different reading layers can be reached. We also aim to discuss how the reading of multimodal works demands a different kind of reading and reader.Embora não seja uma criação contemporânea, há evidências, em nosso context, do crescimento de narrativas multimodais dirigidas principalmente ao público infantil brasileiro. Trata-se da oferta de narrativas que, a partir de diferentes estratégias, constroem-se não só por meio do texto literário, mas também de seu diálogo com outras linguagens, das quais destacamos aqui a ilustração e o design gráfico. Dentre tais obras, propomos a leitura de Pra lá, de Luiz Tatit (2012), Dante Onzzetti e Edith Derdyk; Era uma vez outra vez, de Edith Chacon e Priscilla Ballarin (2022); e O que é que isso é? (2020), de Alexandre Rampazo. Buscamos destacar a necessidade de uma leitura sinérgica das diferentes linguagens que compõem o objeto livro para que diferentes camadas de leitura possam ser alcançadas. Também pretendemos discutir como a leitura de obras multimodais exige um tipo diferente de leitura e leitor.Research Centre on Child Studies (CIEC)2023-04-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.21814/childstudies.4526https://doi.org/10.21814/childstudies.4526Child Studies; N.º 2 (2023); 55-68Child Studies; No. 2 (2023); 55-682795-5915reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPenghttps://revistas.uminho.pt/index.php/childstudies/article/view/4526https://revistas.uminho.pt/index.php/childstudies/article/view/4526/5220Copyright (c) 2023 Diana Navas Navasinfo:eu-repo/semantics/openAccessNavas, Diana2023-05-06T09:15:15Zoai:journals.uminho.pt:article/4526Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T17:50:56.613135Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv Narrativas multimodais na literatura infantil brasileira contemporânea
Multimodal narratives in contemporary Brazilian children's literature
title Narrativas multimodais na literatura infantil brasileira contemporânea
spellingShingle Narrativas multimodais na literatura infantil brasileira contemporânea
Navas, Diana
multimodalidade; design gráfico; ilustrações; interatividade; leitor.
multimodality; graphic design; illustrations; interactivity; reader.
title_short Narrativas multimodais na literatura infantil brasileira contemporânea
title_full Narrativas multimodais na literatura infantil brasileira contemporânea
title_fullStr Narrativas multimodais na literatura infantil brasileira contemporânea
title_full_unstemmed Narrativas multimodais na literatura infantil brasileira contemporânea
title_sort Narrativas multimodais na literatura infantil brasileira contemporânea
author Navas, Diana
author_facet Navas, Diana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Navas, Diana
dc.subject.por.fl_str_mv multimodalidade; design gráfico; ilustrações; interatividade; leitor.
multimodality; graphic design; illustrations; interactivity; reader.
topic multimodalidade; design gráfico; ilustrações; interatividade; leitor.
multimodality; graphic design; illustrations; interactivity; reader.
description Although it is not a contemporary creation, there is evidence in our context of the growth of multimodal narratives addressed primarily to Brazilian children readers. This is the offer of narratives that, based on different strategies, are built not only through the literary text, but also through its dialog with other languages, of which we highlight here illustration and graphic design. Among such works, we propose the reading of Pra lá, by Luiz Tatit (2012), Dante Onzzetti and Edith Derdyk; Era uma vez outra vez, by Edith Chacon and Priscilla Ballarin (2022); and O que é que isso é? (2020), by Alexandre Rampazo. We aim to highlight the need for a synergic reading of the different languages that make up the book object in order to different reading layers can be reached. We also aim to discuss how the reading of multimodal works demands a different kind of reading and reader.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-30
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.21814/childstudies.4526
https://doi.org/10.21814/childstudies.4526
url https://doi.org/10.21814/childstudies.4526
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uminho.pt/index.php/childstudies/article/view/4526
https://revistas.uminho.pt/index.php/childstudies/article/view/4526/5220
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Diana Navas Navas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Diana Navas Navas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Research Centre on Child Studies (CIEC)
publisher.none.fl_str_mv Research Centre on Child Studies (CIEC)
dc.source.none.fl_str_mv Child Studies; N.º 2 (2023); 55-68
Child Studies; No. 2 (2023); 55-68
2795-5915
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799131587727589376